فهمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

یکی از عوامل بحران آب در کشور، تراکم جمعیت است/ ایران ۸۸ درصد از منابع تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کند

کدخبر: 2213511

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: ایران با مصرف حدود ۸۸ درصد از منابع تجدید پذیر خود به بحران آبی رسیده است.

هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با هشدار به کمبود آب در کشور اظهار کرد: زمانی که صحبت از کم آبی می شود با موضوع خشکی و خشکسالی متفاوت است.

وی افزود: ما باید این واقعیت را باید بپذیریم که کشور ایران یک کشور کم آب است و کمبود آب در سال های اخیر به دلیل خشکسالی نمود بیشتری پیدا کرده است.

فهمی گفت: عاملی که کم آبی و کمبود آب را بحرانی می کند، تراکم جمعیت و افزایش آن است؛ یعنی منابع آبی اگر هم کافی باشد برای یک جمعیت محدود آب وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مصارف مختلفی آبی (صنایع، کشاورزی و ...) که کشور ما دارد، باید برای هر کدام از آن ها منابع آبی در نظر گرفته شود و این زمانی محقق می شود که ما با کمبود آب مواجه نباشیم .

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: زمانی که نیازهای جامعه بیش از منابع آبی باشد، به مرز یک تنش آبی می رسد. معمولا اگر 40 درصد منابع آبی استفاده شود قابل قبول است، اما مصرف 40 تا 60 درصد منابع موجب تنش آبی و 60 تا 80 درصد بحران آب محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه کشور ایران حدود 88 درصد از منابع تجدید پذیر خود را استفاده کرده است و همین امر کشور را به بحران آبی رسانده است.

فهمی اظهار کرد: زمانی از کم آبی حرف می زنیم به امنیت آبی، غذایی و ملی اشاره داریم. موضوعات آبی به خصوص در منطقه خاورمیانه پتانسیل این را دارد که به سرعت به بحران های بزرگتری محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شوند.

وی افزود: صنایع در کل کشور حدود 2 میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند؛ در حالی که بزرگترین مصرف کننده ما در بخش کشاورزی است که از نظر اقتصادی نیز این بخش بسیار ضعیف است .

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: بخش صنعت به دلیل اینکه ارزش افزوده و بازدهی بیشتری برای کشور دارد و همچنین این بخش نسبت به بخش های دیگر آب کمتری مصرف می کند.

وی ادامه داد: کشور ایران به دلیل وجود بحران آبی باید در بخش کشاورزی تغییراتی انجام دهد. حتما باید محصولاتی تولید شود که نیاز کمتری به آب داشته و همچنین باید به مدیریت آب در این بخش توجه بیشتری صورت گیرد. به عنوان مثال نباید در همه جای کشور کشت برنج داشته باشیم، چرا که این محصول به آب فراوانی نیاز دارد و کشت برنج آسیب فراوانی به منابع آبی خواهد زد.

فهمی گفت: از اواخر دهه 70 کشور شاهد کم آب شدن رودخانه ها بود که از آن سال ما هشدارهای لازم را دادیم و از همان زمان و دوران باید این خشکسالی ها و کم شدن آب در منابع زیر زمینی جدی گرفته می شد و باید نسبت به توسعه کشاورزی و صنایع بیشتر توجه می کردیم .

وی افزود: باید توجه کنیم که ساختن سد نه خوب است و نه بد؛ به این معنی که در یک زمان ما نیاز به جمع آوری آب های سطحی در حال هدر رفتن داریم. اما باید توجه کرد که در یک منطقه چه میزان سد نیاز است. اگر بیشتر از نیاز یک منطقه سد سازی صورت گیرد به طور حتم آن منطقه بعد از گذشت مدتی تبدیل به یک منطقه خشک خواهد شد. لازم به ذکر است که در برخی مناطق این سدسازی ها بسیار مفید واقع شدند .

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: از نظر زمانی 25 درصد بارش ها در فصل زراعی صورت می گیرد و 75 درصد این بارش ها در فصول غیر زراعی است. این میزان آبی که در فصل غیر زراعی شاهد آن هستیم، باید در جایی ذخیره شود که برای فصل های بعدی مورد استفاده قرار گیرد. از نظر مکانی نیز توزیع بارش ها نامناسب است، یعنی 30 درصد بارش ها در منطقه شرق و 70 درصد در مناطق دیگر کشور است.

فهمی در پایان اظهار کرد: اگر ما نتوانیم حقابه های پایین دست را تامین نکنیم، می تواند عامل خطر برای منابع آبی باشد که مسئولان باید به آن توجه بیشتری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: