در گفتگو با مهر عنوان شد؛

آموزش و پرورش کانون آسیب نیست/الزام حضور مددکاران اجتماعی درمدارس

کدخبر: 2220064

رییس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: به جای راه اندازی اورژانس اجتماعی در آموزش و پرورش که باعث بی اعتمادی به مدارس می‌شود باید زمینه حضور مددکاران اجتماعی را در مدارس فراهم کنیم.

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد راه انداری اورژانس اجتماعی در مدارس گفت: با توجه به اتفاقاتی که چندی قبل برای دانش آموزان یکی از مدارس رخ داد، مسئله وجود آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش برای خانواده ها و مسئولان و اندیشیدن راه چاره ای برای کاهش آسیب در مدارس جدی تر شد و در همین راستا برخی از مسئولان به فکر راه اندازی اورژانس اجتماعی در آموزش و پرورش افتادند، این در حالی است که این وزارتخانه اورژانس نمی خواهد و نباید یک اتفاق را به کل مدارس جامعه تعمیم داد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقای سلامت روان است، گفت: ارتباط دانش آموزان و خانواده های آنها با مدرسه، ارتباط اولیا با معلمان و خود دانش آموزان با هم سه ضلعی هستند که با ارتباط موثر و مستمر می توانند نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی داشته باشند و خانواده ها با اطمینان فرزند خود را به مدرسه ببرند، چرا که مدرسه سالم ترین محیط است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: در سیاست های آموزش و پرورش به افزایش مهارت های اجتماعی و پیشگیری تاکید شده اما نسبت دادن این محیط اجتماعی تاثیرگذار به یک محیط آسیب زا و تدوین برنامه های غیرکارشناسی برای مداخله در آسیب های این وزارتخانه جفا در حق آموزش و پرورش است.

چلک تصریح کرد: اینکه بخواهیم در آموزش و پرورش اورژانس اجتماعی راه بیندازیم تایید کانون آسیب خیز بودن مدارس و آموزش و پرورش است که امری اشتباه است و افرادی که این برنامه ها را دنبال می کنند به فکر تخریب آموزش و پرورش هستند.

وی گفت: به جای اورژانس اجتماعی باید واحد مددکاری اجتماعی را در مدارس کشور راه اندازی کنیم تا مددکار با پیشگیری هم در نیازسنجی و هم در شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب و آسیب دیده و هم بهره گیری از ظرفیت منابع اجتماعی در بیرون آموزش و پرورش برای حمایت از دانش آموزان در معرض آسیب و آسیب دیده اقدام کند و موثر باشد.

چلک با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت ها و استفاده از آنها در مدارس باید مورد تاکید قرار بگیرد، گفت: آموزش و پرورش در طول این چند سال یک مددکار اجتماعی جذب نکرده است و رویکرد اجتماعی در آن نهادینه نشده است.

به گفته وی، ظرفیت آموزش و پرورش هزاران بیشتر از چیزی است که امروز کار می کنند و ای کاش معاونت اجتماعی در آن شکل می گرفت تا بتوانند تربیت و سواد اجتماعی را در میان دانش آموزان شکل دهند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش به یک نوسازی نیاز دارد. نوسازی سازمانی و محتوایی و در حوزه برنامه ریزی تا بتوانند برای بالا بردن مهارت های دانش آموزان به جامعه پذیری برسند و در جهت بالا بردن سواد اجتماعی نقش موثری ایفا کنند و این موضوعات مستلزم این است که تفکر اجتماعی را در این حوزه تقویت کنند.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: یکی از نشانه های استفاده از مددکاران اجتماعی، تفکر اجتماعی است، بنابراین آموزش و پرورش کانون آسیب زا نیست که بخواهیم اورژانس اجتماعی را در آن پیاده کنیم و باید این اورژانس در جایی مستقر شود که کانون آسیب باشد.

موسوی چلک گفت: این به این معنا نیست که دانش آموزان و خانواده ها نیازمند خدمات اجتماعی نیستند بللکه اگر دانش آموزی دچار مشکل شود باید به مراکز مشاوره فرستاده شود و با توجه به نوع مشکل باید از سایر منابع استفاده کنیم و در نهایت مهارت نظام ارجاع به منابع اجتماعی را فعال کنیم و استقرار اورژانس اجتماعی که فقط باعث بی اعتمادی می شود، را حذف کنیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی افزود: باید حرمت آموزش و پرورش را نگه داریم و اعتماد را به این نهاد برگردانیم که تنها راه آن نیز راه اندازی واحد مددکاری اجتماعی و شناسایی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده و ارجاع آن به مراکز موجود است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: