نهاد آمریکایی: عملکرد بانک جهانی در صندوق بازسازی افغانستان شفاف نیست

کدخبر: 2203265

اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد که هیچ مکانیسمی برای نظارت بر نحوه مصرف صندوق بازسازی افغانستان از سوی کشورهای کمک کننده وجود ندارد.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم، اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» در گزارشی از نبود شفافیت در مصرف میلیاردها دلار توسط صندوق بازسازی افغانستان انتقاد کرد.

در ادامه این گزارش تاکید شده که هیچ مکانیسمی برای نظارت بر نحوه مصرف میلیاردها دلار توسط صندوق بازسازی افغانستان توسط بانک جهانی و دولت افغانستان وجود ندارد.

اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان تصریح کرد که کشورهای کمک کننده از سال 2002 میلادی تا کنون بیش از 10 میلیارد دلار به صندوق بازسازی افغانستان پرداخت کردند.

سیگار تاکید کرد: بانک جهانی نمی تواند تاثیرگذاری کمک های ارائه شده را مشخص کند و از نظارت کشورهای کمک کننده بر روند مصرف پول های کمک شده به صندوق بازسازی افغانستان ممانعت می کند.

اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان هشدار داده است که میلیاردها دلار اهدا شده به صندوق بازسازی افغانستان در معرض خطر سو استفاده قرار دارد.

این اداره تصریح کرد که ساختار صندوق بازسازی افغانستان باعث شده است تا پروژه های ناقص و ناکارآمدی از سوی این صندوق حمایت مالی شود.

به گزارش صدای آمریکا، بانک جهانی نیز با صدور بیانیه ای گزارش اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان را غیر واقع بینانه خوانده است.

بانک جهانی عدم شفافیت در روند مصرف پول صندوق بازسازی افغانستان را تکذیب کرده است.

کارشناسان بر این باورند که به دلیل فساد گسترده در دولت افغانستان، موسسات خارجی و حتی تشکیلات بانک جهانی در افغانستان با وجود هزینه میلیاردها دلار هیچ پیشرفتی در روند بازسازی این کشور مشاهده نشده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: