مرادی: اعتراض خودمان را نسبت به سهمیه المپیک ۲۰۲۰ اعلام می‌کنیم

کدخبر: 2197123

مسئولان وزنه برداری ایران به کم شدن سهمیه‌هایش برای المپیک توکیو ۲۰۲۰ اعتراض می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان فدراسیون وزنه برداری ایران نسبت به کاهش سهمیه خود در بازی های وزنه برداری در المپیک 2020 توکیو را یک رای "غیرمنصفانه" برای کشورشان که در چهار سال گذشته که هیچ دوپینگی را در سطح بین المللی مرتکب نشده اند، می دانند.

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران، گفت که او به طور کامل از ابتکارات ضد دوپینگ فدراسیون بین المللی وزنه برداری (IWF) حمایت می کند اما در سال های اخیر آن چنان که باید حمایت ها از ایران خوب پیش نرفته است. آمار خوب ایران در سال های اخیر در تصمیم جدید فدراسیون جهانی به هیچ وجه در نظر گرفته نشده است.

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران در مصاحبه با سایت Inside the games ، اعلام کرد که ایران این تصمیم ناعادلانه را نمی پذیرد و به آن اعتراض می کند.

علی مرادی در صحبت های خود، اظهار کرد: وزنه برداران به نامی مانند کیانوش رستمی، سهراب مرادی، بهداد سلیمی و سعید علی حسینی همیشه چه در مسابقات داخل و چه خارجی تست دوپینگ داده اند و در بالاترین سطح پاک بودند.

همه چهار نفری که علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری نامشان را اعلام کرده است موفق شدند، سال گذشته در مسابقات جهانی IWF در آناهیم مدال بدست آوردند، در پایان هم ایران با چهار مدال برای نخستین بار توانست عنوان قهرمانی جهان را کسب کند. با این وجود ایران تنها مجاز به این است که تنها 2 وزنه بردار مرد را به بازی های المپیک توکیو ۲۰۲۰ اعزام کند. این اتفاق به دلیل تصمیم جدید IWF برای مبارزه با دوپینگ افتاده است.

طبق تصمیم جدید IWF کشورهایی که از المپیک 2208 تاکنون بیش از ۱۰ دوپینگ داشته اند تنها باید 2 وزنه بردار مرد و 2 وزنه بردار را راهی المپیک کنند.

در همین حال مربی بلاروس، این تصمیمات اتخاذ شده از سوی IWF را به عنوان "فاجعه" برای کشور خود، روسیه و قزاقستان توصیف کرده است.

طبق سیاست های واجد شرایط اعلام شده توسط IWF در هفته گذشته، کشورهایی که از المپیک 2008 به بعد ورزشکاران شان بیش از 20 مورد دوپینگ داشته اند می توانند حداکثر یک وزنه بردار زن و یک مرد تن را به المپیک توکیو 2020، اعزام کنند.

پنج کشوری که دوپینگ آنها در این سال های اخیر در حدود 20 است یا بالاتر عبارتند از: ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان و روسیه.کشورهایی هم که مجاز به استفاده از چهار وزنه بردار در بازی های المپیک 2020 هستند، عبارتند از: آلبانی، بلغارستان، هند، ایران، مولداوی، رومانی، ترکیه، اوکراین و ازبکستان.

علی مرادی، رییس وزنه برداری ایران در ادامه صحبت های خود درباره تصمیم جدید IWF ، گفت : "براساس آمار (IWF) ، ایران از سال 2008 تاکنون 10 مورد مثبت داشته است اما با این وجود تنها دو سهمیه مرد و دو سهمیه زن به ایران اختصاص داده شده است، که خیلی ناچیز است، در حالی که کشورهای دارای 9 آزمایش دوپینگ چهار سهمیه مرد و چهار سهمیه زن را دریافت می دریافت کرده اند که این موضوع بسیار عجیب است.

طبق آمارهای IWF ایران از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۰ مورد دوپینگ مثبت داشته است و تنها به ایران دو سهمیه وزنه بردار مرد و دو سهمیه وزنه بردار زن برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو داده می شود که خیلی کم است. این در حالی است که کشورهایی که ۹ دوپینگ مثبت داشته اند چهار سهمیه وزنه بردار مرد و چهار سهمیه وزنه بردار زن دارند، این خیلی عجیب است. وزنه برداری یک ورزش تاریخی در ایران است که نه تنها دوستداران زیادی دارد بلکه حتی در کشور ما بسیار محبوب است.

او افزود: "من همیشه از قوانین و مقررات IWF و WADA (آژانس جهانی ضد دوپینگ) پیروی کرده ام و قبر همین اساس قوانین سختگیرانه ای را بر ورزشکارانم در نظر گرفته ام. من سه سال پیش و زمانی که رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران شدم این کمپین را راه اندازی کردم. ورزشکاران ما در رقابت های زیادی شرکت کردند و حتی قبل از هر مسابقه ای انجمن ضد دوپینگ ما از آنها تست دوپینگ گرفته است. تصمیم اخیر هیئت اجرایی IWF برای ایران عادلانه نیست. من نمی توانم آن را بپذیرم و سعی دارم نسبت به این رای احقاق حقانیت کنم. ما قطعا اعتراض خواهیم کرد و از IWF می خواهیم تا دوباره قوانین را مورد بازیابی قرار دهند. "چه کاری می توانیم با این 2 سهمیه انجام دهیم؟ برای مثال ما نمی توانیم در دسته فوق العاده سنگین وزن، که در اغلب مسابقات موفق به کسب مدال شده ایم شرکت نکنیم؟ ایران پول هنگفتی را برای رشد و ترویج وزنه برداری به عنوان یک ورزش تاریخی، سنتی و ملی صرف کرده است.

ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، روسیه و قزاقستان که از سال 2008 تاکنون بیش از 130 مثبت تست دوپینگ داشته اند، همراه با چین، مولدوای، ترکیه و اوکراین به حالت تعلیق در آمده اند و حق شرکت در مسابقات را پایان اتمام دوره محرومیت ندارند.

ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، روسیه و قزاقستان که در مجموع از سال 2008 بیش از 130 مثبت جمع آوری کرده اند، با مواردی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است، در حال حاضر به علت دوپینگ جرائم همراه با چین، مولدووا، ترکیه و اوکراین به حالت تعلیق در آمده است.

تمام کشورهای معلق باید در هفته اول ماه مه در مسکو، می خواهند با مسئولان IWF دیدار کنند. آنها قصد دارند درباره نحوه برخورد با "فرهنگ دوپینگ" که سبب مشکلات فراوانی برای این ورزش شده است بحث کنند.

والری شری، قهرمان المپیک 1976 از کشور بلاروس که برای اتحاد جماهیر شوروی رقابت می کرد، گفت که بعید می داند سیاست IWF تغییر کند.

آتیلا آدام فی، دبیر کل IWF نیز اظهار کرد: واضح است که همه از تصمیم جدید خوشحال نیستند اما همه این را می دانند که ورزش نیاز به ابتکار دارد و باید به IOC نشان دهیم که این ورزش کاملا پاک پاک است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: