«فریدون» با «ملت» چه کرد؟!

کدخبر: 2224352

یکی از پرونده های برادر رئیس جمهور که طی دو سال گذشته خبرساز شده و هنوز تکلیف آن مشخص نشده است، ماجرای تخلفات در بانک ملت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، همزمان با افشای حقوق های نجومی در دولت حسن روحانی، خبری هم منتشر شد که حکایت از نفوذ برادر رئیس جمهور در چند بانک بزرگ دولتی داشت.

بر اساس این اخبار، حسین فریدون با نفوذ در بانک های رفاه و ملت، مدیران این دو بانک را با وجود سوابق قبلی، شخصاً انتخاب کرده بود. ولی با رسوایی حقوق های نجومی، علی صدقی مدیرعامل بانک رفاه و علی رستگار سرخه ای مدیرعامل بانک ملت برکنار شدند.

چند هفته بعد از برکناری رستگار سرخه ای از بانک ملت، این خبر به سرعت در رسانه ها منتشر شد که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران رستگار سرخه ای را دستگیر کرده است. بعد از این خبر مشخص شد که فسادی بزرگ در بانک ملت کشف شده است. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از دستگیری مدیرعامل معزول بانک ملت اعلام کرد که وی در جریان کشف یک باند سازمان یافته فساد بانکی دستگیر شده است.

نکته مهم در پرونده علی رستگار سرخه ای مدیر عامل معزول بانک ملت، نقش حسین فریدون برادر رئیس جمهور بود؛ موضوعی که البته با وجود اعلام مقامات قضایی هنوز با ابهام همراه است و متاسفانه برخورد قضایی با او صورت نگرفته است.

موسی غضنفرآبادی رییس دادگاه انقلاب تهران، درباره بازداشت عوامل شبکه فساد بانکی توسط سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه سپاه به عنوان ضابط خاص قوه قضائیه و با حکم دادگاه قضائی اقدام به این کار نموده، گفته بود: اخباری وجود دارد که حاکی از ارتباط حسین فریدون با این شبکه فساد بانکی است.

اتفاقی که در بانک ملت رخ داده در حقیقت پرده برداری از یک رانت بزرگ است که با هدایت حسین فریدون در اختیار شبدوست مالامیری و دانیال زاده دو تن از بدهکاران بزرگ بانکی قرار گرفت. بعدها البته این خبر آمد که این افراد از کشور گریخته و ثروت های ملی را نیز با خود برده اند.

همان زمان البته عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از صدور کیفرخواست توسط دادسرای پولی - بانکی در پرونده ی موضوع اختلاس از یکی از شعب بانک ملت خبر داد و در توضیح اظهار داشت: موضوع این پرونده، جابجایی غیرقانونی 1200 میلیارد تومان از یک شعبه بانک بود. که با اقدام به موقع دادستانی وجوه توقیف و به بانک اعاده شده است. که در این پرونده هفت نفر تحت تعقیب قرار گرفته و در حال حاضر دو نفر از متهمان در بازداشت بسر می برند.

وی ادامه داد: هم چنین در پرونده دیگر مفتوح در همین ناحیه از دادسرا، مقادیر قابل توجهی وجوه در یکی از شعب خارجی بانک ملت جابه جا شده و به بستگان متهم متواری به خارج از کشور انتقال یافته است. که در این پرونده نیز عمده وجوه توقیف شده است. در این پرونده که علاوه بر مدیرعامل وقت بانک ملت، چهار نفر دیگر از همدستان وی نیز تحت تعقیب قرار گرفته اند، قرار جلب به دادرسی صادر شده است.

ولی این پایان ماجرای حسین فریدون در بانک ملت نبود؛ بعد از دستگیری رستگار سرخه ای و افشای فساد بزرگ بانکی در این بانک بازهم ردپای برادر رئیس جمهور در انتصاب مدیرعامل بانک ملت مشاهده شد. آنهم درحالی که انتظار افکار عمومی از دستگاه قضا، برخورد قانونی با برادر رئیس جمهور بود.

حسین فریدون و فشار برای انتصاب بیگدلی در بانک ملت!

در بازه زمانی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که نرخ ارز هم صعودی شده بود، تحرکات جدید حسین فریدون برای فشار به وزیر وقت اقتصاد، در راستای انتصاب فرد جدیدی در مدیریت بانک ملت آغاز شد تا محمد بیگدلی جایگزین هادی اخلاقی گردد.

محمد بیگدلی قبل از دولت تدبیر مدیریت شعب استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، زنجان و منطقه 5 مشغول بود و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، با توصیه شبدوست مالامیری و لابی حسین فریدون شهریور از اعضای اصلی هلدینگ گروه مالی ملت شده و به نمایندگی این هلدینگ به سمت رئیس هیات مدیره شرکت ارزش آفرین اطلس و رئیس هیات مدیره شرکت معین گردشگری ملت در سال 93 می رسد و در شهریور 94 به سمت رئیس هیات مدیره بانک ملت و در بهمن 94 به سمت رئیس هیات مدیره شرکت خصوصی خدمات بیمه ای آتیه نگرما می رسد تا مسیر بهره گیری از امکانات بانک ملت برای این شرکت فراهم تر گردد.

* فریدون کیست؟

حسین فریدون برادر حسن روحانی متولد 1342 در سرخه سمنان است. وی مدتی فرماندار نیشابور و کرج و زمانی هم سفیر ایران در مالزی بود. سپس، به مدت چند سال به عنوان یکی از اعضای تیم نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت شد و پس از بازگشت به ایران، به عنوان مشاور حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

نام وی اولین بار بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان ها افتاد که حسن روحانی در حکمی وی را به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور منصوب کرد. وی کمی بعد در جریان مذاکرات لوزان و وین به تیم مذاکره کننده هسته ای پیوست و تا پایان مذاکرات و انعقاد برجام، در جلسات مذاکرات هسته ای ایران و پنج به علاوه یک حضور داشت. عباس عراقچی در یکی از اظهارات خود گفته بود که نقش اصلی فریدون در این مذاکرات مکالمه و انتقال جزئیات به برادرش در تهران با زبان و لهجه «سرخه ای» بوده است، احتمالاً علت اصلی این کار جلوگیری از امکان شنود قابل فهم مکالمات توسط دستگاه های امنیتی سایر کشورها صورت گرفته است.

حضور همیشگی حسین فریدون در مراسم های مختلف و اکثر سفرهای رئیس جمهور تا مدتی مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود اما بعد از مدتی نام وی در پرونده های قضایی هم بر سر زبان ها افتاد.

* از ارتباط با دو بدهکار بانکی تا لابی گری برای رئیس نجومی بگیر

تیرماه سال 95 علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در نشست خبری با نام بردن از دو بدهکار بانکی به نام های «مالامیری» و «دانیال زاده» افشا کرد که این دو نفر با حسین فریدون در ارتباط هستند. بانک ملت 400 میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به آنها داده و این دو نفر این پول را به داخل کشور آورده اند و از طریق صرافی ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت کرده اند و با سرمایه گذاری مجدد در بانک ملت سالانه 24 درصد سود گرفتند.

زاکانی در این نشست خبری اظهار کرد که این اشخاص توسط حسین فریدون کادرسازی می شوند و این کار مستقیماً دست در بیت المال کردن است.

بعد از این نشست ، علیرضا زاکانی با شکایات معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت اطلاعات، حسین فریدون و رسول دانیال زاده در شعبه 1057 دادگاه کیفری حاضر شد اما دانیال زاده با مشاهده مستندات زاکانی، شکایت خود را پس گرفت.

این مسئله سپس به خانه ملت کشیده شد. سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس دهم با بیان اینکه حسین فریدون در انتصاب مدیران عامل بانکها اختیاراتی داشته و با لابی گری آنها را در جایگاه مدیرعاملی منصوب می کرده، از ورود کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به پرونده برادر رئیس جمهور خبر داد و گفت که این کمیسیون در نظر دارد تا همه ابعاد مسئله را بررسی و نتیجه را برای مردم بازگو کند.اما ارتباطات فریدون تنها به اینجا ختم نشد. پس از انتشار فیشهای حقوقی برخی مدیران دولتی، در یک فقره مدیر عامل بانک رفاه در طول نزدیک به 20 روز پایان سال 94، بالغ بر 230 میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته است. ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 8 تیر 95 در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه درباره تخلفات مدیرعامل بانک رفاه اظهار کرد: علی صدقی مدیر عامل بانک رفاه به خاطر تخلفات بزرگی که قبلاً در بانک ملی داشته، فاقد صلاحیت برای مدیرعاملی بانک رفاه کارگران بود اما با فشار حسین فریدون (برادر رئیس جمهور) و لابی گری وی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران شد

حجت الاسلام روحانی در تاریخ 24 مرداد 92 در جلسه رأی اعتماد به کابینه خطوط قرمز دولتش را "امانتداری در بیت المال، رعایت رهنمودهای رهبری، حراست از عزت کشور و صیانت از حقوق مسلم ایران و پایداری از اخلاق و احکام نورانی اسلام" اعلام و گفته بود هر کس از این خط قرمز عبور کند جایی در حلقه خدمتگزاران این دولت نخواهد داشت.

مدت هاست که چشم امید ملت به این وعده روحانی است ولی در تمام این مدت رئیس جمهور در برابر اتهامات برادر و دستیار ویژه اش سکوت کرده و خط قرمز خود را زیر پا گذاشته است، باید دید که روحانی در آینده خواستار رسیدگی به پرونده برادرش خواهد شد یا خیر؟!

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: