در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سپرده شدن بیش از هزار کودک در معرض خطر به بهزیستی در سال ۹۶

کدخبر: 2224759

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تعداد نوزادان و کودکان مربوط به زنان کارتن خواب و بی خانمان و نحوه نگهداری از آنان را تشریح کرد.

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در سال 96 یک هزار و 60 نوزاد و کودک در معرض آسیب به سازمان بهزیستی کشور منتقل شدند که بیش از 60 درصد آن ها نوزادان را شامل می شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: خرید و فروش نوزادان و کودکان جرم است. متولی اصلی رسیدگی به این جرم با نهادهای قضایی و انتظامی بوده و این امر با اقداماتی که خود مجموعه های فوق در راستای شناسایی و دستگیری عاملان خرید و فروش نوزادان انجام می دهند شکل می گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی چنانچه با معضل خرید و فروش نوزاد و کودک مواجهه شود، به مورد ورود و با مداخله به هنگام کودک یا نوزاد در معرض خطر را نجات داده و عوامل خاطی را به مراجع قضایی و انتظامی تحویل می دهد.

مسعودی فرید با اشاره به اینکه اغلب کودکان و نوزادان در معرض آسیب از مادران معتاد متجاهر و زنان بی خانمان شناسایی و تحویل بهزیستی شده اند، یادآور شد: بیش از نیمی از نوزادان و کودکان فوق از زنان و مادران فاقد سرپناه به بهزیستی انتقال یاقته اند و در این راستا تلاش خود را برای شناسایی و نجات نوزادان در معرض خطر در سال جاری مضاعف خواهیم کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر روند تحویل نوزادان و کودکان به بهزیستی به این شکل است که پس از زایمان زنان بی خانمان و کارتن خواب معتاد در بیمارستان، کودک در ابتدا برای طی مراحل قانونی و صدور شناسنامه و همچنین با طی کردن دوره درمان به سازمان بهزیستی سپرده می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: مادران معتاد نه به دلیل عدم مسئولیت پذیری در نگهداری از نوزاد یا فرزند خود بلکه به دلیل اینکه درگیر مصرف مواد مخدر هستند، نمی تواند از خود و نوزاد خود به خوبی مراقبت کنند و در این میان گاهی این عدم مراقبت منجر به خرید و فروش نوزادان نیز می شود.

مسعودی فرید یادآور شد:تاکید سازمان بهزیستی کشور بر این است که مادر معتاد و کودک یا نوزادش را در مراکز اقامتی ویژه ترک اعتیاد مادر و کودک نگهداری کنیم تا نوزاد در کنار مادر حضور داشته باشد و دوره درمانی و ترک اعتیاد مادر با آرامش بیشتری با حضور هر دو طی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: