ایران در رسانه‌های جهان عرب|ایران با پرونده‌‌ مملو از پیروزی‌ و اسرائیل با سابقه شکست‌های پیاپی

کدخبر: 2200318

احتمال رویارویی ایران و اسرائیل موضوعی است که در چند روز اخیر تقریبا تیتر اول بسیاری از روزنامه‌های عربی در پوشش خبری مسائل مرتبط به ایران به شمار می‌آید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بسیاری از روزنامه های عربی در پوشش اخبار مربوط به ایران به آنچه احتمال رویارویی ایران و اسرائیل خوانده اند،پرداخته و سناریوهای متعدد آن را بررسی کردند.

اینکه این جنگ احتمالی چگونه و از سوی کدام یک از طرفین آغاز خواهد شد و زمان و مکان آن کجا خواهد بود، محور بررسی این موضوع در رسانه های عربی بوده است.

جدی بودن تهدیدهای ایران و پیروزی های آن در سوریه، لبنان و عراق از یک سو و در مقابل شکست اسرائیل چه در لبنان و غزه و اخیرا در سوریه موضوعی است که عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم به آن پرداخته و نوشت: ایران و متحدان و بازوهای نظامی آن در تمام جنگ هایی که در طول 20 سال گذشته داشته اند چه در سوریه و لبنان و یا عراق پیروز نبرد بودند و همزمان با آن اسرائیل در هیچ جنگی نتوانست پیروزی را نصیب خود کند، بلکه در لبنان و غزه و نیز سوریه طعم شکست را چشید تا جایی که چندی پیش یک فروند هواپیمای آن از سوی ارتش سوریه منهدم شد به اضافه اینکه بیشتر موشک هایی که به پایگاه تیفور سوریه شلیک کرد، هدف قرار گرفته و سرنگون شد.

تحلیل متفاوت روزنامه سعودی از جنگ لفظی بین ایران و اسرائیل

روزنامه الحیات در مطلبی با عنوان "هیچ جنگ ایرانی- اسرائیلی وجود ندارد" نوشت: در چند روز اخیر برخی رسانه ها به احتمال رویارویی نظامی مستقیم بین ایران و اسرائیل در سوریه اشاره کرده اند و آنچه این احتمال را قوت بخشید اظهارات تند و آتشین بین دو طرف بود، به این معنی که حسن سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران گفت: انگشت روی ماشه است و موشک ها ما آماده شلیک به آمریکا و انگلیس دل نبدید هنگامی که آنها برسند از شما اثری باقی نخواهد ماند.

الحیات با اشاره به اظهارات آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل خطاب به ایران که در صدد آزمودن ارتش اسرائیل برنیایید، این سوال را مطرح کرد: آیا این جنگ رسانه ای نشانه نزدیک شدن رویارویی مستقیم است؟ به هیچ وجه .

روزنامه الشعب مصر به نقل از فرمانده ارتش ایران نوشت: امکان افزودن یک روز دیگر به رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

این روزنامه ادامه داد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با بیان اینکه ارتش صهیونیستی آماده مقابله با هرگونه تهدید از سوی تهران است، ایران را به جنگ تهدید کرد.

و در مقابل سردار عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش اسرائیل نیز تاکید کرد حداکثر زمان برای محو اسرائیل 25 سال دیگر است .

نزدیک شدن موعد تصمیم نهایی آمریکا در قبال توافق هسته ای

با نزدیک شدن موعد اعلام تصمیم نهایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال توافق هسته ای، برخی روزنامه های عربی به پوشش مواضع ایران در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ای پرداختند و اغلب گزینه های پیش روی ایران در این خصوص را محور قرار دادند.

این منابع به اظهارات مسئولان بلند پایه ایران از رئیس جمهور و وزیر خارجه تا سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص پرداختند.

در همین ارتباط روزنامه اللواء لبنان نوشت: ایران تهدید کرده است در صورت خروج ترامپ از توافق هسته ای، دست به اقدامات ریشه ای و اساس خواهد زد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هشدار داد در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران با قدرت آماده غنی سازی اورانیوم است.

به گفته ظریف، ایران به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست، اما واکنش احتمالی تهران در مقابل خروج واشنگتن از توافق از سرگیری تولید اورانیوم غنی شده خواهد بود.

اللواء ادامه داد: هشدارهای این وزیر ایرانی در حالی است که آمریکا و کره شمالی در تکاپوی گفت و گو درباره خلع سلاح اتمی هستند.

روزنامه الدستور اردن نیز در همین ارتباط مطلبی با عنوان " ایران تهدید کرده است در صورت خروج ترامپ از توافق هسته ای غنی سازی اورانیوم را از سر می گیرد" منتشر کرد.

روزنامه الاهرام مصر مطلبی با عنوان "تهران درباره خروج از توافق هسته ای به واشنگتن هشدار داد" منتشر کرد و نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران تاکید کرد، در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران آماده واکنش های قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی است.

احتمال حضور نیروهای عربی در سوریه

موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و حضور نیروهای عربی به جای آنان به منظور آنچه جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه ادعا شده، از دیگر مطالبی است که برخی روزنامه های عربی به آن اشاره داشتند .

روزنامه الوفد مصر با اشاره به اینکه حضور ایران و روسیه در سوریه به درخواست دولت سوریه بوده است به نقل از "محمد الحلایقه" معاون نخست وزیر پیشین اردن ورود نیروهای عربی به سوریه را خطرناک دانست و درباره پیامدهای آن هشدار داد.

به نوشته این روزنامه، الحلایقه اظهار داشت حضور نیروهای آمریکایی در سوریه نقض قانون بین المللی است، اما به عنوان مثال نیروهای روسی به درخواست دولت سوریه در آنجا حضور دارند حال آنکه دمشق از نیروهای عربی و آمریکایی نخواسته است که وارد خاک سوریه شوند.

الوفد در ادامه نوشت: اظهارات این مسئول اردنی در پی اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی است که اعلام کرد دولت سعودی در خصوص اعزام نیروهای عربی از جمله ائتلاف اسلامی علیه تروریسم به سوریه سرگرم رایزنی با آمریکا است و در این میان الحلایقه در مورد احتمال درگیری ایرانی- عربی در سوریه هشدار داد.

در همین ارتباط روزنامه الثوره سوریه در مطلبی با عنوان "خروج قریب الوقوع و تکبر ترامپ" نوشت: اظهارات ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و جایگزین شدن نیروهای ائتلاف عربی وهابی به بهانه مبارزه با داعش و دستاویز جلوگیری از پر کردن خلأ موجود از سوی ایران، اعتراف به شکست بزرگ آمریکا و متحدانش است.

به نوشته این روزنامه این در حالی است که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی از آمادگی کشورش برای اعزام نیرو به سوریه خبر داده است.

الثوره تاکید کرد، این وضعیت میدان سوریه را در برابر دخالت های اروپایی به ویژه فرانسه و انگلیس باز می گذارد و سبب نقض حاکمیت این کشور می شود؛ در این میان آمریکا در جستجوی راه حل های جایگزین برای جبران شکست طرح تقسیم سوریه است.

اما روزنامه القدس العربی در مطلبی با عنوان " آمادگی ایران برای گفت وگو با آمریکا درباره تبادل زندانیان در صورت تغییر مواضع واشنگتن" نوشت: ظریف اعلام کرد که تهران برای گفت وگو با آمریکا در خصوص تبادل زندانیان آمادگی دارد، اما در صورتی که دونالد ترامپ مواضع خود را تغییر دهد.به گفته او گفت وگو از بعد انسانی امکان پذیر است، اما نیازمند تغییر موضع است.

القدس العربی ادامه داد: روابط ایران و آمریکا که از سال 1980 قطع شده است، برای مدتی کوتاه در زمان باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا اندکی گرم شد، اما از زمان ریاست جمهوری ترامپ بیش از پیش متشنج شد.

مخالفت ایران با گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر مطلبی است که روزنامه الوطن کویت منتشر کرده و نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا و ادعاهای مربوط به حقوق بشر در ایران را کاملا در خدمت اهداف سیاسی دانست که تصویر غیرواقعی از ایران عرضه می کند.

روابط خوب عمان و ایران

عمان یکی از کشورهای عربی است که روابط خوبی با ایران دارد و این روابط در زمینه های مختلف به ویژه تبادل سفر هیئت های نیروی دریایی دو کشور نمود یافته است در همین زمینه روزنامه الوطن عمان از سفر فرمانده نیروی دریایی این کشور به تهران خبر داد و نوشت: عبدالله بن خمیس الرئیسی و هیئت همواره او به منظور مشارکت در نشست کمیته (IONS عازم کشور دوست جمهوری اسلامی ایران شد.

روزنامه سعودی الوطن در یکی از خبرهای اصلی صفحه نخست خود اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران را مطابق معمول در دستورکار خود قرار داد و در تلاش برای فریب افکارعمومی جهان عرب مدعی شد ایران مقدسات را در ماه های شعبان و رمضان هدف قرار می دهد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: