عضو هیأت مدیره راه‌آهن‌ مطرح کرد‌

لزوم جابه‌جایی ۱۴۲ میلیون تن بار برای جبران زیان حوزه مسافری/ سهم ریل از درآمد نفت‌‌‌‌و‌گاز محقق نشد

عنوان

عضو هیات مدیره راه‌آهن با اشاره به جابه‌جایی ۴۶ میلیون تن بار در سال ۹۶ توسط راه‌‌آهن گفت: برای رسیدن به نقطه سربه‌سر بار ریلی نیازمند جابه‌جایی ۷۷ میلیون تن بار هستیم و اگر بنا باشد زیان حوزه مسافری را هم جبران کنیم باید سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار جابه‌جا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی‌ در گردهمایی فرماندهان بسیج راه‌آهن بیان کرد:‌ براساس اعلام نهادهای رسمی‌ آمار تلفات جاده‌ای بیش از ۱۶ هزار نفر در سال است؛ مقایسه این تعداد تلفات در مقایسه با حدود ۲۰۰ هزار شهدای جنگ تحمیلی نشان می‌دهد که ما با یک جنگ از حیث تلفات در جاده‌ها مواجه هستیم و باید همان طور که در دفاع مقدس با همت و همدلی و ایثار عمل کردیم برای غلبه به این مشکل مهم نیز بسیجی وار اقدام کنیم.

رسولی با اشاره به برخی مواد برنامه ششم توسعه‌ گفت: در بند «الف» ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است که «یک درصد از در آمد حاصل از فروش نفت و گاز کشور باید در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گیرد» اما متاسفانه با گذشت ۲ سال هنوز الزامات اجرای آن محقق نشده است. 

رسولی اضافه کرد : در بند «ب» این ماده تکلیف شده است‌ سهم حمل ریلی بار در انتهای برنامه، باید به ۳۰ درصد و سهم جابه‌جایی مسافر در این مدت باید به ۲۰ درصد برسد.

وی بیان کرد: در سال ۹۶ در شبکه ریلی کشور، ۴۶ میلیون تن بار جابه‌جا شده که این رقم در مقایسه با حدود۴۳۰ میلیون تن بارنامه صادر شده در شبکه حمل و نقل زمینی کل کشور، نشان می دهد که سهم راه آهن از این رقم نسبتاً کم بوده و باید افزایش یابد.

عضو هیات مدیره راه آهن با اشاره به اینکه سال ۹۷، دومین سال اجرای قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: سال گذشته ‌‌رکورد جابه جایی بار برای دومین بار در تاریخ راه آهن شکسته شد و به رقم۴۶میلیون تن جابجایی بار در سال دست یافتیم‌.

وی افزود: هرچند این رقم با هدف گذاری صورت گرفته به دلیل عدم تامین الزامات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین برخی از سیاست گذاری های غلط در توزیع بار و عدم توجه لازم تاریخی به ارجحیت حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصاد ملی فاصله داشت اما نسبت به سالهای قبل در خور توجه بوده و موفقیتی بزرگ محسوب می شود.

وی در ادامه به زیان ده بودن حوزه مسافری ریلی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای اصل۴۴ ‌جابه جایی مسافر به شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین اعمال نظارت، حاکمیت در آن بخش به شرکت راه آهن واگذار شد و این مساله سبب شد تا برخی شرکت‌های خصوصی متولی حمل و نقل مسافر براساس مناسبات اقتصادی خود توان بازسازی و نوسازی ناوگان مسافری را با توجه به هزینه‌های بالا و درآمد کم نداشته باشند.

وی ادامه داد: پیرو آن به منظور رعایت ایمنی سیر قطارها تعداد قبال توجهی از واگن های دارای عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج شدند‌ و در سال جاری نیز واگن‌های بازسازی نشده و نا ایمن با عمر بالای ۳۰ سال از سیر خارج خواهند شد‌ بنابراین با درنظر داشتن خروج این تعداد ناوگان و کاهش تعداد مسافر امری طبیعی است. 

رسولی با اشاره به جابه جایی ۴۶ میلیون تن بار در سال ۹۶ تصریح کرد: همه ما باید توجه داشته باشیم برای رسیدن به نقطه سربه‌سر در حمل بار نیازمند رسیدن به جابه‌جایی ۷۷ میلیون تن بار در شبکه ریلی کشور هستیم و اگر بنا داشته باشیم تا ضرر حوزه مسافری را نیز خودمان جبران کنیم باید سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار در حوزه ریلی جابه‌جا شود، که این مهم به شرط اینکه حمل و نقل ریلی واقعاً در اولویت همه دستگاه ها قرار گیرد و سیاستهای حمل و نقل کاملاً اصلاح شود‌، دست یافتنی است. 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با نسیم آنلاین:

وزارت خارجه درباره ابهامات سند رژیم حقوقی خزر روشنگری کند

۲ گزاره رژیم صهیونیستی برای مقابله با راهکارهای ابتکاری مقاومت

حماس و مقاومت فلسطین از روزهای ابتدایی فروردین امسال با ابتکار «راهپیمایی بازگشت» و «بادبادک‌های آتشین» به منظور کاهش محاصره، معادلات نوارغزه را برای اسرائیل کاملاً دگرگون کردند. تداوم و گسترده شدن استفاده فلسطینیان از بادبادک‌های آتشین کاملاً امنیت شهرک‌های اطراف نوارغزه را با چالش روبرو کرد.

۹۰ درصد مشکلات افتصادی ناشی از تصمیمات غلط دولت است

در شرایط کنونی مردم و فعالان اقتصادی نسبت به نحوه مدیریت اقتصادی بسیاری از مدیران رده بالای اقتصادی کشور اعتراض دارند، اگر اعتراض آنها شنیده نشود و با این ادبیات اخیر معاون وزیر صنعت پاسخ داده شود، به نفع کشور نخواهد بود.

خطای بزرگ؛ زمینه‌ساز کاهش ارزش پول ملی

رهبر معظم انقلاب اسلامی، کاهش ارزش پول ملی را از مشکلات کنونی اقتصاد کشور دانستند و گفتند: در قضیه ارز و سکه بر اثر برخی بی تدبیری و بی توجهی ارز کشور دست سوءاستفاده کنندگان رفت.

مهم‌ترین مطالب سرویس

گزارش کارشناسی شبکه کانون های تفکر ایران منتشر شد
فروش ریالی نفت در بورس، راهکار بی اثر کردن تحریم فروش نفت ایران
موسی الرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس:
سیف بانک مرکزی را بی‌برنامه اداره کرد
تحلیل دکتر جمشید پژویان از نوسانات اخیر بازار ارز
دلار ۱۱ هزار تومانی قیمت رسمی بازار نیست
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
آخوندی با نامه نمی‌تواند مانع افزایش اجاره‌ها شود
افشاگری معاون نعمت‌زاده
پشت پرده برخی زد و بندهای وزارت صمت
نسبت‌سنجی موافقتنامه پاریس و سیاست‌های وزارت نیرو
خاموشی‌ها و فراموشی‌ها
مدیر کل اسبق دفتر وزارتی وزارت نیرودلایل قطعی‌های اخیر برق را تشریح کرد
امید واهی به غرب مانع توسعه نیروگاه‌ها شد
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین