در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بانک مرکزی ما باید بپذیرد که خطا کرده است/ نگاه مجلس همواره کمک به دولت بوده و هست

کدخبر: 2226315

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع نوسان قیمت ها در بازار، علل و راهکارهای مقابله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوسان قیمت ها در بازار، علل و راهکارهای مقابله موضوع گفت وگوی ویژه خبری امشب 3 تیر ماه بود که با حضور غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ابتدای برنامه با اشاره به حضور اسحاق جهانگیری در مجلس اظهار کرد: امروز معاون اول رئیس جمهور به مجلس آمدند و درباره شرایط اقتصادی کشور حرف زدند، جلسه خیلی باز و راحتی بود و نیازها و مشکلات مردم مطرح شد. مجموع صحبت های امروز این بود که برای شرایط اقتصادی فعلی، هم باید تصمیمات مشخص تر گرفته شود و هم باید نوع مدیریت اقتصادی کشور خاص تر باشد.

بانک مرکزی ما باید بپذیرد که خطا کرده است

وی ادامه داد: آنچه معلوم است حجم کوچکی از بازار ارز بر کل بازار چیره شده، یکی از دلایل آن نیز عدم وجود بازار دیگری (بازار دوم) برای این نوع معاملات است. در همین راستا طرحی آماده و ارائه شده٬ اما دولت اعتقاد دارد که بازار را خود باید فرماندهی کند. امروز بانک مرکزی ما باید بپذیرد که خطا کرده؛ هنوز که تحریم نیامده و اتفاق خاصی نیفتاده، پس نوع عملیات اقتصادی ما غلط بوده که نرخ ارز به این شکل در آمده است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه اظهار کرد: جلسه غیرعلنی امروز در مجلس به دلیل شرایط خاص مردم و تغییرات اقتصادی و اثرات آن بر مردم بود. عمده مباحث روی بحث ها و سیاست های ارزی دولت بود. در این جلسه دو رویکرد مطرح شد؛ اینکه اول مسیر حرکت در سیاست های ارزی باید بازبینی شود و بررسی های زیادی هم روی آن شده است. این به دولت انتقال داده شد و مورد توافق اولیه هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: دوم، اعتقاد ما این است که خود این سیاست های ارزی به التهابات دامن زده است. بیش از ۲۷هزار میلیارد دلار برای ورود کالا تقاضا شده، سیاست های ارزی امروز جلوی صادرات را گرفته و راه را برای ورادات باز کرده است. انتظار ما از دولت مدیریت میدانی متناسب با شرایط اقتصادی کشور است، یعنی بانک مرکزی ما باید در بخش مدیریت ارزی فعال باشد. امروز بانک مرکزی باید بازار را مدیریت کند و عملیات میدانی متولیان اقتصادی دولت باید مدیریت شود.

نگاه مجلس همواره کمک به دولت بوده و هست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دو ماه قبل از عید، برنامه دوستان اقتصادی دولت را خواستیم. نگاه ما در مجلس همواره کمک به دولت بوده و هست؛ امروز بحث حمایت از نظام و کشور است. دولتی ها پیشنهاد خود را نیاوردند و التهاب ارز رسید به بهمن ماه ۹۶. چه کردند؟ سود سپرده بانکی را افزایش دادند. با رئیس بانک مرکزی صحبت شد که چرا این کار را کردید، نه تنها این کار بازار ارزی را سامان نداد، بلکه روی بازار پولی اثر گذاشت.

پور ابراهیمی گفت: این روند ادامه داشت و ما فهمیدیم بانک مرکزی برنامه ای برای مدیریت ارزی ندارد. با صاحب نظران بررسی ها را شروع کردیم و در حوزه جذب منابع ارزی کار کردیم و طرح دو فوریتی آماده شد، یکی از محورها این بود دولت باید بازار را به دو بخش قسمت کند. بخش اول، بحث بازار نیاز های اولیه مردم و ... که اینها را با ارز ترجیحی اختصاص دهد. بقیه امور را هم در بازار دیگری پی بگیرد. در اولین روز کاری سال ۹۷با وزیر اقتصاد جلسه گذاشتیم. پیشنهاد ما را پذیرفتند، اما فهمیدیم دولت نرخ ارز ۴۲۰۰ را در نظر گرفته است، در واقع اختلاف نظر در مدیریت ارزی، روی بازار ثانویه ( بازار معامله آزاد) بود.

وی با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت بیان کرد: ما اعتقاد داشتیم دولت برای مدیریت اقتصادی باید در بحث ارزی، مدیریت تقاضا کند. بخشی از اجزا و برنامه دولت مثل سامانه نیما را می پذیریم، اما پتروشیمی ها که وابسته به نهادهای دولتی هستند، ولی به نوعی سامانه را دور می زنند. پتروشیمی ها که کنترل زیادی هم می شود، ارزشان را با نرخ دیگری غیر از سامانه نیما عملیاتی می کنند.

باید بازار متشکل تشکیل دهیم

تاجگردون با اشاره به شرایط امروز بازار اظهار کرد: امروز شرایط طوری شده که بازار ارزی فعلی به نفع واردات شده نه صادرات. باید بازاری فراهم کرد که عرضه و تقاضای آن به نفع صادرات باشد. باید بپذیریم که روش های ایذایی جواب نمی دهد، ما فکر می کنیم همه وظیفه دارند از منطق اقتصادی دولت تبعیت کنند.

پور ابراهیمی در ادامه اظهار کرد: وقتی اجازه واردات کالا می دهید، واردکننده با طرف مقابل سر قیمت توافق می کنند. اعتقاد ما این است باید بازار متشکل را تشکیل دهیم، با این کار قیمت ارز دو تا سه هزار تومان کاهش پیدا می کند. امروز صادرات کشور را متوقف کردیم و واردات تمام شده بر بازار اثر گذار می شود، اما صادرات با ۴۲۰۰ ! اگر این بازار متشکل شکل بگیرد و سامانه نیما هم باشد، نتیجه می دهد.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: