گزارش تسنیم| کناره‌گیری سرکسیان از قدرت چه تأثیر در مذاکرات مناقشه قره‌باغ خواهد داشت؟

کدخبر: 2203258

کناره‌گیری «سرژ سرکسیان» یکی از قهرمانان ارامنه در جنگ قره‌باغ از قدرت و تصاحب حاکمیت ارمنستان توسط نیروهای جدید سیاسی، چه تأثیری بر مناقشه قره‌باغ کوهستانی بین آذربایجان و ارمنستان خواهد داشت؟

به گزارش گروه بین الملل تسنیم، کناره گیری «سرژ سرکسیان» یکی از قهرمانان ارامنه در جنگ قره باغ از قدرت و تصاحب حاکمیت ارمنستان توسط نیروهای جدید سیاسی، چه تأثیری بر مناقشه قره باغ کوهستانی بین آذربایجان و ارمنستان خواهد داشت؟

در این رابطه اکثر کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که جنبش اعتراضی به رهبری «نیکول پاشینیان» که منجر به کناره گیری سرکسیان از قدرت شد، در کوتاه مدت تأثیر جدی بر مواضع گذشته ارمنستان در خصوص قره باغ اشغالی نخواهد داشت.

«زرتشت علیزاده» کارشناس مسائل سیاسی آذربایجان با اشاره به مواضع گذشته «نیکول پاشینیان» در رابطه با قره باغ اشغالی، امیدی برای تغییر مواضع ارمنستان ندارد و می گوید: «نیکول پاشینیان» رهبر جنبش اعتراضی در ارمنستان بارها اعلام کرده است که ما مخالف اتحاد ارمنستان با روسیه نیستیم و این اتحاد پایدار خواهد ماند. همچنین پاشینیان همواره تأکید می کرد که ارمنستان مردم قدرتمندی دارند چرا که در جنگ قره باغ پیروز شده اند».

«نیکول پاشینیان» در رابطه با تحرکات نظامی آذربایجان- ارمنستان در آوریل 2016 به رسانه های ارمنستان اعلام کرده بود که آذربایجان در پی اجرای نقشه شوم در قره باغ است و لازم است که ارمنستان اقدامات نظامی لازم برای حفظ منافع خود در قره باغ را انجام دهد.

«ریچارد گیراگوسیان» کارشناس ارمنی و مدیر مرکز مطالعات منطقه ای در ایروان، نظر دادن در مورد تأثیر تحولات اخیر در حاکمیت ارمنستان بر مناقشه قره باغ را زود می داند و می گوید: در تحولات ارمنستان مشاهده کردید که سرکسیان بدون استفاده از هر اهرم قدرتی استعفا داد، الآن سؤالی که می تواند مطرح شود این است که به جای وی چه کسی قدرت را در دست خواهد گرفت؟ الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با چه کسی مذاکرات حل مناقشه قره باغ را انجام خواهد داد؟ آیا نخست وزیر سابق «کارن کاراپتیان» تکنوکرات طرفدار روسیه که سمت های بالایی در شرکت گازپروم روسیه داشت، قدرت را به دست خواهد گرفت؟ اگر کاراپتیان به قدرت برسد این مسئله نشان می دهد که روسیه بیش از پیش در مذاکرات مناقشه قره باغ تأثیرگذار خواهد بود. اما اگر «نیکول پاشینیان» قدرت را به دست بگیرد قضیه فرق خواهد کرد و به خاطر تجربه کم وی ممکن است به ضرر فرآیند مذاکرات قره باغ تمام شود.

گیراگوسیان همچنین اعلام کرد که مخالفان در مذاکره با حاکمیت ارمنستان، انحلال مجلس، انتخابات زودهنگام و سپس تعیین نخست وزیر توسط مجلس جدید را درخواست خواهند کرد.

«حکمت حاجی زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان از اعلام آمادگی باکو برای ادامه مذاکرات با حاکمیت جدید ارمنستان در راستای حل مناقشه قره باغ خبر داد و گفت: پس از کناره گیری «سرژ سرکیسیان»، امیدواریم نیروهای سیاسی سالم در این ارمنستان به قدرت برسند. بر اثر سیاست های رژیم سرکیسیان تا به حال پیشرفتی در حل مناقشه قره باغ میسر نشده است. ادعای برخی عناصر وابسته به رژیم سرکیسیان مبنی بر اقدام آذربایجان جهت استقرار نیرو و تجهیزات نظامی در خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ صحت ندارد و هدف از طرح این ادعاها، فریب افکار عمومی است.

حاجی زاده افزود: واقعیت این است که حضور نیروهای نظامی ارمنستان در سرزمین های آذربایجان در قره باغ تهدید عمده برای صلح و امنیت در منطقه است و برای پایان دادن به تنش، آن ها باید از این سرزمین ها خارج شوند. آذربایجان آماده ادامه مذاکرات با نیروهای سیاسی سالم ارمنستان برای حل هر چه سریع و مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بر اساس موازین حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. حل سریع و مسالمت آمیز مناقشه قره باغ برقراری صلح و ثبات در منطقه و ایجاد فرصت همکاری های همه جانبه منطقه ای را تأمین خواهد کرد.

«راسیم موسی بی اف» کارشناس مسائل سیاسی و نماینده مردم باکو در مجلس آذربایجان با اشاره به اینکه تأثیر تحولات ارمنستان در مذاکرات قره باغ در کوتاه مدت میسر نخواهد شد، در گفتگو با رادیو آمریکایی آزادلیق گفت: «نیکول پاشینیان» از طرفداران «لئون تر-پتروسیان» است. پتروسیان معتقد بود که با دادن امتیازاتی به آذربایجان، مناقشه قره باغ برای همیشه حل می شود و بدین ترتیب ارمنستان می تواند از مناسبات خود با آذربایجان و ترکیه نهایت بهره را ببرد. اما به احتمال زیادی مدتی خلأ قدرت در ارمنستان به وجود خواهد آمد و پیشرفت جدی در مذاکرات قره باغ مشاهده نخواهیم کرد.

«توماس دی وال» کارشناس اهل انگلستان مسائل قفقاز و نویسنده کتاب «باغ سیاه، ارمنستان و آذربایجان در جنگ و صلح» با اظهار شگفتی از تغییر ناگهانی حاکمیت در ارمنستان گفت: در کوتاه مدت انتظار تغییرات اساسی در ارمنستان وجود ندارد. اما تغییراتی حاکمیتی در بلندمدت می تواند به حل مناقشه قره باغ کمک کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: