یک مقام مسئول صنعت ماشین ابزار عنوان کرد؛

نوسازی صنایع ماشین ابزار نیازمند حمایت دولت است

کدخبر: 2225884

یک مقام مسئول صنعت ماشین ابزار گفت: صنعت ماشین ابزار ایران به‌دلیل کاهش قابل ملاحظه سرمایه‌گذاری طی بیش از یک دهه اخیر، اکنون با مشکل فرسودگی ماشین آلات دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یونس پایدار با بیان این که صنعت ایران برای ادامه بقا راهی جز تولید صادرات محور ندارد، افزود: نگاه صنایع ماشین ابزار نباید به بازار داخل محدود باشد و تولیدات این صنعت باید به سطحی از کیفیت برسد که در بازارهای منطقه ای و جهانی عرضه شود.

وی با یادآوری این که تولید باکیفیت و صادرات‌محور در صنایع ماشین ابزار نیازمند فناوری نوین است، گفت: به دلیل مشکلات تحریم و نبود نگاه حمایتی از صنایع ماشین ابزار در سیاست گذاری های دولت، این صنعت با کمبود سرمایه گذاری مواجه شده و ورود فناوری نوین به این صنعت خصوصا طی بیش از یک دهه اخیر با اختلال مواجه شده است.

رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودروی تبریز با اشاره به گشایش‌هایی که برجام در تعاملات بین‌المللی صنعتی ایران رقم زد افزود: برجام موجب شد مشکلات و موانع ناشی از تحریم که سد راه نوسازی صنایع ماشین ابزار ایران بودند تا حدودی مرتفع شوند و طی برگزاری دو دوره نمایشگاه amb در سال های ۲۰۱۶ و ۲۱۰۷ در ایران که با همکاری اتحادیه ماشین ابزار آلمان و مجموعه نمایشگاهی مسه اشتوتگارت انجام شد، تفاهمنامه های خوبی برای خرید و نوسازی و آموزش صنعت ماشین ابزار ایران با طرف های خارجی امضا شد.

وی با تاکید بر این که اجرایی شدن این تفاهمنامه ها بدون پشتیبانی دولت امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: صنعتگران فعال در صنایع مرتبط با ماشین ابزار همچون قطعه سازان توانمندی لازم برای خرید ماشین آلات نوین را ندارند و تسهیلات بانکی با نرخ سود بالا نیز گره ای از مشکل آنها باز نمی کند.

پایدار، سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ماشین ابزار amb iran ۲۰۱۸ را فرصت مناسبی برای تعامل بیشتر با کشورهای صاحب فناوری نوین دانست و تصریح کرد: هیات عالی رتبه اتحادیه اروپا در این نمایشگاه حضور می یابد و این امر نشان می دهد اروپایی ها حتی با خروج امریکا از برجام علاقه مند به همکاری با صنایع ایران هستند و دولت باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرد و از این علاقه مندی به بهترین وجه به نفع صنعت کشور استفاده شود.

وی با بیان این که حمایت دولت از نوسازی صنایع ماشین ابزار می تواند در قالب گشایش خط اعتباری برای این صنایع باشد، افزود: اگر خط اعتباری ویژه برای نوسازی صنایع ماشین ابزار اختصاص پیدا کند و نگرانی صنعتگران بابت نوسانات نرخ ارز و احتمال الزام بازپرداخت تسهیلات ارزی به نرخ روز، برطرف شود می‌توان نوسازی صنایع ماشین ابزار را شتاب بیشتری بخشید.

رئیس انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودروی تبریز همچنین با اشاره به این که کل کارخانه های صنعت ماشین ابزار نیازمند حدود ۳ هزار ماشین آلات مدرن است، گفت: معتقدیم برای تامین این ماشین آلات در درجه اول باید کشور آلمان مدنظر باشد چرا که ماشین آلات آلمانی از نظر کیفی در جهان شناخته شده هستند و در ایران هم این ماشین آلات انتظارات ما را پاسخ داده اند. به گفته وی بعد از آلمان می توان از کره جنوبی ، ژاپن و جمهوری چک نیز به عنوان اولویت های بعدی نام برد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: