سفر هفته آتی نمایندگان سازمان ملل به میانمار  

کدخبر: 2203270

دولت میانمار اعلام کرد هیئتی از شورای امنیت سازمان ملل هفته آینده برای بررسی وضع آوارگان روهینگیا از این کشور دیدن خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24، یک مقام ارشد دولتی میانمار اعلام کرد هیئتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی وضع آوارگان مسلمان روهینگیا قرار است روز دوشنبه هفته آینده وارد میانمار شده و از ایالت راخین بازدید کنند.

دیدار نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل از میانمار اولین دیدار مقامات بلندپایه این سازمان از این کشور از زمان آغاز سرکوب نظامی خشونت بار اقلیت مسلمان این کشور است. سازمان ملل و آمریکا پیشتر از سرکوب خشونت آمیز مسلمانان روهینگیا با عنوان پاکسازی قومی یاد کردند.

بودائیان میانمار به طور کلی این اتهامات را رد می کنند اما به شدت از دسترسی به منطقه وقوع جنایت و ورود گروه های حقیقت یاب سازمان ملل و نمایندگان حقوقی این سازمان ممانعت کرده اند. اولین بار شورای امنیت در ماه فوریه درخواست دیدار نمایندگان خود را مطرح کرد، اما دولت میانمار با رد درخواست این سازمان اعلام کرد اکنون زمان مناسبی برای ورود نمایندگان سازمان ملل به این منطقه نیست. با این حال اوایل این ماه میانمار با دیدار 15 فرستاده شورای امنیت سازمان ملل اعلام موافقت کرد.

سرکوب و کشتار مسلمانان روهینگیا باعث فرار حدود 700 هزار روهینگیایی به بنگلادش شده است.کمپین نظامی راهبرد زمین سوخته، استراتژی نظامی از بین بردن تمامی منابع در دسترس دشمن، بسیاری از دهکده های روهینگیاییان را به آتش کشاندند و ساکنان آنها را مورد قتل و تجاوز قرار دادند.

در ماه ژانویه میانمار و بنگلادش توافقی برای بازگرداندن آوارگان به کشورشان را امضاء کردند اما تاکنون تنها یک خانواده از آوارگان مسلمان از منطقه بی طرف میان دو کشور برگشته است. هزاران نفر از آوارگان روهینگیایی همچنان در مناطق مرزی بین دو کشور حضور دارند و تمایلی به پیوستن به جمعیت اردوگاه های پناهجویان در بنگلادش ندارند و همچنین تمایلی به بازگشت به کشور خود تا زمانی که امنیت و حقوق آنها تامین شود، ندارند.

یک مقام ارشد دولتی میانمار که در جریان این سفر قرار داشت بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: نمایندگان سازمان ملل در 30 ماه آوریل وارد نایپیداو خواهند شد و روز بعد راهی راخین می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: