فیروز زنوزی جلالی هرگز خود را دستخوش جریان‌های سیاسی نکرد؛ او مملو از حرف‌های جدید در ادبیات بود

کدخبر: 2203048

مراسم گرامیداشت اولین سالگرد درگذشت فیروز زنوزی جلالی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت مرحوم فیروز زنوزی جلالی نویسنده انقلاب و دفاع مقدس با عنوان «راوی دریا» عصر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 97 با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک، مرضیه تجار، علیرضا قزوه، محمدعلی گودینی و جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر در تالار مرحوم امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا قزوه رئیس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در سخنانی بر لزوم پرداختن به آثار مرحوم زنوزی جلالی و فردی و معرفی و گنجاندن آثار آنها در کتاب های درسی فضای مجازی تاکید کرد.

وی در ادامه به موضوع فضای مجازی گریزی زد و گفت که اکنون فضای مجازی در اختیار سلبیریتی هایی است که هیچ عمقی نداشته و در برهه های تاریخی برای ملت تصمیم میگیرند، این درحالی است که ما هنرمندان با عمق بسیاری داریم که نقش مهمی در تاریخ انقلاب دارند و در میان آنها امیرحسین های فردی ها جایشان خالی است و باید بیشتر آن ها را معرفی کرد.

پس از علیرضا قزوه حبیب احمدزاده پشت تریبون حاضر شد و از نحوه آشنایی اش با فیروز زنوزی جلالی گفت. او گفت که بزرگترین ویژگی مرحوم زنوزی این بود که رابطه دوستی و بحث کاری را هیچگاه با هم مخلوط نمیکرد. او پیش قدمی در سلام کردن را از دیگر ویژگی های فیروز زنوزی برشمرد وگفت که او در هر دیدار به عنوان اولین نفر سلام گرم و از ته دلی می کرد.

این نویسنده دفاع مقدسی اظهار کرد که بهترین کار به جای برگزاری برنامه هایی برای گرامیداشت مرحوم زنونی جلالی، ترویج آثار آن مرحوم در سطح پرسنل و خانواده نیرو دریایی ارتش و جامعه و حمایت از تفکر و زحمتی که آن مرحوم در این مسیر کشید، است.

«راضیه تجار» نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که از دغدغه های فیروز زنوزی جلالی و فعالیت های این نویسنده در حوزه داستان کوتاه و دفاع مقدس گفت.

"پدر من به این خیلی اعتقاد داشت تا کسی را اذیت نکرده و حق کسی را ضایع نکند و همیشه میگفت حق باید به حقدار برسد و همچنین ارادت زیادی به حضرت علی(ع) داشت و همیشه آخر کلامش یاعلی می گفت.او برای نوشتن کتاب مخلوق دوبار قرآن را به فارسی خواند و با داستان هایش خیلی ارتباط داشت." این جملاتی بود که فرزاد زنوزی جلالیفرزند مرحوم فیروز زنوزی جلالی پس از آن که بر روی سن حاضر شد، در وصف پدرش گفت.

خسرو آقایاری یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او در سخنانی گفت که مرحوم زنوزی جلالی چهره ای آرام و متین و افتاده داشت و همیشه او را یک قامت بلندتر از چالش ها و مواضع سیاسی را می دیدم و از این جهت به ایشان ارادت داشتم که هرگز خودش را دستخوش جریانهای سیاسی نکرد و مستقل بودند و شخصیت فرهنگی اش بر دیگر شخصیت هایش قالب بود و به شدت به مسئله حق حساس بود.

یوسفعلی میرشکاک شاعر کشورمان در ادامه این مراسم با بیان اینکه داستان مرگ همیشه ساحت توجه انسان شیعی بوده است، اظهار کرد: جسم اگر به شیوه مسلمانان دفن نشود مردار است و دوستی ما نیز در عالم بخاطر قرب ارواح است.

وی با طرح این سوال که چرا برخی نویسنده بزرگتر از آثارشان هستند، گفت: التزام بیش از اندازه به اخلاق، انقلاب و بقیه شعون پس از 1357 علت بزرگی امیرحسین فردی در آثارش بود.

این منتقد ادبی گفت: در عالم هنر اگر منیت در اثر مداخله کند، نَفس قلم را می گیرد. در عالم نویسندگی در ده سال اخیر موفقیت مان بیشتر از سه دهه گذشته است. چون ممیزی نویسندگان در آن ایام زیاد بود در حالی که امروز یک شاعر با نوشتن رمان «برادرم انگلستان» کار ارزشمندی در حوزه ادبیات ارائه می کند.

وی عنوان کرد: امیرحسین فردی التزام مضاعف به ادبیات متعهد داشت در حالی که من نمی توانستم ده صفحه چنین بنویسم. من فیروز زنوزی جلالی را از نشریه فردوسی و پیش از انقلاب اسلامی می شناختم و خیلی به او تأکید می کردم خاطرات شخصی اش را بنویسد.

این شاعر انقلاب اسلامی بیان کرد: اگر انقلاب ما در اقتصاد کاری از پیش نبرد اما به جد می گویم انقلاب هویت تازه ای در ادبیات ایجاد کرد. این در شرایطی بود که اگر حافظ شیرازی نیز انقلابی بود، شبه روشنفکران بایکوت اش می کردند و می گفتند شعر او به درد نمی خورد.

مصطفی جمشیدی نویسنده ادبیات انقلاب در ادامه این مراسم گفت: فیروز زنوزی جلالی همانند نویسندگان متعهد بر جایگاه خود ایستاد و با غیرت ذاتی، مهربانی و عصبیت در کارهایش مقابل ادبیات ابتذال ایستاد. من جوانمردی را در زنوزی جلالی دیدم. او آنچه در توان داشت برای اعتلای تعهد به ادبیات انقلاب اسلامی به کار بست.

این نویسنده افزود: ما نیز باید شجاعانه به سمت تکریم مولفان و نویسندگان انقلاب اسلامی برویم. نقد آثار این عزیزان به گونه ای تکریم آن ها خواهد بود.

داوود امیریان نویسنده و طنز پرداز ادبیات انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: فیروز زنوزی جلالی در لباس نیروی دریایی خیلی خوشتیپ بود. من ماجرای مقاومت خرمشهر را دوست داشتم و من خیلی علاقه مند بودم درباره آن بشنوم اتفاقا فیروز زنوزی جلالی در مقاوت خرمشهر حضور داشته بود و برای من تعریف می کرد که چگونه در دریا بدون سنگر با دشمن مبارزه کرده بودند.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری به عنوان آخرین سخنران در سخنانی گفت: امیدواری زنوزی جلالی به ادبیات زیاد بود به همین خاطر ایشان به دنبال کارهای سخت می رفت.

وی گفت: زنوزی جلالی مملو از حرف های زیادی و جدیدی در ادبیات بود. جرأت و شجاعت برای کارهای سخت از جمله ویژگی های زنوزی جلالی بود. او کار را جدی تا آخر ادامه می داد. همسر ایشان نیز در موفقیت های شان خیلی نقش داشتند. نویسندگانی که در کارشان موفق بوده اند همسرهایشان در این موفقیت نقش و تاثیرگذار بودند.

رئیس حوزه هنری با اشاره به بایکوت ادبیات انقلاب اسلامی از سوی شبه روشنفکران گفت: همان طور که آقای میرشکاک گفتند، اگر حافظ انقلابی بود جریان شبه روشنفکری او را بایکوت می کردند.

مومنی شریف بیان کرد: عالم غیب هم جزئی از ادبیات رئالیسم است که باید به آن توجه کنیم. پرداختن به ادبیات متعلق به عالم غیب اتفاقی است که در فضای ادبیات کم است. ما باید به ادبیات رئالیسم برسیم و در این زمینه نیازمند به کار جدی هستیم. بحث مرگ اندیشی موضوعی بود که زنوزی جلالی توانایی ورود به آن را داشت اما فرصت پرداختن دقیق به آن را پیدا نکرد.

برپایه این گزارش، مرحوم فیروز زنوزی جلالی متولد 1 آبان 1329 در خرم آباد نویسندهٔ معاصر کشورمان بود. رمان هایی چون «مخلوق» و «برج 110» ازجمله آثار برجسته وی هستند. زنوزی جلالی در سال 1387 جایزه ادبی جلال آل احمد را برای رمان «قاعده بازی» دریافت کرد. او همچنین برنده جایزه قلم زرین شد. زنوزی جلالی از زمستان 1394 دچار بیماری سرطان ریه شده بود. شیمی درمانی وی در 29فروردین 1396به خاطر وخامت حال متوقف شد و در صبح روز 5 اردیبهشت ماه 1396 در بیمارستان درگذشت. «توپ، پاشنه، سمت، ساعت دو»، «سکان، سمت، میانه ی اروند»، «قصه 83» و «سال 82» از جمله آثار مرحوم فیروز زنوزی جلالی است که توسط نشر سوره مهر چاپ و به بازار کتاب عرضه شده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: