نورانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان طرح کرد؛

تاثیر امضای قرارداد سوآپ ارزی در تجارت محصولات کشاورزی ایران و ترکیه

کدخبر: 2200157

یک مقام مسئول گفت: امضای قرارداد سوآپ ارزی ریال ایران و  لیر ترکیه در مراودات تجاری و کاهش ریسک تجارت بین دو کشور تاثیر گذار خواهد بود.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به تاثیر قرارداد سوآپ ارزی در ریسک تجارت محصولات کشاورزی اظهار کرد: امضای قرارداد سوآپ ارزی ریال ایران و لیر ترکیه میان بانک مرکزی ایران و ترکیه در مراودات تجاری بین دو کشور تاثیر گذار خواهد بود.

وی امضای قرار داد سوآپ قدمی برای افزایش روابط دانست و افزود: براین اساس ترکیه به طور خواه ناخواه واسطه ارزی با دیگر کشورها است.

به گفته نورانی؛ میزان صادرات محصولات کشاورزی به ارزش لیر و نرخ ارز اعلامی بستگی دارد که با وجود بلایای آسمانی در چند روز گذشته و ورود سامانه سرما به برخی از استان ها خسارات جدی به محصولات وارد شد. حال قیمتِ محصولات بیش از نیاز داخل باید به گونه ای تعیین شود که قابل رقابت دربازارهای هدف باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: آمار بالای صادرات چین ناشی از افزایش تولید، کشورهای اروپایی و آمریکایی را آزار می دهد چرا که این کشور قیمت تمام شده محصولات خود را به گونه ای تنظیم کرده که نسبت به سایر کشورها ارزانتر است و درنهایت این امر موجب شده، آمریکایی ها برای محصولات چینی تعرفه بگذارند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته صادرات با یارانه همراه بود، بیان کرد: در سال های 76 تا 78 که نرخ ارز با نوساناتی همراه بود، دولت نسبت به اخذ مشوق صادراتی تصمیماتی اتخاذ کرد، در حالیکه در این برهه زمانی که با نوسان قیمت ارز در بازار روبرو شدیم، انتظار می رفت دولت سیاست دیگری اعمال کند، به طوریکه به جای پرداخت یارانه به امر صادرات به وارداتِ مواد اولیه، یارانه اختصاص می داد تا با افزایش تولید امکان رقابت و صادرات در بازارهای هدف بالا می رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: