دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اروپا از یکجانبه گرایی آمریکا در برجام استقبال نمی‌کند

کدخبر: 2202317

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اروپا در توافق هسته‌ای منافع خود را دنبال می‌کند و از یکجانبه گرایی آمریکا استقبال نمی‌کند.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به نزدیک شدن زمان تمدید تعلیق ها از طرف دونالد ترامپ و تلاش اروپایی ها برای حفظ آمریکا در توافق هسته ای، اظهار کرد: موضوعی که در شرایط کنونی مطرح شده بر این مبنا استوار است که اروپا منافع خود را دنبال می کند و از یکجانبه گرایی آمریکا استقبال نمی کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: اروپایی ها شریک تجاری ایران هستند و سرمایه گذاری مطلوبی انجام داده اند به همین دلیل بر اساس منافع اقتصادی شان ممکن است، دیدگاه آنها چندان مشابه با نگرش آمریکا نسبت به مسائل بین الملل نباشد در نتیجه سعی می کنند ایالات متحده را نسبت به انجام تعهداتش در برجام متقاعد کنند تا منافع اقتصادی خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور کنونی آمریکا نسبت به موازین بین المللی بی اعتنا است، تصریح کرد: خروج از پیمان های مختلف بین المللی دلیلی بر این مدعا است و این گونه رفتارهای ترامپ، خسارت جبران ناپذیری به اعتماد بین المللی وارد می کند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: اگر آمریکا بخواهد بازی را شروع کند و یک موافقتنامه چند جانبه را که چند کشور اروپایی به همراه چین و روسیه و ایران آن را امضاء کرده اند و به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده زیر پا بگذارد به قوانین بین المللی بی احترامی کرده است.

وی افزود: همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد نمی توانند به رفتار یکجانبه و خودخواهانه یکی از اعضاء تن بدهند، چرا که پذیرش چنین رفتاری تبعات سنگینی در پی دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مواضع صریح و قاطع وزیر امور خارجه و نمایندگان مجلس نسبت به رفتارهای غیرمنصفانه آمریکا در برجام، بیان کرد: در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود نمایندگان مجلس بر سر منافع ملی به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد و در جایی که منافع ملی ما مطرح باشد قطع به یقین همه به صورت یکپارچه پاسخ خواهیم داد.

وی اضافه کرد: اقدامات ترامپ مبنای منطقی ندارد، زیرا موافقتنامه های بین المللی باید توسط کشورها امضاء و اجرایی شود و اگر کسی بخواهد موافقتنامه ای را لغو کند این امر یک نوع بی اعتمادی را ایجاد می کند که تاثیرات مخربی را در سطح بین المللی در پی خواهد داشت.

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: اروپایی ها از حاکم شدن بی اعتمادی بر صحنه جهانی خوف دارند و در عین حال غیرقابل اعتماد بودن آمریکا برای ما مشخص و مبرهن است.

وی تصریح کرد: در ساختار سیاسی آمریکا متاسفانه یک نوع فریبکاری وجود دارد و نمی شود به آن اعتماد کرد و اگر ما سال های سال بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا پافشاری می کنیم به دلیل تصمیماتی است گه این کشور اتخاذ می کند چرا که ایالات متحده حتی به هم پیمانان خود رحم نمی کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در حالی که کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل و شجاعانه صحبت خود را مطرح می کنند، کشورهای وابسته از خود استقلالی ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زیر بار زور رفتن برخی کشورها در عرصه بین المللی آمریکا را دچار توهم خود محوری و برتری هژمونیک کرده است، اما الان جهان به این شکل نیست و کشورهایی در عرصه بین المللی ظهور کرده اند که منافع خاص خود را دنبال می کنند به طوری که اگر کشورهای مستقل و قدرتمند جهانی مواضع خود را یکی کنند آمریکا دیگر آن موقعیت قبلی را نخواهد داشت و احساس خودشیفتگی و خود بزرگ بینی را از دست می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: