فتاح خبر داد:

افزایش ۱۴/۵درصد پرداختی مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره)

کدخبر: 2202919

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، از افزایش ۱۴/۵ درصد پرداختی مستمری بگیران و تخصیص اعتبارات ۱۴۰۰ میلیارد تومانی برای اشتغال مددجویان در سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز فتاح گفت: اعتبارات تخصیص یافته به کمیته امداد امام خمینی (ره) بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۷ نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است، کما اینکه تا مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ما باید در این مورد با دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه به جمع بندی می رسیدیم تا آئین نامه آن به دولت برود که در تسریع این روند قرار بر این شد که امروز در جلسه هیات دولت برای آن تصمیم گیری شود.

فتاح تصریح کرد: در ابتدا ما به همراه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی پیش از این با فرض اینکه این موضوع در جلسه هیات دولت به تصویب می رسد تصمیم گرفتیم که ۱۰ درصد پراختی به مستمری بگیران سازمان بهزیستی افزایش یابد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ( ره )، خاطرنشان کرد: بی تردید افزایش نرخ ارز، طلا و سایر اجناس در وضعیت اقتصادی مردم تاثیر گذار بوده در نهایت تصمیم گرفتیم که ۱۴/۵ درصد به پرداختی مستمری بگیران اضافه شود و مابه التفاوت آن در فروردین نیز به همراه پرداختی اردیبهشت ماه پرداخت گردد.

فتاح در بیان برنامه ریزی امسال کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان یادآورشد: ما باید از ظرفیت تبصره ۱۶ استفاده کنیم و ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای کمیته امداد لحاظ شده است که سقف پرداخت آن ۲۰ میلیون تومان قرض الحسنه است و هم از ظرفیت تبصره ۱۸ بودجه که به امر اشتغال ارتباط دارد و هم از ظرفیت ۱/۵ میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی استفاده می شود و در مجموع نسبت به سال ۹۶ در این حوزه عملکرد بهتری خواهیم داشت.

تخصیص۲۳۵۰ میلیارد تومان به وام اشتغال توسط کمیته امداد در سال ۹۶

وی افزود: ما در سال گذشته بر اساس تبصره ۱۶ حدود ۱۳۵ هزار فقره وام اشتغال دادیم که ۱۹۰۰ میلیارد تومان از وام بانک ها استفاده کردیم و ۴۵۰ میلیارد تومان هم از بودجه کمیته امداد وام پرداخت کردیم.

ایجاد ۱۴۰ هزار شغل برای مددجویان در سال ۹۷ هدف‌گذاری شده است

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، تاکید کرد: در سال ۹۷ قرار است با استفاده از ظرفیت ۱/۵ میلیارد دلار سهم خوبی به کمیته امداد تخصیص یابد که در پی آن می توان هم مبلغ قابل پرداخت را افزایش داد و هم از نظر تعداد بتوانیم ۱۴۰ هزار اشتغال را که با دولت توافق کرده ایم، ایجاد کنیم، ضمن اینکه امیدوارم در عمل بتوانیم اقدامات بهتری را انجام دهیم.

فتاح افزود: ما برای مددجویان تحت پوشش در شهر و روستا متناسب با آن ظرفیت، توانایی و اقتضای محلی که دارند که اغلب اشتغالات خرد نیز بوده به ویژه برای زنان سرپرست خانوار متناسب با شرایط زندگی که دارند که در کنار رسیدگی به فرزندانشان منبع درآمدی نیز داشته باشند، ایجاد اشتغال خواهیم کرد.

دلیل افزایش بهره‌مندی از کمک‌های موردی

وی اظهار کرد: ما یک ردیفی تحت عنوان کمک‌های موردی در بودجه و خدماتمان داریم که در سنوات قبل سقف آن را تقلیل دادیم تا بیشتر به خدمات درمان‌بخشی برسیم چرا که این نوع کمک ها همچون مسکن محسوب می شوند و تاثیرات ناشی از آن قابل اندازه گیری نیست، اما با توجه به شرایط اجتماعی کنونی به این نتیجه رسیدیم که در سال ۹۷ بهره‌مندی از این نوع کمک‌ها را نیز پررنگتر کنیم، بنابراین کمک های موردی در کل کمیته امداد سراسر کشور امسال نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

شرایط خروج مددجویان از دایره حمایت کمیته امداد

فتاح با اشاره به نحوه خروج مددجویان از دایره حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: این یک روال طبیعی است که به صورت دائمی در این کمیته انجام می شود به این صورت که افرادی که با شرایط خاصی تحت حمایت این کمیته قرار می‌گیرند و طبق شرایطی نیز از این دایره خارج می شوند، کما اینکه بر اساس مصوبه‌ای که وجود دارد دختران تحت حمایت با ازدواج و پسران نیز بعد از رسیدن به ۱۸ سال یا با رفع نیاز این افراد اعم از مسکن یادرمان از این دایره خارج می شوند و بعد از آن تعدادی از افراد واجد شرایط جایگزین آنها خواهند شد.

وی افزود: اصلی‌ترین عاملی که از نظر کمیته امداد باعث خروج افراد از دایره حمایت می‌شود توانمندسازی و اشتغال است، به این صورت که خانواده به یک درآمد پایدار حداقلی برسد، بنابراین ما در سال قبل از این ظرفیت استفاده کردیم و شاید بیش از یکصد هزار خانواده از پوشش حمایتی کمیته امداد خارج شدند ولی در سال ۹۷ قرار است که این روند پررنگتر شود و با ایجاد اشتغال بیشتر ظرفیتی را برای افراد نیازمند جدید باز کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ( ه )، تصریح کرد: این به اشتغال ما که سنوات گذشته وام داده ایم و شرایط اجتماعی بستگی دارد، کما اینکه با افزایش تورم سطح خروج افراد از دایره حمایت تغییر می‌کند بنابراین اگر افراد سال گذشته با ۶۰۰ هزار تومان احساء درآمد از دایره حمایت خارج می شدند به دلیل کاهش ارزش پول در سال ۹۷ باید این مبلغ به ۹۰۰ هزار تومان تغییر پیدا کند، به همین دلیل باید برای تغییر ضوابط این کمیته محاسبات دقیق تری انجام دهیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: