ایران در عدم استفاده از "نیروی انسانی" و "ثروت طبیعی" چه رتبه‌ای دارد؟

کدخبر: 2213889

عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت با ارائه تحلیلی از وضعیت امروز کشور راه برون رفت از شرایط امروز را تشریح کرد.

حسین قربان زاده عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه آسیب شناسی دولت در حوزه عملکردی بحث مفصلی را می طلبد، اظهار داشت: برای بررسی دقیق این مسئله باید عملکرد مدیریت های گذشته را نیز ارزیابی کرد، زیرا بخشی از مشکلات و مسائل پیشرو محصول دستاوردها و نتایجی است که مدیریت های سابق بر جا گذاشتند.

  • بیشتر بخوانید

یادداشت|4 مطلبی که رئیس جمهور باید در دستورکار قرار دهد

وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون به ویژه در دولت های بعد از جنگ یعنی؛ سازندگی، اصلاحات و دولت نهم و دهم، به قدری تصمیمات متناقض و راهبردهای ناصحیح اتخاذ شد که وضعیت پیچیده فعلی را ایجاد کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت با بیان اینکه شیوه مدیریت کشور، خلاق و رو به جلو نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت کشور در حالیکه باید منجر به ظرفیت سازی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر شود، به ساختارهای موجود اکتفا کرده است. سرانجام این شیوه مدیریت، ناخوشایند است و باید نگران بود کشور در آینده دچار مسائل و معضلات گوناگونی نشود.

**شیوه مدیریت کشور، خلاق و رو به جلو نیست

قربان زاده با بیان اینکه راه برون رفت از مشکلات امروز کشور رجوع به ظرفیت های موجود است، تصریح کرد: در گزارش بانک جهانی اعلام شده که ایران در "عدم استفاده" از سرمایه نیروی انسانی و "ثروت طبیعی" در رتبه اول قرار دارد که این موضوع جای تامل فراوان دارد.

وی افزود: وقتی نمی توانیم ده میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی که ثروت عظیمی برای کشور محسوب می شوند را وارد چرخه اقتصاد کنیم در نتیجه با حداقل ها پیش می رویم. از سویی در عرصه سیاست خارجی هم دچار مشکل می شویم زیرا اقتصادمان متکی به نفت، رانت و دولت است؛ بنابراین تحریم های خارجی می تواند به آن آسیب وارد نماید.

عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت با بیان اینکه تنها راهی که می توانیم اقتصاد کشور را بر آن متمرکز کرده و به واسطه آن با وضع تحریم های ظالمانه دچار آسیب نشویم، اقتصاد متکی به درون است، یادآور شد: به طور مثال در حوزه کشاورزی با تغییر الگوی کشت، در حوزه صنعت و معدن با رهگیری منابع بانکی به ویژه در حوزه خدمات که امروز کشورهای پیشرفته بالای 70 درصد سهم این حوزه را تصاحب کردند، می توان تحولات خوب و مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

**با مدیریت ایستا نمی توان کاری از پیش برد

به گفته قربان زاده نائل شدن به موفقیت های مذکور نیاز به مدیریتی پویا داشته و با مدیریت ایستا نمی توان کاری از پیش برد.

وی اضافه کرد: کسانی که وظیفه راهبری کشور و اقتصاد را بر عهده دارند، باید بتوانند با رویکرد جهادی ظرفیت های موجود را به شکوفایی رسانند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: