تلگرام‌های جایگزین؛ پیام‌رسان یا فیلترشکن

هاتگرام و طلگرام چگونه کار می‌کنند؟

کدخبر: 2226181

اگر امکانات و پهنای باندی که در اختیار هاتگرام و طلاگرام گذاشته شده به پیام رسان‌های داخلی داده شود، قطعا آن‌ها خدماتی بهتر از تلگرام به مردم عرضه خواهند کرد.

نسیم آنلاین :‌ ماجرا از آن جا شروع شد مدیران یکی از پیام‌رسان‌های داخلی با گلایه از دولت برای عدم حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی گفته بود که دولت برای تلگرام‌های جایگزین سرور اختصاص داده است. خبری که از سوی برخی به زیاده‌خواهی این پیام‌رسان تعبیر شد. اما عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در روز عید فطر در شعری از اختصاص ۲۰۰ سرور خبر داد و نوشت:

۲۰۰ سرور در اختیار تلگرام قرار گرفته است

چو فیلتر شد تلگرام روزگاری

گروهی فوریش کردند یــــاری

اگر چه "اپ" آن فیلتر نمودند

ولی درهای پُشتی اش گشودند

به مردم جنس بومی وعده دادند

سپس بر راهشان دامـــــی نهادند

چه دامی! ظاهرش زرد طلایــــی!

ولیکن باطنش هـــــدم و تبــــاهی

"تلگرام طلایــــــی" نام آن دام

وَرا تیــــمار کردند صبح تا شام

به آن چند هدیه ی باحال دادند

200 سرور ز بیت المـــــال دادند

هاتگرام و طلگرام فیلترشکن یا پیام رسان؟

او در یادداشت به توضیح ‍ پشت پرده ایجاد تلگرام‌های جایگزین پرداخت و در یادداشتی نوشت:

هاتگرام و طلاگرام پیام رسان نیستند. آن‌ها در واقع دو فیلتر شکن داخلی با مدیریت واحد هستند که بطور غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده "تلگرام" فراهم می‌کنند.

بنظر می‌رسد یکی از عللی که مدیر تلگرام به فیلتر آن در ایران اعتراض نکرد، این است که برخی از مسئولان فضای مجازی کشور اجازه دادند هاتگرام و طلاگرام فیلتر تلگرام را دور بزنند و مانع از مهاجرت ۷۰ درصد کاربران ایرانی به پیام رسان‌های داخلی شوند و از این طریق برای تلگرام زمان خریده‌اند.

بعد از فیلتر تلگرام حدود ۳۰ درصد کاربران آن فعالیت خود را به پیام رسان‌های داخلی منتقل کرده اند. اگر امکانات و پهنای باندی که در اختیار هاتگرام و طلاگرام گذاشته شده به پیام رسان‌های داخلی داده شود، قطعا آن‌ها خدماتی بهتر از تلگرام به مردم عرضه خواهند کرد.

در حال حاضر علیرغم اینکه امکان جایگزینی کامل پیام رسان‌های داخلی به جای تلگرام وجود دارد و با وجودی که پیام رسان‌های داخلی توان ارایه خدمات به همه کاربران ایرانی را دارند، برخی از مسئولان فضای مجازی کشور نگاه مأیوسانه به توان داخلی دارند و در نتیجه بجای برنامه ریزی برای قطع ید کامل تلگرام هنوز بدنبال رونق فیلتر شکن‌های داخلی مانند طلاگرام و هاتگرام هستند.

در ابتدای امر قرار بر این بوده که فعالیت کنترل شده هاتگرم و طلاگرام موجبات مهاجرت آرام کاربران به پیام رسان‌های داخلی را فراهم کند و به محض اینکه تعداد کاربران آن‌ها به حدود ده میلیون نفر رسید ارتباط آن‌ها با تلگرام قطع و کاربران آن‌ها به یک پیام رسان قوی داخلی منتقل شوند. ولی علیرغم اینکه که هم اکنون تعداد کاربران این دو فیلترشکن به بیش از ۲۶ میلیون نفر رسیده تا کنون به این وعده عمل نشده است.

فیلترشکنی که هزینه اینترنت شما را نصف می‌کند؟

محمدرسول کاظمی مدیر پیام آی‌گپ در رشته توئیتی با عنوان: «چگونه از فیلترشکن بومی شرکت راهکار سرزمین هوشمند استفاده کنیم » با تشریح جزئیات فنی عملکرد هاتگرام برای دورزدن فیلترینگ تلگرام پرداخته است. او مدعی شده هاتگرام در سرورهای آسیاتک مستقر است و با شیوه‌ اموزشی که داده می‌توان فیلترینگ سایر سایت‌ها را دور زد.

او نوشته استفاده از این فیلترشکن دو مزیت بزرگ دارد:

1-اینترنت مصرفی با تعرفه نیم بها محاسبه می‌شود. چرا که شرکت ارائه دهنده اینترنت فکر میکنند شما دارید از اینترنت داخلی استفاده میکنید

2-به راحتی به همه سایت های فیلتر شده حتی سایت های غیراخلاقی دسترسی دارید.

کاظمی در ادامه توئیت های خود نوشته از آن‌جا که هاتگرام مستقیم به شرکت زیرساخت متصل شده است اینترنت آزاد و بدون فیلتر و بدون محدودیت‌های پروتکل در اختیارش قرار گرفته است. او با مخاطب قرار دادن وزیر ارتباطات نوشته است:

اقای #وزیر امکانش هست از این زیرساختی که به این شرکت دادید به پیام رسان های داخلی هم بدید ؟

ما کاربرای خارجیمون به علت محدودیت پروتکلی که روی اینترنت ایران هست هر چند دقیقه قطع میشن

راستی میشه توضیح بدید بنا بر کدوم مجوز این شرکت مستقیم به روتر زیرساخت وصلن ؟

ارسال نظر: