واقعیتى عجیب و حیرت انگیز درباره درختان که شگفت زده تان مى کند

کدخبر: 2225478

درختان راز‌های بسیاری در خود دارند که آگاهی از آن‌ها حیرت زده تان می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ این احساس در بسیاری از ما ایجاد شده است که درخت ها نیز به نوعی هوشیار هستند و فعل وانفعال دارند؛ نتایج تحقیقات مطالب جالبی را در این باره به ما می گوید.

برخی درختان چندین بار در طول شب شاخه های خود را بالا و پایین می آورند؛ این موضوع نشان دهنده چرخه انتقال آب و قند است که نوعی ضربان قلب برای آن ها محسوب می شود البته هنوز دلیل این پدیده را نمی دانیم.

گیاهان برای سنتز گلوکز به آب نیاز دارند. تولید مولکول های پیچیده تر در گیاهان بر اساس گلوکز انجام می شود و درختان باید آب مورد نیاز خود را از ریشه به برگ ها انتقال دهند؛ در گذشته تصور می کردیم که این پدیده در مدت ساعات روز رخ می دهد اما تحقیقات جدید نشان می دهند که قضیه پیچیده تر از این است.

تراکئید ها عنصر هادی در گیاهان هستند و عملکردی شبیه رگ های ما دارند؛ ردیابی انتقال آب از طریق تراکئید ها آسان نیست اما روش های دیگری برای مطالعه آن ها وجود دارد.

واقعیتى عجیب و حیرت انگیز درباره درختان که شگفت زده تان مى کند

درختان در مدت شب شاخه های خود را تا ۱۰ سانتی متر پایین و دوباره بعد از طلوع خورشید بالا می آورند؛ این فرایند بسیار آهسته رخ می دهد.

محققان دانمارکی از تکنیک لیزر برای مکان یابی دقیق شاخه ها و برگ های ۲۲ درخت و گونه گیاهی استفاده کردند؛ آن ها پیش از این جا به جایی تناوبی شاخه های درخت در دوره های 2 تا شش ساعتی را کشف کرده بودند.

جابه جایی شاخه ها احتمالاً با تغییرات در فشار آب درون گیاه در ارتباط است به عبارت دیگر، درخت آب مورد نیاز خود را پمپاژ می کند اما بر خلاف انتظارات انتقال آب بر اساس یک جریان پایدار رخ نمی دهد.

واقعیتى عجیب و حیرت انگیز درباره درختان که شگفت زده تان مى کند

گیاهان دارای چرخه های متفاوتی هستند اما بیشتر آن ها شاخه های خود را در مدت شب پایین و دوباره صبح آن ها را بالا می آورند؛ این مطالعه در ادامه تحقیقاتی است که راز های زندگی درختان از جمله اشتراک گذاری منابع و ارسال پیام های شیمیایی را کشف کرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: