وعده هسته‌ای کره شمالی عزم سئول برای مذاکره را تقویت کرده است

کدخبر: 2200313

مقام‌های رسمی کره جنوبی بر این باورند که تصمیم کره شمالی برای متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی موجب شده است تا آمادگی سئول برای برگزاری نشست با پیونگ یانگ بیشتر از قبل شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، یک روز پس از وعده کره شمالی برای متوقف کردن آزمایش های هسته ای و موشکی، گرچه امیدهای زیادی نسبت به بهبود اوضاع در شبه جزیره کره به وجود آمده است ولی شک و تردیدهایی را نیز به همراه داشته است.

البته مقام های رسمی اعلام کرده اند که آمادگی کره جنوبی برای برگزاری نخستین نشست با کره شمالی در بیش از یک دهه اخیر پس از وعده پیونگ یانگ برای توقف آزمایش های هسته ای و موشکی، بیشتر شده است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی پیش از این اعلام کرده است که کیم جونگ اون، رهبر این کشور تاکید کرده است که کشورش دیگر نیازی به انجام آزمایشات هسته ای یا موشکهای بالستیک ندارد زیرا به هدفش در تولید تسلیحات هسته ای دست یافته است.

این تصمیم کره شمالی با استقبال رهبران سراسر جهان از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روبرو شده است. ولی برخی نیز نسبت به انگیزه های کره شمالی ابراز شک و تردید کرده اند و به نظر می رسد عملکرد مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی در دیدار روز جمعه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به شدت زیر نظر باشد.

یک استاد دانشگاه کره در سئول در این باره گفت: کره شمالی سابقه دیرینه ای در طرح مساله خلع سلاح دارد و در گذشته نیز متعهد شده است تا برنامه های تسلیحات هسته ای اش را متوقف کند. ما به یاد می آوریم که طی دهه های گذشته چگونه این تعهدات از بین رفته است. گرچه تصمیم کره شمالی واقعا چشمگیر است ولی این طبیعی است که جامعه جهانی نسبت به هر گونه اظهارات رهبر کره شمالی حساسیت نشان دهد.

رهبر کره شمالی هیج گونه اشاره ای به لغو برنامه های موشکی و هسته ای کنونی این کشور نکرده است و شک و تردیدهایی وجود دارد که آیا پیونگ یانگ زرادخانه هسته ای خود را تسلیم خواهد کرد یا نه.

یک مقام رسمی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی تاکید کرد: مون جائه این که تصمیم رهبر کره شمالی را یک گام بزرگ و مهم به سوی خلع سلاح ارزیابی کرده است، برگزاری این نشست را تمرکز اصلی برنامه های هفته جاری خود قرار داده است و در کاخ ریاست جمهوری باقی مانده تا برای این دیدار آماده شود.

وی افزود: سرویس امنیتی ریاست جمهوری کره جنوبی روز شنبه با مقام های رسمی ارتش دیدار کرده و درباره امنیت در روستای مرزی که قرار است دیدار رهبران دو کشور در آنجا برگزار شود، مذاکره کرده اند.

دو کشور پس از جنگ 1950-1953 کره همچنان از نظر فنی در وضعیت جنگی به سر می برند چرا که هیچ گونه توافق صلحی را امضا نکرده اند.

این در شرایطی است که کره جنوبی از راه اندازی یک خط تماس اضطراری میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی خبر داده است.

این خط تماس اضطراری، کاخ سفید کره جنوبی را به کمیسیون امور دولتی کره شمالی متصل خواهد کرد. مقام های کره شمالی و جنوبی قبل از دیدار میان رهبران دو کشور این خط تماس اضطراری را آزمایش خواهند کرد.

سوزان تورنتون دیپلمات ارشد آمریکایی برای امور شرق آسیا نیز قرار است امروز یکشنبه وارد سئول شود و با وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای کره جنوبی دیدار کند.

رهبر کره شمالی همچنین قرار است اواخر ماه می یا اوایل ژوئن با ترامپ دیدار کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: