تحقیق آمریکا از شرکت هواوی به خاطر نقض تحریم‌های ایران

کدخبر: 2203259

دادستان‌های آمریکایی در نیویورک تحقیقاتی را درباره این مساله آغاز کرده‌اند که آیا شرکت هواوی چین تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را نقض کرده است یا نه.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، منابع آگاه اعلام کردند که دادستان های آمریکایی در نیویورک تحقیقاتی را درباره نقض احتمالی تحریم های ایران از سوی شرکت هواوی چین آغاز کرده اند.

مقام های آمریکایی حداقل از سال 2016 میلادی تحقیقاتی را علیه هواوی آغاز کرده اند و این شرکت را به ارسال محصولات آمریکایی به ایران و سایر کشورهایی که در فهرست تحریم واشنگتن قرار دارند، متهم نموده اند.

اخبار مربوط به تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا علیه شرکت هواوی پس از آن منتشر شده است که آمریکا اخیرا اقداماتی را نیز برای متوقف کردن و یا کاهش دسترسی هواوی و شرکت زد تی ئی چین به اقتصاد آمریکا اتخاذ کرده است. واشنگتن این شرکت های چینی را متهم به استفاده از فناوری اطلاعات برای جاسوسی از آمریکایی ها متهم کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال برای نخستین بار روز چهارشنبه خبر مربوط به تحقیق دادستان های آمریکایی درباره شرکت هواوی را فاش کرده است.

هواوی که بزرگترین تولید کننده تجهیزات شبکه های مخابراتی و سومین تولید کننده گوشی های هوشمند در جهان به شمار می رود، اعلام کرده است که به کلیه قوانین و مقررات کشورهایی که در آنجا فعالیت می کند، پایبند بوده است، از جمله قوانین مربوط به تحریم و کنترل صادرات و قوانین و مقررات سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا.

این تحقیقات شبیه تحقیقات آمریکا علیه شرکت زد تی ئی چین است. این شرکت چینی اعلام کرده است که این تحقیقات ادامه بقا و زندگی آن را با تهدید روبرو کرده است.

ایالات متحده هفته گذشته شرکت های آمریکایی را از فروش قطعات و نرم افزار به زد تی ئی به مدت 7 سال منع کرده است. واشنگتن شرکت زد تی ئی را به فروش کالاهای آمریکایی به ایران متهم کرده است. شرکت زد تی ئی تاکنون 890 میلیون دلار جریمه پرداخت کرده است.

زد تی ئی و هواوی کلیه اتهامات مطرح شده درباره تلاش این شرکت ها برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی و صدور کالاهای آمریکایی به کشورهای تحت تحریم واشنگتن را رد کرده اند.

مارکو روبیو و تام کاتن سناتورهای جمهوریخواه قانونی را پیشنهاد داده اند که بر اساس آن دولت آمریکا اجازه خریداری یا اجاره تجهیزات مخابراتی هواوی یا زد تی ئی را نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: