رئیس سازمان امور اجتماعی کشور مطرح کرد

بازماندگان از تحصیل آسیب‌پذیرین قشر برای ورود به آسیب‌های اجتماعی

کدخبر: 2225464

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: بازماندگان از تحصیل آسیب پذیرترین قشر برای ورود به آسیب‌های اجتماعی هستند.

به گزارش ایسنا، تقی رستم وندی در جلسه ستاد فرهنگی، اجتماعی خراسان شمالی در بجنورد افزود: باید راهکارهای لازم به منظور جلوگیری از بازماندگی از تحصیل انجام شود.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه همچون اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی و ... ادامه داد: فرهنگ سازی و تبلیغ در راستای نشاط اجتماعی در جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.

معاون وزیر کشور اظهار کرد: حضور روحانیون در محلات و ارتباط آن ها با جوانان می تواند یکی دیگر از عوامل جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشد.

رستم وندی با اشاره به اینکه یک مدل برای کاهش آسیب های اجتماعی، روش ایسلندی است، توضیح داد: در 19 سال گذشته کشور ایسلند بیشترین جمعیت مصرف کننده مواد مخدر و مشروبات الکلی را در اروپا داشت اما بعد از بررسی های صورت گرفته در مدارس به مدت 15 سال از ظرفیت یک روان شناس آمریکایی و ایسلندی استفاده کردند و ذهن دانش آموزان را از سوی مواد مخدر و مشروبات الکلی به سوی سایر موارد سوق دادند و در حال حاضر ایسلند یکی از پاک ترین کشورها در اروپاست.

وی با طرح این سوال گفت: چرا زمانیکه ذهن افراد می‌تواند به مواد مخدر معتاد شود، کاری نکنیم که ذهن ها به سوی سایر موارد همچون هنر و ... سوق پیدا کند.

محمود ثمینی معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی، ضرب و جرح و خودکشی به ترتیب جزء آسیب های اجتماعی اولویت دار این استان است، بیان کرد: ظرفیت پذیرش مراکز ماده16 در این استان بسیار اندک است و باید این ظرفیت افزایش یابد.

وی تصریح کرد: معتادان به علت کمبود فضا در این مکان در کوتاه مدت درمان و سپس مرخص می شوند.

ثمینی توضیح داد: مرکز ماده 16 توسط بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شده و این امر مشکل ساز شده است و باید راهکارهای لازم برای حل این مشکل انجام شود.

احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه میانگین نرخ شیوع مواد مخدر در کشور 5.4و در خراسان شمالی 7.21 درصد و میانگین کشوری سن شروع مواد مخدر کشور 24 سال و در خراسان شمالی 32 سال است، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته 95.2درصد از دانش آموزان این استان اعلام کرده اند که مواد مخدر استفاده نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان در حوزه اعتیاد نبود مراکز اقامتی ترک اعتیاد به صورت ملکی است، افزود: درخواست ساخت احداث این گونه از مراکز را داریم.

ریواده ادامه داد: راه اندازی و تجهیز مراکز تخصصی درمان کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه مرکز مادر و کودک و مرکز تخصصی درمان شیشه و روان گردان از دیگر نیازهای این استان در حوزه اعتیاد است.

به گفته وی، افزایش سهم بیمه درمان سرپایی اعتیاد، احداث مرکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی و پایگاه های خدمات اجتماعی ویژه محلات آسیب پذیر از دیگر نیازهای استان در این حوزه است.

اسماعیل قربانی مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی همچنین در ادامه جلسه اظهار کرد: میزان ازدواج های صورت گرفته در استان در سال گذشته 9202 مورد و در سال قبل تر از آن 9694 مورد بوده است.

وی تصریح کرد: تعداد طلاق های انجام شده در سال گذشته 1994 مورد و در سال 95، 1929 مورد بوده است.

سید ابراهیم محجوب معاون پیشگیری اداره کل دادگستری خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه متاسفانه آمار پرونده‌های مربوط به خشونت در استان رو به افزایش است، گفت: در سال گذشته 28 هزار و 831 پرونده مربوط به این موضوع وارد دستگاه قضایی شده است که نسبت به سال 95، 15درصد افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد پرونده های خشونت در بجنورد هفت درصد کاهش اما در شیروان 39درصد، اسفراین 7 درصد و در جاجرم 19 درصد افزایش یافته است.

محجوب تاکید کرد: خشکسالی و کمبود آب یکی از علل بروز خشونت در مناطق روستایی این استان است.

وی تورم، بیکاری و پایین آمدن آستانه تحمل مردم را از علل بروز خشونت در مناطق شهری بیان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: