جواد افشار مطرح کرد:

ساخت سریال «حضرت معصومه (س)»/خط قرمزهای بی‌رحمانه در «آنام»

عنوان

جواد افشار که به تازگی ساخت سریال تلویزیونی «آنام» را به اتمام رسانده است از مقدمات ساخت سریال الف ویژه «حضرت معصومه (س)» برای تلویزیون خبر داد.

این کارگردان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که پس از مجموعه «آنام» تصمیمی برای ساخت سریال ندارد؟ توضیح داد: قرار است سریال «حضرت معصومه(س)» را بسازم. سال‌هاست که به دنبال ساخت آن هستم. در حال حاضر تلویزیون برای ساخت این مجموعه از من دعوت کرده و مقدمات کار انجام شده است.

او گفت: مجموعه «حضرت معصومه (س)» یک سریال الف ویژه عظیم و سنگین است که زندگی‌نامه حضرت معصومه (س) قرار است در آن روایت شود. مقدمات این سریال در حال آماده‌سازی است و اگر شرایط مهیا باشد این سریال قرار است ساخته شود.

ساخت سریال «گاندو»

افشار همچنین از ساخت سریال «گاندو» به نویسندگی آرش قادری و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی خبر داد و گفت: از مدت‌ها قبل پیش تولید اولیه این مجموعه را آغاز کردیم و پس از آن احساس کردیم که کار تا پایان سال جمع نخواهد شد؛ بنابراین سال گذشته ترجیح دادیم پیش تولید را هم متوقف کنیم و قرار شد امسال کار را بسازیم. این سریال که شامل ۳۰ قسمت است یکی از جدی‌ترین کارهای ما پس از «آنام» خواهد بود.

این کارگردان در ادامه از نگارش یک فیلم سینمایی و همچنین پیشنهاد یک فیلم سینمایی دیگر برای ساخت خبر داد و در عین حال گفت: در حال حاضر نتیجه نهایی این فیلم‌ها حاصل نشده است و اگر به جمع‌بندی برسیم کامل شروع خواهیم کرد.

فیلنامه‌ «آنام» ساختار فلش بک را می‌طلبید

افشار در بخش دیگر گفت‌وگوی خود درباره مجموعه «آنام»‌ و فراز و نشیب‌هایی که در طول یک سال اخیر در مراحل ساخت داشته است، سخت گفت و درباره فلش‌بک‌های این سریال که مخاطب را کمی سردرگم می‌کرد و جزو پیچیدگی‌های کار محسوب می‌شد، اظهار کرد: فیلمنامه «آنام» ساختار روایی به شکل فلش بک داشت. ما پیش از ساخت سریال فیلمنامه را از نگاه خطی و تاریخی هم بررسی کردیم. چیزی شبیه سریال «کیمیا» که از یک گذر زمانی می‌آییم و وارد یک زمان دیگر می‌شدیم. ولی ساخت این فیلمنامه این اجازه را به ما نمی‌داد، در حالی که ورود و خروج از این فلش بک‌ها آنقدر خوب طراحی شده بود و آنقدر جذاب بود که من خودم دوست داشتم با همین روش کار را ادامه دهیم.

این کارگردان در همین زمینه گفت: به اعتقاد من اگر مخاطب از همان ابتدا کار را دنبال می‌کرد این رفت و برگشت‌ها او را اذیت نمی‌کرد. ممکن است کسانی که کار را ندیده‌اند سردرگم باشند اما مخاطب حرفه‌ای مشکلی با این فلاش بک‌ها نداشت. ما نقطه اوج قصه‌مان را در اولین سکانس برای مخاطب رو کردیم و آن هم تصادف و فاجعه‌ای بود که رخ داد و بنای قصه را شکل داد. بنابراین این جسارت فیلمنامه ما بود که نویسنده نقطه و اوج اصلی قصه‌اش را در اولین سکانس خرج کند و سپس بگوید که مابقی قصه‌ها و موضوعات دیگر را مخاطب ببیند.

افشار با بیان اینکه مجموعه «آنام» فیلمنامه محکم و منسجم داشت، یادآور شد: در طول این مدت که این مجموعه به روی آنتن رفت اکثریت بازخوردهایی که از این مجموعه داشتیم بالای ۸۰، ۹۰ درصد مثبت بودند و این نشان می‌دهد که ما قصه خوب و منسجمی داشته‌ایم.

فیلمنامه خوب نیاز به دستکاری ندارد

او درباره ویژگی‌های فیلمنامه خوب اظهار کرد: فیلمنامه خوب نیازی به ورود بیش از اندازه کارگردان و دستکاری آن ندارد. برخی اوقات فیلمنامه‌هایی را می‌بینی که تو را خیلی دلزده می‌کند و تو به دنبال این هستی که آن را تغییر بدهی. در مجموعه «آنام» من سعی کردم وفادار به فیلمنامه عمل کنم؛ چرا که اعتقاد و اعتماد داشتم فیلمنامه درست روایت شده است و نیازی به تغییر ندارد و اگر هم جاهایی تغییر کرده، بیشتر در جهت ارتقاء کار بوده است.

اصلاحیه‌های خنده‌دار «آنام»

افشار در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه برخی ممیزی‌ها و خطوط قرمز تلویزیون در قبال سریال‌ها بی‌رحمانه و بی‌انصافی است، در همین راستا به مجموعه «آنام» اشاره کرد و گفت: شرافت کار «آنام» آنقدر بالا بود که گاهی اصلاحیه‌های پخش که از طرف سازمان به ما می‌رسید، باعث خنده‌مان می‌شد و می‌گفتیم که ای کاش چند مورد اصلاحیه به معنای واقعی داشتیم. اصلاحیه‌هایی که در مورد کار ما می‌شد، بی‌رحمانه و بی‌انصافی بود؛ چرا که واقعا نیازی به این اصلاحیه‌ها نیست. گاهی این خطوط قرمزها دردآور است. ممیزی‌هایی که انجام می‌شود همزمان با کارهایی است که از تلویزیون پخش می‌شود در حالی که آن کار به مراتب به خطوط قرمز نزدیک‌تر است.

به دنبال «آنام ۲» نباشید، شاید «آتام»ی باشد

کارگردان «کیمیا» درباره پایان مجموعه «آنام» و اینکه آیا فصل جدید آن نیز ساخته خواهد شد، اظهار کرد: نویسنده بر روی پایان‌بندی این مجموعه زحمات زیادی کشیده و ماه‌ها برای آن کار کرده است. گزینه‌های دیگری هم برای پایان‌بندی وجود داشت اما آن چیزی که خواهید دید انتخاب امیرعباس پیام است که پایان‌بندی بسیار جذابی خواهد بود و در عین حال می‌تواند ادامه‌دار باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در درام پایان قصه‌مان را بسته‌ایم. اما اگر بخواهیم از زاویه دیگری به کار نگاه کنیم این قصه می‌تواند باز باشد. به دنبال «آنام ۲» نباشید اما ممکن است «آتام»ی وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

رهبر انقلاب اسلامی در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد:

لزوم تهیه نقشه راه اقتصاد باثبات

توافقنامه پاریس چیست؟

خاموشی‌های اخیر بار دیگر عنوان توافقنامه پاریس را سر زبان‌ها انداخته است. اما موافقتنامه پاریس چیست؟ آیا علت خاموشی ها و کاهش نرخ تولید برق در کشور از اثرات امضای این موافقت نامه به‌شمار می‌رود؟

مشکلات امروز کشور به خاطر خودتحریمی‌ است نه تحریم

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات امروز کشور نه بر اثر اعمال تحریم بلکه به خاطر سوء مدیریت‌ها به وجود آمده و ما امروز به نوعی از خودتحریمی رنج می‌بریم.

دولت روحانی توسعه نیروگاه‌ها را متوقف کرده است

نامجو گفت برای پاسخگویی به نیاز مصرف کشور در برنامه پنجم توسعه اقتصادی پیش بینی شد سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود حال آنکه به دلیل تحریم‌ها و افت رونق اقتصادی، دولت روحانی احساس کرد که رشد مصرف برق اتفاق نخواهد افتاد و این دولت خواهد توانست با مدیریت مصرف و تقاضا، رشد مصرف برق را مهار کند!

مهم‌ترین مطالب سرویس

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛
چهار جایگاه نقش‌آفرینی دختر در خانواده چیست؟
حق‌شناس در بازدید از خانه کتاب خبر داد؛
راه‌اندازی پهنه فرهنگی رودکی در تهران
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین