مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو؛

امیدواریم داروی ایرانی پارکینسون ۷۰ درصد بازار داخلی را بگیرد

کدخبر: 2202916

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، با اشاره به واردات ۵ میلیون دلاری داروی پارکینسون، ابراز امیداواری نمود داروی تولید داخل بتواند ۷۰ درصد نیاز کشورمان را در اختیار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اکبر برندگی در آیین رونمایی از داروی ایرانی درمان پارکینسون، با بیان اینکه در سال ۹۵ بازار دارو ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید و در سال ۹۷ احتمالا مرز ۲۰ هزار میلیارد را رد می‌کند.

وی با عنوان این مطلب که بودجه سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه دارو بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است، گفت: از بازار دارویی ۱۸ هزار میلیاردی، تنها ۸ هزار میلیارد را بیمه ها می‌دهند و ۱۰ هزار میلیارد را مردم باید بدهند که نشانه خوبی نیست، چرا که پرداخت از جیب بیماران را افزایش می‌دهد.

برندگی با اشاره به نوسانات بازار ارز، افزود: نرخ ارز از ابتدای سال ۹۶ تا پایان این سال رشدی ۳۰ درصدی داشت و از ابتدای سال ۹۷ تا کنون هم یک جهش ۴۰۰ تومانی داشته است. این در حالی است که در سال گذشته افزایش قمیت دارو در صنعت تولید داخل زیر ۵ درصد بوده است.

وی گفت: ما تلاش کردیم قیمت داروی داخلی را افزایش دهیم و در مقابل قیمت داروهای وارداتی را کاهش دهیم که این تلاش به نتیجه رسید. بر این اساس کاهش قیمت ۱۵ درصدی را برای داروهای وارداتی پیشنهاد دادیم، اما در نهایت وارد کنندگان کمک کردند و قیمت داروهای وارداتی بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت. اما مردم به دلیل افزایش نرخ ارز، مزه کاهش قیمت داروی وارداتی را نچشیدند و در حال حاضر یا قیمت داروهای وارداتی ثابت مانده و یا از نظر ریالی رشد ناچیزی داشته است.

برندگی ادامه داد: ما معتقدیم که رشد ۴۰۰ تومانی دلار باید در بیمه‌ها دیده شود، اما موفق به انجام این کار نشدیم. در حال حاضر از ۳هزار میلیارد تومانی که به دارو و کالاهای اساسی تعلق گرفته، ۸۰۰ میلیارد آن به دارو اختصاص داده شده است. همچنین قرار است دارو با دلار ۳۸۰۰ تومان تامین شود و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی آن را بانک مرکزی بپردازد. بنابراین انتظار داریم که در سال ۹۷ قیمت داروهای ایرانی متاثر از ارز افزایش زیادی نداشته باشد.

وی با اشاره به رونمایی از داروی ایرانی درمان پارکینسون، گفت: خوشحالیم که این شرکت داروسازی در تولید محصولی ورود کرده که فرمولاسیون سختی دارد و در عین حال بازار وسیعی هم ندارد. از این شرکت خواهش می‌کنم که حتما روی کیفیت این محصول کار کند تا هرچه سریع‌تر بتواند با پزشکان برای این دارو مذاکره کند. باید توجه کرد که در سال گذشته به میزان ۴ تا ۵ میلیون دلار واردات این دارو را انجام دادیم. اگر امسال داروی داخلی بتواند ۷۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهد، ۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده و این کار در سالی که فشار اقتصادی در حوزه دارو بسیار زیاد است، تاثیر مطلوبی خواهد داشت.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: