افغانستان: تغییر در مناطق قبائل آزاد پاکستان نقض توافقنامه با کابل است

کدخبر: 2213746

حکومت وحدت ملی اعلام کرد که اقدام یکجانبه پاکستان برای ادغام مناطق قبائل آزاد به ایالت خیرپختونخوا در امتداد خط مورد مناقشه دیورند مخالف توافقنامه سال ۱۹۲۱ میلادی است.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم، مناطق قبائل آزاد در پاکستان بر اساس قراردادی در سال 1921 میلادی از سوی افغانستان به عنوان منطقه نیمه خود مختار در خط دیورند به کمپانی هند شرقی واگذار شد.

اداره مناطق قبائل آزاد پس از کمپانی هند شرقی به طور مستقیم بر عهده حکومت فدرال پاکستان گذاشته شد اما قبائل آزاد همچنان به عنوان منطقه نیمه خودمختار باقی مانده است.

دولت پاکستان اخیرا تصمیم گرفته تا مناطق قبائل آزاد را به ایالت خیبرپختونخوا در این کشور ضمیمه کند که این موضوع اعتراض رهبران اقوام پشتون در پاکستان و مقامات دولت افغانستان را برانگیخته است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد، دولت افغانستان سیستم کهنه و غیرانسانی زمان استعمار در مناطق قبائل آزاد را درک می کند، هرگونه تغییر باید بر اساس اراده مردم قبائل آزاد و در هماهنگی با افغانستان صورت گیرد.

در این بیانیه، دولت افغانستان تصریح کرد که نسبت به نقض توافقنامه 1921 میلادی و اقدام یک جانبه پاکستان برای ادغام منطقه قبائل آزاد به سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی شکایت خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد که دولت پاکستان در حالی برای اعمال تغییرات و ادغام مناطق قبائل آزاد تصمیم گرفته که در این منطقه وضعیت نظامی حاکم است.

دولت پاکستان باید درباره سلب خودمختاری از مناطق قبائل آزاد در وضعیت آرام و در رایزنی با کابل تصمیم گیری کند.

«یعقوب احمدزی» وزیر مرزها و قبائل افغانستان به «رادیوآزادی» گفت: این اقدام پاکستان گامی برای به رسمیت شناختن خط دیورند محسوب می شود که بدون تفاهم و هماهنگی با مردم مناطق قبائل آزاد صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد که اسلام آباد باید درباره سرنوشت قبائل آزاد مطابق توافق صورت گرفته از قبل با دولت افغانستان گفت وگو می کرد. زیرا اقوام پشتون در قبائل آزاد مخالف این تصمیم اسلام آباد هستند.

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان نیز در واکنش به این موضوع گفت: «اگرچه نجات مردم باشهامت مناطق قبایلی از نظام استعماری اف سی آر تاثیر مثبتی بر زندگی روزمره مردم می گذارد و آنها را از محرومیت های حقوق ابتدایی نجات می دهد».

«اما هرگونه تصمیم دولت پاکستان در مورد سرنوشت قبائل نمی تواند حقایق تاریخی درباره خط دیورند را متاثر سازد زیرا دیورند هرگز از سوی مردم افغانستان به رسمیت شناخته نشده و شناخته نخواهد شد.»

منطقه قبائل آزاد در امتداد خط دیورند قرار دارد که پیوستن آن به ایالت خیبرپختونخوا نگرانی برخی از مقامات و رهبران سیاسی افغانستان را برانگیخته است زیرا اقدامی برای رسمیت بخشیدن به خط دیورند محسوب خواهد شد.

منطقه قبائل آزاد متشکل از مناطق هفت گانه «باجور»، «مهمند»، «خیبر»، «اورکزی»، «کرم»، «وزیرستان شمالی» و «وزیرستان جنوبی» است که با ولایت های خوست، لوگر پکتیا، ننگرهار و پکتیکا در شرق افغانستان مرز مشترک دارند.

این در حالی است که دولت افغانستان ضمیمه مناطق قبائل آزاد به ایالت خیبرپختونخوا را به دلیل همجواری این مناطق با خط دیورند نگران کننده می دانند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: