سلیمی‌‎نمین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امیرانتظام خلاف مصالح ملی اطلاعاتی را در اختیار آمریکا قرار می‌داد/ او روابط دوستانه‌ای با آمریکایی‌ها داشت

کدخبر: 2232218

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: آقای امیرانتظام خلاف مصالح ملی اطلاعاتی را در اختیار آمریکایی ها قرار می داد و خدمات قابل توجهی به آنها می کرد.

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت وگو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با اشاره به ارتباط امیرانتظام با آمریکا، گفت: آقای امیرانتظام دارای روابط غیرمتعارف با بیگانه بود، به طوریکه اعتراضات برخی اعضای نهضت آزادی و وزیر خارجه خارجه وقت را برانگیخت.

وی افزود: وزیر خارجه وقت دکتر سنجابی در اعتراض به ارتباطات غیرمتعارف و پنهان این افراد با آمریکایی ها و دور زدن وزارت خارجه، از سمت خود استعفا داد که در خاطرات خود این مطلب را به صراحت بیان کرده است که اینها به جای وزارت خارجه خودشان مستقیما با آمریکایی ها ارتباط برقرار کرده اند.

سلیمی نمین تصریح کرد: همچنین علاوه بر دبیرکل جبهه ملی، خود اعضای نهضت آزادی هم به امیرانتظام و ارتباطات غیر متعارف او حساس بودند و مواضعی علیه وی اتخاذ کردند، از جمله عزت الله سحابی و برخی از نیروهای دیگری که بیانیه داده و از آقای انتظام ابراز برائت کردند.

وی ادامه داد: شرایط به گونه ای بود که در نهایت دولت موقت تصمیم گرفت تا امیرانتظام از کشور خارج شود، کسی که معاون نخست وزیر بود جایگاهش تنزل پیدا کرد و سفیر کشورهای اسکاندیناوی شد، این تحول جدی بود چراکه ما روابط جدی و آنچنان با این کشور نداشتیم، لذا این جایگاه تنزل محسوب می شد و هدف این بود که آقای امیرانتظام را به عنوان یک نقطه ضعف از خود دور کنند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اظهار کرد: وی از سال 1332 به بهانه تسلیم نامه اعتراضی نهضت آزادی به سفارت آمریکا، ارتباط خود را با آمریکایی ها برقرار کرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی روابط خود را حفظ کرد؛ اما با گسترش ارتباطات آرام آرام در تجارت آلودگی هایی پیدا کرد و ارتباط خود را کاملا با نهضت آزادی قطع کرد.

سلیمی نمین تصریح کرد: امیرانتظام در سال 57 علارغم اعتراضات برخی جوانان حزب نهضت آزادی، دوباره به این حزب برگشت، اسنادی که بعدها از لانه جاسوسی به دست آمد حکایت از ارتباط وی با «کاتم» داشت، همچنین بعد از رفتن کاتم از ایران با جایگزین وی در کشورمان ارتباطات خود را حفظ کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اسنادی که از لانه جاسوسی به دست آمده این امر کاملا روشن می کند که آقای امیرانتظام خلاف مصالح ملی اطلاعاتی را در اختیار آمریکایی ها قرار داده و خدمات قابل توجهی به آنها ارائه کرده است.

سلیمی نمین گفت: مواضعی که اعضای نهضت آزادی به امیر انتظام اتخاذ کردند و همچنین اسنادی که از لانه جاسوسی به دست آمده دلالت براین روابط غیر متعارف او با بیگانگان دارد، اما خود امیرانتظام در توجیهاتش تلاش می کند به گونه ای عنوان کند که توطئه ای علیه نهضت آزادی وجود داشته و آمریکایی ها اسنادی را باقی گذاشتند که موجب بدنام شدن نیروهای نهضت آزادی شود. این امر نشان می دهد که امیر انتظام محتوای این اسناد را پرمسئله و بیانگر ارتباطات غیرمتعارف با بیگانه می داند و تلاش می کند که این قضیه را به توطئه علیه نهضت آزادی بیان کند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان خاطر نشان کرد: با این تفاسیر مورد تأئید قرار می گیرد که امیرانتظام بسیار روابط دیرینه و دوستانه ای با آمریکایی ها داشته است، بنابراین توجیهاتی که در خاطراتش هم مطرح می کند به نوعی اعترافی از جانب وی نسبت به این امر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: