سفارت آمریکا در قدس اشغالی با چراغ سبز عربستان؛ نکبت تازه‌ای در سالگرد نکبت

کدخبر: 2210419

تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی به مثابه نکبت(سالروز اشغال سرزمین فلسطین) جدیدی برای فلسطینی‌ها در موج عادی سازی بی سابقه کشورهای عربی با رژیم اسرائیل است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی قول جدیدی به اسرائیل است که هفتادمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد؛ تصمیمی که به مثابه نکبت جدیدی برای فلسطینی ها در موج عادی سازی بی سابقه کشورهای عربی با رژیم اسرائیل است.

"ترامپ قول داد قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و به آن وفا کرد، او گفت سفارت کشورش را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد و به آن وفا کرد". این مطالب بخشی از اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل است که روز گذشته در آستانه افتتاح سفارت امریکا در قدس اشغالی بر زبان آورد.

سرو صدای ظاهری عرب ها و تبانی با آمریکا بر سر معامله قرن

در این میان عرب ها فقط اظهاراتی داشته و سرو صدا کرده اند بدون اینکه موضعی اتخاذ کنند. اخباری که از رسانه های غربی درز کرده ، حاکی از تفاهم آمریکا و چند کشور عربی بر سر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی در چارچوب اقدام مربوط به "معامله قرن" است.

کشورهای عربی با وجود اعلام مخالفت با تصمیم ترامپ به سمت عادی سازی روابط و آغاز دوران جدیدی از روابط بی سابقه با اسرائیل در حرکت هستند و این چیزی است که نتانیاهو نیز چند ماه پیش به آن اشاره داشت.

نکته قابل توجه اینکه اجماع اعضای شورای امنیت در مخالفت با تصمیم آمریکا با وتوی این کشور روبرو شد اما واشنگتن هیچ اهمیتی به مواضع بین المللی نداده و به مواضع حاصل از نشست استانبول و یا نشست اخیر در الدمام سعودی تحت عنوان "نشست قدس" هیچ توجهی نکرد.

در محافل فلسطینی نیز باید گفت که سقف اظهارات تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین تا لغو به رسمیت شناختن اسرائیل و توقف تعامل با آمریکا به عنوان واسطه صلح پیش رفت، اما فلسطینی ها با وجود فشار برخی کشورهای عربی برای عقب گرد از مواضع خود، همچنان بر موضع خود مبنی بر مخالفت با هرگونه تعامل با آمریکا پابرجا ماندند.

در سطح عربی نیز مواضعی در اعلام مخالفت با تصمیم آمریکا اعلام شد که شاید بارزترین آن اظهارات ولیعهد سعودی در نشست محرمانه با نمایندگان سازمان های یهودی آمریکا بود که در آن رهبران فلسطینی و محمود عباس را به شدت مورد انتقاد قرار داد با این مضمون که از چهل سال پیش تا کنون آنان فرصت را هدر داده اند و با تمام پیشنهادها مخالفت کرده اند اکنون وقت آن رسیده است که یا به میز مذاکره بازگردند و یا ساکت شوند.

حرکت تند امارات و بحرین در جاده عادی سازی

از سوی دیگر سطح عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل توجه را جلب می کند به این معنی که بر خلاف مواضع و مبتنی بر مخالفت با تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی، این دو هیئت هایی را برای عادی سازی روابط با اسرائیل راهی فلسطین اشغالی کردند تا در جشن هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل شرکت داشته باشند.

دو روز پیش نیز رسانه های آمریکایی از دیدار سفیران امارات و بحرین در واشنگتن با نتانیاهو خبر دادند.

در این شرایط ناظران اعلام کردند، خطرناک ترین موج عادی سازی با اسرائیل در پرتو سرعت گرفتن اقدامات اسرائیل برای عملی کردن معامله قرن و در اوج اعتراضات فلسطینی ها در جریان است.

"عزام التمیمی" کارشناس سیاسی در این باره گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس به عنوان "شر اجتناب ناپذیر" می نگرد که باید با آن کنار آمد و اظهارات و مواضع بین المللی، اسلامی و عربی چیزی را در این مورد تغییر نخواهد داد.

مخالفت عملی و قاطعانه حماس با تصمیم ترامپ

وی گفت: جنبش مقاومت اسلامی حماس همچنان با تصمیم آمریکا مخالف است و عملا این مخالفت را در برگزاری راهیپمایی های گسترده بازگشت در غزه که امروز با فشارهای زیادی برای توقف آن روبرو شد، به تصویر کشیده است.

چراغ سبز عربستان به تصمیم ترامپ

این کارشناس سیاسی تصمیم آمریکا را به مثابه میخ آخر به تابوت گزینه تشکیل دو دولت مستقل دانست و گفت بدون چراغ سبز عربستان اتخاذ چنین تصمیمی امکان پذیر نبود.

به عقیده او ملت های عربی در تکاپوی موج جدیدی از انقلاب هستند و ادامه تکاپوی انقلابی فلسطینی ها در غزه خیابان های عربی و حتی جهان را در برابر موج جدیدی از انقلاب علیه نظام های حاکم و تبانی آنان با اسرائیل قرار خواهد داد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: