مقام آمریکایی: درباره برجام مذاکره نمی‌کنیم، دنبال یک توافق مکمل هستیم

کدخبر: 2203263

نمایندۀ آمریکا در امور «پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» گفت که آمریکا درصدد بازگشایی دوبارۀ پروندۀ توافق هسته‌ای و مذاکرۀ دوباره بر سر مفاد آن نیست بلکه امیدوار است تا توافق هسته‌ای را با توافقی دیگر، کامل کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورو نیوز، کریستوفر فورد، نمایندۀ آمریکا در «پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای» (ان پی تی) روز چهارشنبه در حاشیه نشست منع گسترش تسلیحات هسته ای در ژنو به خبرنگاران گفت: «ما قصد نداریم دوباره دربارۀ برجام مذاکره کنیم یا به بازگشایی پروندۀ توافق هسته ای بپردازیم یا مفاد آن را تغییر دهیم... ما در جستجوی یک توافق مکمل هستیم که مجموعه قوانینی اضافه ای را در موضوعات متعدد از جمله محدودیتها، اصطلاحات، پارامترها و هرچیز دیگری شامل شود. قوانینی که به حل این چالش به شیوه ای موثرتر کمک کند.»

روسای جمهور آمریکا و فرانسه اخیر با هم دیدار کرده و درباره برجام و نحوه مواجهه با ایران با هم گفتگو کردند.

در این راستا امانوئل ماکرون اعلام کرد که با همتای آمریکایی خود دربارۀ «توافقی جدید» گفتگو کرده است؛ «توافقی برای رفع نگرانی های آمریکا و متحدان اروپایی آن در قبال برنامه هسته ای ایران.»

برخی دیپلماتها از این نگرانند که بازگشایی دوبارۀ پروندۀ توافق هسته ای، گفتگوهای پیش روی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی در موضوع خلع سلاح هسته ای را تحت الشعاع قرار دهد؛ قرار است این دیدار در ماه می یا ژوئن انجام شود.

با این وجود کریستوفر فورد معتقد است که «رفع نقاط ضعف توافق هسته ای ایران، می تواند مدلی را برای دیگر توافق ها از جمله توافق احتمالی با کرۀ شمالی ایجاد کند؛ توافقی که از نظر رهبران سیاسی کشورهای غربی باید کامل، غیرقابل برگشت و قابل اطمینان باشد.»

فورد همچنین اعلام کرد: «کره شمالی به ما نشانه های امیدوار کننده و جالبی ارائه داده که بر اساس آن می توان انجام مذاکراتی که در نهایت به توافق منجر شود را محتمل انست. ما مصمم هستیم تا به بهترین شیوۀ ممکن این نشانه ها را دنبال کنیم و در نهایت مطمئن شویم که به راه حل پایداری دست یافته ایم... شیوه ای که فکر نکنم برجام بر اساس آن تهیه شده باشد.»

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: