وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

آخرین جزئیات از معامله ساختمان میلیاردی کمیته امداد/ تاثیر فعالیت دانشگاه آزاد در کاهش آمار فرار مغز‌ها

کدخبر: 2213415

وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ حوزه وزارت علوم این هفته با اخبار متنوع و بی شماری روبه رو بود که خلاصه ای از آن را می توانید در ادامه دنبال کنید.

ارتقای سطح کیفی ۴۰۰ خوابگاه در ۳ سال گذشته

یزدان مهر گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و دانشگاه های کشور موفق شدند در سه سال اخیر نسبت به ارتقای سطح کیفی ۴۰۰ خوابگاه اقدام کنند.

ذوالفقاریزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: با آسیب شناسی که از وضعیت سرا های دانشجویی در سال ۹۴ انجام شد، صندوق رفاه دانشجویان نسبت به برنامه ریزی برای ارتقای این سرا ها به سطح مطلوب و پرداخت عادلانه اجاره بها توسط دانشجو اقدام کرد.

وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و دانشگاه های کشور موفق شدند در سه سال اخیر نسبت به ارتقای سطح کیفی ۴۰۰ خوابگاه اقدام کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح نمایشگاه شکرانه تحول، عملکرد صندوق رفاه دانشجویان در زمینه ارتقای سرا های دانشجویی را مورد تحسین قرار داده و بر تداوم آن تاکید کرد.

حضور ۲۳ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی لایدن

دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:در رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۶، ۱۴ دانشگاه تهران ، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف ، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و اصفهان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد دانشگاه های کشور در این رتبه بندی به ۱۳ دانشگاه رسید. دانشگاه صنعتی اصفهان، امیرکبیر، شریف، تبریز، علم و صنعت ایران، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۱۵ میلادی در این رتبه بندی حاضر شدند.

دهقانی بیان کرد: در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاه های ایرانی حاضر در این رتبه بندی به ۱۲ دانشگاه رسید که شامل دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، تبریز، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شیراز، علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی می شود؛ البته در سال ۲۰۱۲ هیچ دانشگاهی از کشور در بیندانشگا های برتر دنیا حضور نداشت و در سال ۲۰۱۳ پنج دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شریف، تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی تهران در این نظام برای اولین بار جای گرفتند.

بازنشستگی اساتید به معنای خروج آن ها از دانشگاه نیست

منصور غلامی وزیر علوم با بیان اینکه بازنشستگی اساتید برجسته به معنای خروج آن ها از دانشگاه ها نیست، گفت: منعی برای تدریس بازنشسته ها نداریم.

غلامی اظهار کرد: در آئین نامه استخدامی اعضای هئیت علمی و دستور العمل هایی که در کنار این آئین نامه ها به دانشگاه ها ابلاغ شده است؛ بهره گیری از اساتید بازنشسته در دانشگاه ها را بلامانع اعلام کرده ایم.

وی ادامه داد: دانشگاه ها هم موظف هستند اتاق و امکانات لازم را در اختیار این اساتید قرار دهند و تا زمانی که خودشان تمایل داشته باشند در دانشگاه فعالیت خواهند داشت.

وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس قانون، اساتید بازنشسته به لحاظ تدریس و تحقیق می توانند فعالیت کنند و مدل قرارداد و همکاری را هم خودشان تعیین می کنند.

وجود ۱۰۱۶ باب خوابگاه مجردی در دانشگاه ها

صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت:خوشبختانه درمورد خوابگاه های دانشجویی گام های اساسی برداشتیم و سعی کرده ایم خوابگاه ها در شان دانشجویان باشند.

وی به تعداد خوابگاه های موجود در سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر در مجموع در دانشگاه های دولتی و فنی و حرفه ای ۱۰۱۶ باب خوابگاه مجردی داریم که از این تعداد ۹۲۱ ساختمان آن ملکی و ۹۵ ساختمان باقی مانده اجاره ای و وقفی است.

تاثیر فعالیت دانشگاه آزاد در کاهش آمار فرار مغز ها

علی اکبر ولایتی گفت: ۴۰۰ واحد دانشگاهی و ۶۰۰ واحد مدرسه سما از ابتدایی تا دبیرستان تحت پوشش دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه حضوری جهان هستند و در مجموع دو میلیون دانشجو و دانش آموز که در این مجموعه و سازمان سما تحصیل می کنند و چنین مجموعه آموزشی عالی، متوسطه و ابتدایی در بی نظیر است.

ولایتی یادآور شد: برخی از رشته های دانشگاه آزاد در سایر دانشگاه ها وجود ندارد و همچنین در نظر داریم رشته های جدیدی راه اندازی کنیم به طوری که در زمینه تحقیق و پژوهش بیش از ۱۴ هزار نخبه را در این مجموعه جذب کرده است.

راه اندازی غذا خوری های مکمل در دانشگاه ها

یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: رتبه بندی سلف سرویس ها و سالن های غذا خوری آغاز شده و قرار است این رتبه بندی نهایتا طی دوهفته آینده اعلام شود، همچنین مقررشده طی برنامه هایی از سوی صندوق رفاه دانشجویان هر غذا خوری با کمک صندوق و دانشگاه، اعتباری برای ارتقای تجهیزات غذاخوری های دانشجویی اختصاص پیدا کند.

یزدان مهر به ایجاد رستوران های مکمل اشاره کرد و یادآورشد: توسعه غذاخوری های مکمل یکی از هدف های این صندوق است که با حمایت دانشگاه ها و و بخش خصوصی انجام می شود البته ایجاد رستوران های مکمل در اکثر دانشگاه های بزرگ کشور از جمله تهران، مشهد و شیراز را آغاز کرده ایم که در این طرح غذا ها را باکیفیت بالاتر و قیمت متعادل تر در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

آخرین جزئیات از معامله ساختمان میلیاردی کمیته امداد

ضیایی سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این فعالیت با توافق طرفین و با هدف توسعه فضا های آموزشی و پژوهشی دانشگاه انجام شده است.

وی درباره اعتبار خرید این واحد ساختمانی، گفت: اعتبار خرید در کمیسیون خاصی و با توجه به مشارکت واحدها، موجودی دانشگاه و نظر نهایی رئیس دانشگاه اعلام شده است.

ضیایی درباره فعالیت آموزشی این واحد، اظهار کرد: باید وضع کالای واحد بررسی شود و پس از محاسبه زمان بهره برداری، تاریخ دقیق فعالیت این ساختمان به عنوان یکی از واحد های آموزشی دانشگاه آزاد مشخص شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: