/روایت کوتاه بین المللی/ بازداشت چند فعال حقوق زنان در عربستان

افزایش شبهات درباره غیبت محمد بن سلمان و عدم کنترل او بر قدرت در ریاض

کدخبر: 2212151

به دنبال بازداشت چندین فعال حقوق زنان در عربستان و برخی مسائل دیگر، برخی از تحلیلگران و فعالان فضای مجازی آن را نشانه‌ای تازه از احتمال عدم کنترل محمد بن سلمان بر قدرت در عربستان تلقی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ شامگاه 21 آوریل بود که برخی فعالان فضای مجازی قطری و سعودی از وقوع تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه سعودی در منطقه «الخزامی» واقع در شهر ریاض خبر دادند که برای ساعت‌ها ادامه پیدا کرد و فیلم‌هایی از این رخداد نیز در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و در همان زمان بود که برخی از رسانه‌ها از احتمال کودتای برخی از شاهزادگان سعودی و تلاش آن‌ها برای ترور «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی خبر دادند و برخی دیگر نیز، آن را یک عملیات پیچیده امنیتی طراحی‌شده از سوی رزمندگان یمنی در پاسخ به جنایات آل‌سعود در یمن ذکر کردند.

از همان زمان بود که حضور ولیعهد عربستان در انظار عمومی کمرنگ شد و رسانه‌ها گزارشات و سؤالاتی را در خصوص وضعیت وی منتشر کردند.

اخیراً نیز بعد از آنکه یک خبرگزاری آفریقایی از دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با نخست‌وزیر اتیوپی خبر داد و رسانه‌های سعودی به هیچ عنوان به این قضیه نپرداختند، شک و شبهه‌ها در میان کاربران توییتری در خصوص غیبت طولانی ولیعهد عربستان بیشتر از قبل شد.

کاربران توییتری همچنین به دستگیری فعالان سیاسی حقوق زنان در عربستان اشاره کردند و سپس سؤالاتی را درباره غیبت و عدم کنترل بن سلمان بر اوضاع کشورش مطرح کردند.

«کریستین دیوان» در یک پیام توییتری نوشت:‌«این بیانیه وزارت کشور عربستان که فعالان دستگیرشده زنان را بعنوان «بنیادهای مذهبی و ملی تخطی‌کار» معرفی کرده مرهمی برای هر آنکسی است که این توهم را دارد که مسیر ملی جدید عربستان لیبرال است».

«کریستین اولریچسن» از دیگر کاربران اینترنتی با اشاره به پیام توییتری دیوان، به قضیه غیبت محمد بن سلمان اشاره کرد و نوشت: « آیا محمد بن سلمان هنوز مسئولیت دارد؟ آیا کنترل قدرت را از دست داده است؟ او کجاست؟»

عربستان سعودی از ابتدای ماه مبارک رمضان شماری از فعالان فضای مجازی و مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به اتهام جاسوسی و افشای اطلاعات محرمانه بازداشت کرده است.

دولت سعودی گفته این افراد با هدف «ضربه زدن به دین و عقیده و کشور» جاسوسی می‌کرده‌اند و مزدور عوامل بیگانه بوده‌اند.

«جرد نانمن» استاد روابط بین‌الملل و مطالعات خلیج‌فارس در دانشگاه «جرج تاون» قطر در یک پیام توییتری در پاسخ به پیام دیوان به شبهات درباره عدم حضور ولیعهد عربستان اشاره کرد و نوشت: «سؤال خوبی است. چندین هفته است که او مشاهده نشده است-و تصاویری که اخیراً از وی با السیسی، محمد بن زاید و ملک حمد پخش شده است ممکن است به هر زمانی در سال گذشته اختصاص داشته باشد. وی در هیچ یک از مراسمات رمضان حضور نداشته است و این بسیار عجیب است».

یکی دیگر از کاربران توییتری به نام «تئودور کاراسیک» نیز درباره غیبت ولیعهد عربستان و بیانیه تند وزارت کشور عربستان نوشت: «به واسطه غیبت محمد بن سلمان، رخدادهای بزرگتری در جریان است. به لحن وزارت کشور (عربستان) توجه کنید».

یکی دیگر از کاربران نیز پیام مشابهی را منتشر کرد و در شبکه اجتماعی توییتر در پاسخ به اظهارات اولریچسن نوشت: «بسیار سؤالات مهمی مطرح کردی. چند روز است که هیچ خبری از او شنیده و مشاهده نشده است».

چندی پیش نیز شبکه قطری الجزیره با اشاره به دستگیری فعالان حقوق بشر در عربستان نوشت: «محمد بن سلمان» ولی‌عهد فعلا مفقود سعودی از زمان به قدرت رسیدن، در هر محفل و بزمی و در هر مصاحبه با رسانه‌ای چه داخلی چه خارجی، داعیه اصطلاح و تغییر در این کشور محافظه‌کار و سلفی را داشته است ولی بازداشت این افراد نشان داد که به سمت استبداد در حال حرکت است تا ایجاد اصلاحات».

اینها تنها بخش‌هایی از پیام‌های کاربران در فضای مجازی بود که به شایعات درباره غیبت ولیعهد عربستان دامن می‌زند و همچنان سؤالات و شبهات کاربران توییتری درباره وضعیت بن سلمان بدون پاسخ باقی مانده است و محل دقیق ولیعهد سعودی در هاله‌ای از ابهام است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: