اما و اگرهای برجام اروپایی

اروپا برای ادامه برجام چه خواهد کرد؟

کدخبر: 2231388

مذاکرات ایران با اروپایی‌ها در خصوص برجام کماکان محل بررسی و تحلیل کارشناسان می‌باشد. هرچند اروپایی‌ها در کلام از برجام حمایت می‌کنند. لیکن آنچه در عمل و بسته پیشنهادی آن‌ها نمودار است منافع ایران را تامین نمی‌کند.

نسیم آنلاین :‌ مذاکرات ایران با اروپایی‌ها در خصوص برجام کماکان محل بررسی و تحلیل کارشناسان می‌باشد. هرچند اروپایی‌ها در کلام از برجام حمایت کرده‌اند لیکن آنچه در عمل و بسته پیشنهادی آن‌ها نمودار است منافع ایران را تامین نمی‌کند. به گونه‌ای که حسن روحانی آن را مایوس کننده خوانده است.

کارشناس شبکه فرانس 24 در جواب مجری برنامه که از وی پرسیده بود آیا برجام بدون آمریکا دوام خواهد داشت یا نه، گفت: اگر از منظر اقتصادی و تجاری نگاه کنیم این توافق ادامه پیدا می‌کند. مراودات تجاری ایران با اروپا 125 برابر نسبت به آمریکا‌ است. اما از‌لحاظ سیاسی باید در‌نظر گرفت که دونالد ترامپ شخصیت غیر‌قابل اعتمادی‌است. این بی اعتمادی در تک‌تک کشور‌های اروپایی نیز به‌چشم می‌خورد. تمامی 28 عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که توافق باید حفظ شود زیرا در طرف مقابل، ایران به آن احترام گذاشته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را بار‌ها تأیید کرده است.

علاوه بر ابعاد تجاری و سیاسی، باید ملاحظات امنیتی را نیز در‌نظر گرفت. ما اینجا با مسئله هسته‌ای و بمب اتمی مواجهیم. پس خیلی بهتر است به توافقی که فعالیت های هسته‌ای را محدود می‌کند پایبند باشیم. القنیمی افزود: اروپا یا می‌تواند از برجام خارج شود و یا بر‌خلاف آمریکا با نقشه دومی به آن ادامه دهد. در این صورت اروپا اول باید فکری به حال تحریم های آمریکا علیه شهروندان اروپایی کند و قوانینی در‌جهت مصونیت کشور‌های اروپایی در معامله با ایران وضع کند. دوم این‌که شرکت‌ها و شهروندان اروپایی را تشویق به سرمایه گذاری در ایران کند. سوم هم کم کردن وابستگی اروپا به دلار در معاملات و استفاده از یورو می‌باشد.

وی افزود: وظیفه اروپا در این برهه مطمئن کردن جامعه جهانی از اتمی نبودن ایران است، همانطور که در سال 2001 در قبال عراق انجام داد. از این رو حفظ برجام برای اروپا مهم است. رویترز هم در گزارشی با ذکر نمونه‌هایی از شرکت‌ هایی که به دلیل ترس از تحریم های آمریکا حاضر به تجارت با ایران نیستند پرداخت. سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی، چاس فریمن، در مصاحبه ای عنوان کرد: اختلاف بین اروپا و آمریکا بر سر برجام می تواند موجب تشدید جنگ تجاری شود که آمریکا علیه کل جهان به راه انداخته است. بیانیه کشورهای شرکت کننده در نشست وین درباره برجام که از سوی چین، هند و سایر قدرت های غیر اروپایی نیز مورد حمایت قرار گرفته است، نشان می دهد که این کشورها هیچ گونه تعهدی برای احترام گذاشتن به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران ندارند و در برابر این تحریم ها مقاومت خواهند کرد.

سفیر آمریکا در آلمان: پول ایرانی ها را ندهید

«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان از دولت این کشور خواست تا از انتقال مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به ایران جلوگیری کند.

روزنامه بیلد آلمان دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که دولت آلمان در حال بررسی درخواست ایران برای بازگرداندن ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد از این کشور به تهران است.

در این گزارش ادعا شده است که تهران نگران آن است که با شروع تحریم‌های آمریکا، با مشکل کمبود پول نقد مواجه شود. این حجم پول نقد قرار است از بانک «ایران ـ اروپا» برداشت شود.

در بخش دیگری از گزارش بیلد آمده است که ایران به سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان اعلام کرده که این کشور به پول نقد موجود در حساب خود برای تأمین ارز سفرهای خارجی شهروندان ایرانی نیاز دارد چرا که ایرانی‌ها نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری خود در خارج از کشور استفاده کنند.

پایگاه آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» هم به نقل از دیپلماتهای آمریکایی و مقامات کنگره این کشور نوشت که مقامات ارشد دولت آمریکا به دنبال توقف روند انتقال بیش از ۳۵۰ میلیون دلار از وجوه متعلق به ایران از برلین به تهران هستند و تلاش می‌کنند جلوی صدور مجوز این انتقال توسط دولت آلمان را بگیرند.

منافع ایران تامین نشود، دلیلی برای ماندن در برجام نداریم

امروز کمال خرازی در «فیلس آنن» وزیر مشاور امور خارجی وزارت خارجه آلمان گفت: هدف آمریکا ایجاد تنش و درگیری در منطقه است و اثرات منفی این هدف، می‌تواند به اروپا نیز منتقل شود.

وی تصریح کرد: حمایت اروپا از برجام علاوه بر اینکه از یک توافق مهم بین‌المللی پشتیبانی می‌کند، کمکی به مسئله امنیت منطقه نیز محسوب می‌شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگر اروپا در خصوص برجام در مقابل آمریکا کوتاه بیاید، فشارهای بیشتری را از سوی آن کشور در سایر مسائل متحمل خواهد شد.

خرازی گفت: آنچه مهم است، تبدیل اراده سیاسی اروپا در حمایت از برجام، به اقدامات عملی در راستای اجرای برجام است، به‌طوری که منافع ایران از برجام تأمین شود، در غیر این صورت، چه دلیلی وجود دارد که ایران در برجام باقی بماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر اساس متن برجام این حق را داریم که در برابر نقض عهد دیگران، به‌خصوص اینک که آمریکا از این توافق هسته‌ای خارج شده است، به‌طور کامل یا بخشی از اجرای تعهدات خود را متوقف کنیم، ولی به اروپا این فرصت را داده‌ایم تا ببینیم اروپا چگونه می‌خواهد اراده خود را به عمل ترجمه کند.

ارسال نظر: