دبورا یانگ در گفت‌وگو با ایسنا:

نسل نو سینمای ایران دیگر از فرهادی و کیارستمی تقلید نمی‌کند

کدخبر: 2200375

دبورا یانگ منتقد آمریکایی گفت: نسل نو سینمای ایران صدای منحصر به فرد خود را پیدا کرده و دیگر از کیارستمی و فرهادی تقلید نمی‌کند.

این منتقد ارشد سینمایی نشریه‌های «هالیوود ریپورتر»، «ورایتی» در حاشیه‌ی برگزاری جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر در گفت‌وگو با ایسنا درباره شکل‌گیری نسل نو سینمای ایران بیان کرد: فکر می‌کنم این نسل به خوبی شکل گرفته و سینماگران جوان فراتر از تقلید از چهره‌هایی چون کیارستمی و فرهادی رفته‌اند و صدای منحصر به فرد خود را پیدا کرده‌اند. من به ویژه بسیار تحت تأثیر تعدادی از فیلمسازان زن جوان قرار گرفته‌ام که مشغول ساخت فیلم در ایران هستند و فیلم‌های آن‌ها چون «درساژ» بسیار جذاب و قدرتمند از لحاظ زاویه دید و شخصیت‌پردازی هستند و بنابراین فکر می‌کنم این نسل نو در سینمای ایران با موفقیت شکل گرفته است.

وی درباره روند کلی سینمای ایران در چند سال اخیر نیز توضیح داد: من سینمای ایران را از خارج دنبال می‌کنم و فکر می‌کنم پس از نسل کیارستمی و پناهی و برخی دیگر از سینماگران مطرح ایرانی، پدیده فرهادی سینمای ایران را دوباره احیا کرده و سینمای ایران همچنان سینمایی پیشگام در کل منطقه خاورمیانه است.

این منتقد هالیوودی همچنین درباره حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن امسال و سیاست انتخاب فیلم در این رویداد سینمایی گفت: فکر می‌کنم جشنواره کن برخلاف میل خود که همیشه علاقه‌مند به آوردن کارگردانان برند است عمل کرده، اگر به فهرست فیلم‌های امسال نگاه کنید متوجه می‌شوید که تعداد بسیار کمی و تقریبا هیچ فیلم آمریکایی در بخش اصلی حاضر نیست و معتقدم جشنواره از این طریق تلاش می‌کند خون تازه‌ای به خود تزریق کند. اما با این وجود هر اتفاقی در کن بی افتد، این جشنواره نمی‌تواند از نام گروهی از کارگردانان سرشناس بگذرد. درهای بخش‌های دو هفته کارگردانان و هفته منتقدین بیشتر بر روی استعدادهای جدید گشوده شده است.

دبورا یانگ درباره حضور فیلم جدید جعفر پناهی در میان فیلمسازان امسال جشنواره کن گفت: من معتقدم دوره پدیده پناهی تمام شده و فکر نمی‌کنم در حال حاضر هیچ دلسوزی سیاسی در رابطه با او وجود داشته باشد. سینمادوستان مهارت، استعداد و فیلمسازی او را تحسین می‌کنند و اگر او امروز در بخش رقابتی کن پذیرفته شده به خاطر مسائل سیاسی نبوده است.

وی در پایان درباره برگزاری جشنواره جهانی فجر نیز اظهار کرد: از نوع برگزاری جشنواره تحت تأثیر قرار گرفتم به ویژه اینکه در کنار آن بازار فیلم نیز قرار گرفته و اتمسفری جذاب و زنده‌تر ایجاد کرد که میهمانان خارجی نیز بتوانند با دیگران تعامل داشته باشند و آن‌ها را دیگر برای تماشای فقط فیلم‌های ایرانی از دیگران جدا نکرده‌اند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: