رصدخانه سیار ساخت محققان کشور، ۵ اردیبهشت ماه رونمایی می‌شود

کدخبر: 2201407

با همکاری انجمن نجوم آماتوری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و منجمان آماتوری اولین رصدخانه سیار کشور ساخته شده و طی مراسمی ۵ اردیبهشت ماه رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهرابی مجری طرح در نشست خبری با بیان اینکه رصدخانه‌های ثابت به منظور دوری از آلودگی‌های نوری در مناطق مرتفع و به دور از شهرها ساخته می‌شوند،اظهار کرد: محدودیت‌هایی که در زمینه دسترسی به این رصدخانه‌ها وجود دارد موجب شده که بسیاری از علاقه‌مندان و دانش آموزان در مناطق محروم نتوانند به این مراکز رصدی دسترسی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رصدخانه‌های ثابت امکان خوبی برای رصد پدیده‌های نجومی را برای منجمان و علاقه‌مندان به نجوم فراهم می‌کنند، ادامه داد: ولی در برخی موارد پدیده‌های نجومی خاص چون رویت هلال ماه و تهیه گزارش کامل علمی از این رویدادها را نمی‌توان در رصدخانه‌های ثابت به خوبی رصد کرد.

مجری طرح اضافه کرد: بر این اساس اقدام به ساخت این رصدخانه کردیم. ترویج علم و بردن رصدخانه به عنوان ابزار آشنایی با آسمان به میان مردم و علاقه‌مندان از دیگر اهداف ما برای ساخت این رصدخانه بوده است.

مهرابی به بیان مراحل ساخت این رصدخانه پرداخت و با بیان اینکه این رصدخانه در داخل یک خودروی ایرانی طراحی شده است، یادآور شد: برای جلوگیری از لرزش‌های هنگام حرکت و آسیب رسیدن به تجهیزات رصدی، در داخل خودرو لرزش‌گیر تعبیه شده است. ضمن آنکه برای استقرار کامل خودرو به ویژه در مناطق شیب‌دار، 10 جک هیدرولیک برای آن در نظر گرفته شد تا امکان توقف کامل و رصد را برای کاربران فراهم کند.

وی رصدخانه سیار ساخته شده را شامل به یک تلسکوپ 16اینچی دانست که امکان رصد خورشید را نیز در طول روز برای منجمان فراهم می‌کند و افزود: این رصدخانه مجهز به امکانات رفاهی برای محققان و منجمان است.

به گفته این محقق قرار است این رصدخانه روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با حضور رئیس سازمان و مدیر انجمن نجوم رونمایی شود ضمن آنکه بر اساس برنامه ریزی‌ها، این رصدخانه سیار روز پنج‌شنبه 6 اردیبهشت در باغ کتاب مستقر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان از آن بازدید کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: