میرزاده به فارس خبر داد

ارجاع سوال از بطحایی درباره مشکلات فرهنگیان به صحن مجلس

کدخبر: 2202335

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اعلام ارجاع سوال نماینده بویین‌زهرا از وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات فرهنگیان به صحن علنی خبر داد.

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح نشست امروز (4اردیبهشت ماه) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حضور وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، رئیس سازمان فنی و حرفه ای و رئیس دانشگاه پیام نور در این جلسه، گفت: وزیر کار و رئیس سازمان فنی وحرفه ای گزارشی از اقدامات خود در رابطه با آموزش های مهارتی و آموزش های فنی وحرفه ای ارائه داده و سوالاتی ازسوی نمایندگان در این خصوص از آن ها پرسیده شد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوالات نمایندگان از وزیر کار بیشتر حول و حوش مصوبه مجلس مبنی بر "تشکیل نظام جامع مهارتی" بود که براساس آن باید شورای زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و دبیرخانه آن نیز در سازمان فنی و حرفه ای مستقر شود، تا جلوی موازی کاری ها را گرفته و میان دانشگاه های فنی و حرفه ای، هنرستان های آموزش و پرورش و آموزشگاه ها فنی ارتباط موثری برقرار شود تا اشتغال بیشتری ایجاد و کیفیت مهارت آموزی ها بالا رود.

میرزاده با بیان اینکه طبق گزارش وزیر کار و رئیس سازمان فنی وحرفه ای این شورا هنوز تشکیل نشده است، اضافه کرد: به گفته این مسئولان دستورالعمل اجرایی شورا باید ازسوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شود ضمن آنکه اساسنامه سازمان فنی و حرفه ای نیاز به بازنگری دارد لذا برای اعمال برنامه ها و دستورالعمل های جدید باید شورا تشکیل تا تغییر اساسنامه آغاز شود.

وی عملکرد آموزشگاه های فنی با ادعای ارائه مدرک دیپلم را موضوع مطروحه دیگری در این جلسه عنوان کرد و گفت: آمایش سرزمینی، آموزش مسائل فنی در حوزه کشاورزی و افزایش امکانات آموزشگاه های فنی در روستاها، آموزش رشته ها در آموزشگاه ها با توجه به نیاز منطقه -در حالی که برخی رشته های در حال تدریس حوزه کاری در شهر و منطقه وجود ندارد- از دیگر مسائل مطرح شده به شمار می آیند که وزیر قول پیگیری بیشتری در این خصوص داده اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین از ادامه بررسی مسائل مربوط به فنی و حرفه ای در کمیته مهارتی خبر داد و گفت: نمایندگان کمیسیون نیز قول نظارت بر اجرای مصوبات همچون آیین نامه شورای عالی نیز به این دادند.

وی همچنین در توضیح دستور کار دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات به حضور رئیس دانشگاه پیام نور در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: موضوعاتی همچون منطقه ای شدن دانشگاه های پیام نور، اداره برخی از واحدهای این دانشگاه با سرپرست یا مدیر اجرایی ازجمله انتقادهای نمایندگان به رئیس این دانشگاه بود لذا باید هرچه سریع تر این وضعیت را سر و سامان دهند.

نماینده مردم گرمی در مجلس ادامه داد: تقسیم دانشگاه های پیام نور به 10منطقه در سراسر کشور با هدف کاهش هزینه ها، تمرکززدایی و تنفیذ اختیارات به عنوان پیشنهاد دولت با مخالفت نمایندگان مجلس رو به رو شد چراکه ممکن است یک لایه جدید مدیریتی در کنار استانی و شهری ایجاد شود و حتی بروکراسی اداری را بیشتر کند.

میرزاده به دستور کار دیگر کمیسیون متبوعش مبنی بر حضور وزیر آموزش و پرورش به منظور پاسخ به سوالات نمایندگان اشاره کرد و توضیح داد: اگر چه سوال آقای بابایی نماینده بوئین زهرا از وزیر آموزش و پرورش درباره نظام رتبه بندی، مطالبات فرهنگیان، عدم پرداخت حق و حقوق حق التدریسان، عدم اجرای سند تحول بنیادین و موانع ایجاد شده در ادامه تحصیل فرهنگیان با پاسخ های مفصل این وزیر رو به رو شد اما بابایی از پاسخ ها قانع نشده و در نهایت قرار بر ارجاع سوالات بر صحن علنی مجلس شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نگرانی از خروجی نظام آموزشی و نارضایتی فرهنگیان از وضعیت بیمه شان سوال آقای محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق از وزیر بود که در نهایت این نماینده به بطحایی مهلت یک ماه برای پیگیری موضوع داد.

وی با اشاره به سوال عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نایین اشاره کرد و افزود: نحوه اعمال سهمیه دانش آموزان حوزه انتخابیه وی در دانشگاه فرهنگیان و اینکه با وجود نمره بالا پذیریشی از میان این افراد صورت نگرفت که وزیر اشکال را وارد و قول پیگیری با هدف جلوگیری از تضییع حقوق این افراد را داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: عدم شفافیت در اعلام آمار آسیب های اجتماعی در مدارس و نظارت کم بر مدارس غیردولتی و شهریه ها و استفاده بی رویه از کتاب های غیردرسی تجهیزات فرسوده هنرستان و هوشمند نشدن بسیاری از مدارس و نبود گزارش شفاف از خصوصی سازی مدارس سوالات سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، آبیک و البرزاز وزیر آموزش بود که دو هفته جهت ارائه آمار و توضیحات جامع به وزیر زمان دادند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: