فارس منتشر کرد

فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی به تفکیک سه گروه+ جدول

کدخبر: 2224375

لیست کامل کالاهای مشمول ارز سه گانه دولتی منتشر شد.

به گزارش فارس، روز گذشته (سه شنبه) طبق اظهارات سخنگوی دولت و رئیس کل بانک مرکزی از این پس سه اولویت برای تامین ارز کالاهای وارداتی تعیین شد.

براین اساس اولویت اول به کالاهای اساسی و ضروری اختصاص می یابد که ارز آن از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تامین خواهد شد.

این اقلام همانند اعلام قبلی مسئولان یارانه 400 تومانی ناشی از تفاوت 3800 تومان تا 4200 تومان را دریافت خواهند کرد.

لیست کامل گروه کالایی یک گروه کالایی یک مشمول ارز دولتی را دریافت کنید.

به گزارش فارس اولویت دوم شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای خواهد بود که تامین ارز از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی است.

طبق دستورالعمل های بانک مرکزی پتوشیمی ها، شرکت های فولادی و معدنی ارز خود را باید در سامانه نیما عرضه کنند و نرخ دلار برای اولویت گروه دوم نیز 4200 تومان خواهد بود.

لیست کامل گروه کالایی دو گروه کالایی دو مشمول ارز دولتی را دریافت کنید.

براین اساس اولویت سوم برای کالاهای مصرفی در نظر گرفته شده که ارز آنها ناشی از صادرات کالاهایی است که ملزم به ارائه ارز در سامانه نیما نیستند.

لیست کامل گروه کالایی سه گروه کالایی سه مشمول ارز دولتی را دریافت کنید.

توضیح اینکه واردکنندگان این گروه کالایی باید علاوه بر نرخ دلار 4200 تومانی، قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار را نیز در نظر بگیرد. بدان معنا که صادرکننده ملزم است، بگوید ارز خود را با چه رقمی و به چه کسی عرضه کرده و در عوض واردکننده نیز باید منشا ارز خود را ثبت کند. در این بین واردکننده بر سر خرید اظهارنامه صادراتی با صادرکننده توافق فی مابین خواهد کرد.

از آنجایی که قیمت ارز در بازار غیر رسمی بالای هفت هزار تومان بوده است و صادرکننده نیز الزام به فروش پایین تر از این نرخ ندارد عملا ارزی که دست واردکننده برای اولویت گروه کالایی سه می رسد ارز بازار آزاد خواهد بود.

در این حالت اگر یارانه ارزی به کالاهای اساسی را فاکتور بگیریم به نظر می رسد دولتمردان بر روی دو نرخ 4200 تومانی و قیمت توافقی (که نزدیک به قیمت بازار غیر رسمی است) تصمیم گیری کرده اند.

گروه کالاهای مصرفی از محل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهایی که ملزم به ارایه ارز در سامانه نیما نیستند، تامین ارز خواهند شد. این کالاها با نرخ دلار 4200 تومانی+ قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار می شوند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: