عضو هیأت مدیره راه‌آهن‌ مطرح کرد‌

لزوم جابه‌جایی ۱۴۲ میلیون تن بار برای جبران زیان حوزه مسافری/ سهم ریل از درآمد نفت‌‌‌‌و‌گاز محقق نشد

عنوان

عضو هیات مدیره راه‌آهن با اشاره به جابه‌جایی ۴۶ میلیون تن بار در سال ۹۶ توسط راه‌‌آهن گفت: برای رسیدن به نقطه سربه‌سر بار ریلی نیازمند جابه‌جایی ۷۷ میلیون تن بار هستیم و اگر بنا باشد زیان حوزه مسافری را هم جبران کنیم باید سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار جابه‌جا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی‌ در گردهمایی فرماندهان بسیج راه‌آهن بیان کرد:‌ براساس اعلام نهادهای رسمی‌ آمار تلفات جاده‌ای بیش از ۱۶ هزار نفر در سال است؛ مقایسه این تعداد تلفات در مقایسه با حدود ۲۰۰ هزار شهدای جنگ تحمیلی نشان می‌دهد که ما با یک جنگ از حیث تلفات در جاده‌ها مواجه هستیم و باید همان طور که در دفاع مقدس با همت و همدلی و ایثار عمل کردیم برای غلبه به این مشکل مهم نیز بسیجی وار اقدام کنیم.

رسولی با اشاره به برخی مواد برنامه ششم توسعه‌ گفت: در بند «الف» ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است که «یک درصد از در آمد حاصل از فروش نفت و گاز کشور باید در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گیرد» اما متاسفانه با گذشت ۲ سال هنوز الزامات اجرای آن محقق نشده است. 

رسولی اضافه کرد : در بند «ب» این ماده تکلیف شده است‌ سهم حمل ریلی بار در انتهای برنامه، باید به ۳۰ درصد و سهم جابه‌جایی مسافر در این مدت باید به ۲۰ درصد برسد.

وی بیان کرد: در سال ۹۶ در شبکه ریلی کشور، ۴۶ میلیون تن بار جابه‌جا شده که این رقم در مقایسه با حدود۴۳۰ میلیون تن بارنامه صادر شده در شبکه حمل و نقل زمینی کل کشور، نشان می دهد که سهم راه آهن از این رقم نسبتاً کم بوده و باید افزایش یابد.

عضو هیات مدیره راه آهن با اشاره به اینکه سال ۹۷، دومین سال اجرای قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: سال گذشته ‌‌رکورد جابه جایی بار برای دومین بار در تاریخ راه آهن شکسته شد و به رقم۴۶میلیون تن جابجایی بار در سال دست یافتیم‌.

وی افزود: هرچند این رقم با هدف گذاری صورت گرفته به دلیل عدم تامین الزامات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین برخی از سیاست گذاری های غلط در توزیع بار و عدم توجه لازم تاریخی به ارجحیت حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصاد ملی فاصله داشت اما نسبت به سالهای قبل در خور توجه بوده و موفقیتی بزرگ محسوب می شود.

وی در ادامه به زیان ده بودن حوزه مسافری ریلی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای اصل۴۴ ‌جابه جایی مسافر به شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین اعمال نظارت، حاکمیت در آن بخش به شرکت راه آهن واگذار شد و این مساله سبب شد تا برخی شرکت‌های خصوصی متولی حمل و نقل مسافر براساس مناسبات اقتصادی خود توان بازسازی و نوسازی ناوگان مسافری را با توجه به هزینه‌های بالا و درآمد کم نداشته باشند.

وی ادامه داد: پیرو آن به منظور رعایت ایمنی سیر قطارها تعداد قبال توجهی از واگن های دارای عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج شدند‌ و در سال جاری نیز واگن‌های بازسازی نشده و نا ایمن با عمر بالای ۳۰ سال از سیر خارج خواهند شد‌ بنابراین با درنظر داشتن خروج این تعداد ناوگان و کاهش تعداد مسافر امری طبیعی است. 

رسولی با اشاره به جابه جایی ۴۶ میلیون تن بار در سال ۹۶ تصریح کرد: همه ما باید توجه داشته باشیم برای رسیدن به نقطه سربه‌سر در حمل بار نیازمند رسیدن به جابه‌جایی ۷۷ میلیون تن بار در شبکه ریلی کشور هستیم و اگر بنا داشته باشیم تا ضرر حوزه مسافری را نیز خودمان جبران کنیم باید سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار در حوزه ریلی جابه‌جا شود، که این مهم به شرط اینکه حمل و نقل ریلی واقعاً در اولویت همه دستگاه ها قرار گیرد و سیاستهای حمل و نقل کاملاً اصلاح شود‌، دست یافتنی است. 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

تحلیل یک نماینده مجلس از عدم تغییر در تیم اقتصادی دولت

شاهد هیچ پوست‌اندازی در دولت نخواهیم بود

۳ شکست آمریکا پس از خروج از برجام

دولت آمریکا روزی که از برجام خارج شد، 3هدف اصلی در مقابل ایران تعریف کرده بود که در هر 3 شکست خورده است. هدف نخست، ایجاد دوقطبی میان برنامه موشکی و منطقه‌ای و اقتصاد کشور و به دنبال آن درگیر کردن مردم و نظام و همچنین ایجاد درگیری درون نظام بر سر این موضوع بود.

چند نکته درباره جایگاه قانونی نظرات «هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست­های کلی نظام»

وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام و نظارت بر انطباق و عدم مغایرت مصوبات مجلس با آنها، به استناد بند 2 و ذیل اصل 110 قانون اساسی توسط مقام رهبری به «هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» تفویض شده است.

بازهم لیست سیاه

گروه ویژه اقدام مالی مهلت ایران برای اجرای اصلاحات مورد نظر این گروه را تا فوریه ۲۰۱۹ تمدید کرد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

وزارت خزانه داری آمریکا لیست جدید تحریم‌ها را اعلام کرد
بازهم تحریم!
مشکل تسویه ارزی نفت خام فروخته شده در بورس چیست؟
پاشنه آشیل عرضه نفت در بورس
دبیر هیات امنای صندوق ذخیره ارزی در دولت اصلاحات:
تیم اقتصادی دولت ضعیف، ناتوان و بی‌انگیزه است
محمدجواد آذری جهرمی در گفت وگو با رادیو تهران؛  
درباره فیلتر شدن اینستاگرام دستور و ابلاغی صادر نشده است
در نشست کارشناسی صادرات نفت مطرح شد
ضرورت انعطاف وزارت نفت در قبال سازوکار تسویه در بورس
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با نسیم آنلاین
تضمینی برای خروج از لیست سیاه FATF وجود ندارد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با نسیم آنلاین:
FATF  ابزاری سیاسی در دست آمریکا است
حجت‌الاسلام پناهیان در سوگواره هنر و حماسه:
نیازمند گروه‌های جهادی که مردم را پولدار کنند، هستیم
نقوی حسینی:‌ آمریکایی ها به دنبال تحریم نقطه ای ایران هستند
سه تهدید پیوستن ایران به «FATF»
حیف و میل بیت المال در صندوق بازنشستگی صنعت نفت!
در صندوق بازنشستگی صنعت نفت چه خبر است؟
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین