صالح الصماد که بود؛

چرا خط ترور عبری - عربی به سراغ دست راست رهبر انصارالله آمد

کدخبر: 2202331

به گفته کارشناسان، صالح الصماد نقشی برجسته در انقلاب یمن و سیاست گذاری‌های انصارالله داشت، بطوری که بعنوان شخص شماره ۲ یمن بعد از بدرالدین الحوثی شناخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهای گذشته بود که خبر شهادت صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن در صدر اخبار مربوط به تحولات یمن قرار گرفت؛ شخصی که به گفته کارشناسان، نقشی برجسته در انقلاب یمن و سیاست گذاری های انصارالله داشت، به طوری که بعنوان شخص شماره ۲ یمن بعد از بدرالدین الحوثی شناخته می شد؛ محبوبیت الصماد در یمن به حدی بود که بعد از شهادت وی سه روز عزای عمومی اعلام شد و پرچم های این کشور به مدت چهل روز به حالت نیمه برافراشته درآمد.

صالح الصماد که بود

صالح الصماد روز نخست ژانویه ۱۹۷۹ در منطقه بنی معاذ واقع در استان صعده در شمالی ترین نقطه یمن به دنیا آمد، مکانی که به عنوان پایگاه و خواستگاه انصارالله یمن شناخته می شود. الصماد شغل معلمی را پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه برگزید و سپس تحصیلات دینی را تحت نظر بدرالدین الحوثی گذراند و همین اتفاقات باعث آشنایی او با حسین الحوثی (بنیان گزار جنبش انصارالله) و نیز عبدالملک الحوثی (رهبر کنونی انصار الله) شد.

نام صالح الصماد نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی بر سر زبان ها افتاد؛ زمانی که به عنوان فرمانده میدان جنگ در سومین تهاجم نیروی های دولتی علی عبدالله صالح به صعده فعالیت داشت. پس از این موضوع نام او در فهرست افراد تحت تعقیب دولت وقت یمن به ریاست علی عبدالله صالح قرار گرفت؛ او همچنین به عنوان نماینده حوثی ها در چارچوب کمیته های میانجی گری با دولت یمن فعالیت داشت.

الصماد همچنین در مارس ۲۰۱۵ برای ملاقات رسمی با مقامات ایرانی به طور علنی به تهران سفر کرد، زمانی که ریاست اولین هیئت وابسته به دولت یمن را به عهده داشت. سپس وی به عنوان نماینده دولت جدید یمن برای مذاکره و گفت وگو در ارتباط با راه های پایان جنگ متجاوزانه عربستان به یمن در مسقط عمان حضور یافت و با دیپلمات هایی از کشور های مختلف گفت وگو کرد؛ مذاکراتی که به علت سنگ اندازی سعودی ها راه به جایی نبرد و به شکست انجامید، چرا که رژیم دیکتاتور سعودی به دنبال تسلیم بی قید و شرط یمنی ها بود.

چرا خط ترور عبری - عربی به سراغ دست راست رهبر انصارالله آمد

شهید الصماد از جمله شخصیت های یمنی بود که به توانایی ها و استعدادهای داخلی ایمان و باور داشت و همواره بر بهره برداری از این توانایی ها و استعدادها تاکید می کرد. وی در مراسمی تاکید کرده بود که «موشک هایی که امروز ریاض، پایتخت سعودی ها را هدف می گیرد، موشک های ساخت داخل هستند و از این توانایی برخورداریم که بُرد این موشک ها را به بیش از اینها افزایش دهیم».

اشتراکات سعودی و رژیم صهیونیستی در پیگیری خط ترور

حقیقت این است که آنچه این سال ها توسط رژیم سعودی در یمن می گذرد، شباهت بسیار زیادی به تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه دارد، چرا که عملکرد ارتش صهیونیستی و ارتش سعودی در جنایت علیه مردم بی گناه دارای همسانی مثال زدنی است! شباهت های زیاد این دو رژیم نشان از آن است که روابط بسیار نزدیکی در تمامی سطوح میان آن ها وجود دارد؛ لذا عربستان سعودی مانند رژیم جعلی صهیونیستی، پس از ناکامی در رسیدن به اهداف خود در میدان نبرد، به روش ترور و حذف فیزیکی شخصیت های برجسته روی می آورد و می توان در این ترور نقش تاثیرگذار و مشاوره ای رژیم صهیونیستی در خط دهی به اتفاقات یمن را مشاهده کرد.

بر همین اساس از مدت ها پیش آل سعود در تلاش برای ترور رهبران سیاسی یمن بود و این سیاست سرانجام منجر به ترور و شهادت صالح الصماد در ۳ اردیبهشت توسط جنگنده های ائتلاف ضد یمن در استان الحدیده شد. جنگنده های آمریکایی سعودی در این روز کاروان صالح الصماد را در استان حدیده سه بار هدف قرار دادند که این حمله منجر به شهادت وی و شش تن از همراهان او شد، شهادتی که پس از سه سال تعقیب و گریز رخ داد. (بیشتر بخوانید)

نکته جالب در ویدئویی که از عملیات هدف قرار دادن خودرو الصماد پخش شده این است به خوبی صدای خارجی هایی که ناظر این عملیات هستند شنیده می شود که دستور به هدف قرار دادن خودرو اول و سپس دومی می دهند. این موضوع نشانگر این است که ائتلاف ضد یمن به تنهایی این عملیات را انجام نداده و قطعا موساد و (C.I.A) هم در این موضوع دخیل هستند.

چرا خط ترور عبری - عربی به سراغ دست راست رهبر انصارالله آمد

پاسخ انصارالله به ترور صالح الصماد چه خواهد بود

اینکه انصارالله و کمیته های مردمی یمن چه پاسخی به این ترور خواهند داد، مستلزم گذر زمان است و البته بستگی به سیاست های انصار الله دارد، اما موضوعی که روند تحولات جنگ یمن و تجاوزات ائتلاف سعودی را دگرگون می کند، اقدام آل سعود در ترور شخصیت های سیاسی برجسته است، که می توان آن را به نوعی نقض پروتکل های بین المللی به شمار آورد و رژیم سعودی به تبع آن باید عواقب این اقدام جنایتکارانه خود را در نظر بگیرد.

چیزی که پس از این ترور قطعی به نظر می رسد، عبور یمنی ها و انصار الله از برخی خطوط قرمز است که تا به حال از آن گذر نکرده بودند. شاید بتوان واکنش انصار الله به این ترور را، هدف قرار دادن مراکز حساس اقتصادی، سیاسی و همچنین افزایش شلیک موشک ها به پایتخت عربستان پیش بینی کرد، به خصوص اینکه در چند روز گذشته ارتش و کمیته های مردمی یمن از تغییر قواعد بازی با رونمایی از سلاح های جدید خبر داده اند.

چرا خط ترور عبری - عربی به سراغ دست راست رهبر انصارالله آمد

ترور الصماد قطعا شرایط یمن را تغییر خواهد داد، چرا که او توسط مجموعه ای از انقلابیون به سمت رئیس شورای عالی سیاسی این کشور انتخاب شده بود و شخصیتی کاملا مردمی و تاثیرگذار به شمار می رفت. ترور وی، خشونت و درگیری بین یمن و عربستان را افزایش خواهد داد؛ از این رو در 18 ساعت گذشته، انقلابیون و انصار الله چندین فرورند موشک بالستیک به عربستان شلیک کرده اند و به نوعی مقابله به مثل را تشدید کرده اند، روندی که قطعا ادامه خواهد یافت.

عربستان سعودی که با صرف هزینه های سنگین نظامی و تلفات بالای جانی در جنگ نظامی و تاثیرگذاری سیاسی در یمن با شکست مواجه شده، اکنون شیوه ترور شخصیت های تاثیرگذار این کشور را در پیش گرفته است که البته تاثیری در عزم مردم یمن برای مقابله با تجاوزگری ائتلاف سعودی نخواهد داشت.

چرا خط ترور عبری - عربی به سراغ دست راست رهبر انصارالله آمد

شهادت صالح الصمادها، تضمین ادامه راه مقاومت

موضوعی که به هیچ وجه قابل کتمان نیست این است که شهادت رهبران و افراد برجسته یمن هرچند ناگوار است و در کوتاه مدت طرح مقابله با تجاوز و اشغالگری آل سعود را متوقف نمی کند، اما انگیزه قوی برای ادامه مبارزه و مقاومت علیه متجاوزان خواهد بود و مردم یمن هر تعدادی که در راه مقاومت شهید بدهند، از اعتقاد خود عدول نخواهند کرد و توطئه ها علیه کشورشان را خنثی خواهند نمود، چرا که تاریخ نشان داده هر گاه مقاومت، رهبران خود را از دست داده، نه تنها ضعیف تر نشده بلکه قوی تر هم شده است، زیرا مقاومت، مسیری را که پی ریزی کرده تحت هر شرایطی و با قدرت ادامه خواهد داشت.

این نخستین باری نیست که آل سعود و اربابانش رو به حذف فیزیکی دشمنان خود در قالب ترور می آورند. ترورهای کور همواره در طول تاریخ به شکل های مختلف علیه نخبگان، شخصیت های برجسته و محبوب، بزرگان و حتی پیامبران و ائمه نیز وجود داشته است و هیچ یک از آنها از چنین اقداماتی در امان نبوده اند. نکته ای که در عملیات های ترور اسرائیل مشهود است معلق نگه داشتن افکار عمومی مردم بعد از ترور است، بطوری که آن ها مسئولیت ترورهایی را که انجام می دهند، برعهده نمی گیرند، زیرا نگه داشتن مردم در حالت متحیر، سیاست آنهاست تا مردم در وحشت باقی بمانند.

خط ترور رژیم صهیونیستی این سال ها شدیدا پرکار شده و در پی سرپوش گذاشتن بر شکست های نظامی این رژیم در منطقه است، راهبردی که از ناامیدی کامل عاملان آن در جنگ رو در رو نشات می گیرد و نشان از ضعف استفاده کنندگان آن دارد. خط ترور اشغالگران قدس کارنامه سیاهی دارد، از شهادت عماد و جهاد مغنیه و شهید همدانی گرفته تا ترور نخبگان علمی کشورهای مخالف آنها مثل شهدای هسته ای ایران و دانشمند فلسطینی فادی البطش.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: