جداسازی دانش‌آموزان باید به پایان برسد

کدخبر: 2194589

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به اینکه باید نگاه جداسازی دانش‌آموزان را کنار بزنیم، گفت: وقتی فرد تیزهوش را جدا می‌کنیم معمولا پدیده مهاجرت در آنها بیشتر مشاهده می‌شود و او با خود تصور می‌کنند در این جامعه نمی‌گنجد و باید برود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مجید قدمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالش های تلفیق دانش آموزان با نیازهای ویژه» اظهار کرد: تفاوت های فردی یک واقعیت است و بر اساس این تفاوت ها نهادی چون آموزش و پرورش باید حساس باشد و بتواند برنامه هایش را تنظیم کند و باید به این سوال پاسخ داد که آیا با توجه به این تفاوت ها، اهداف تغییر می کنند؟

وی افزود: هدف نهایی آموزش و پرورش تغییر نمی کند، ماموریت آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای زندگی است. بر اساس سند تحول بنیادین، رساندن فرد به مراحلی از حیات طیبه و زندگی پاک فردی و اجتماعی از جمله اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش و پرورش باید ضمن توجه به تفاوت ها، ساختار و محتوای نظام را بر اساس مشترکات مخاطبانش تنظیم کند، درباره اشتراک فرد تیزهوش با فردی که نرم هوش پایین دارد، اولین نقطه مشترک این است که هر دو انسان هستند. دوم آنکه حق زندگی دارند و این حق چه برای افرادی که پایین این طیف هوشی قرار دارند و چه آنها که بالای این طیف هستند وجود دارد.

قدمی ادامه داد: معلولیت مشکل افراد نیست، مشکل جامعه است. پیام بعدی این است که جامعه باید خود را آماده کند که طیف مختلف افراد را پذیرا باشد و نه فقط یک گروه خاص را. جامعه مانند یک خانواده است که باید در آن طوری رفتار شود که همه اعضا احساس تعلق خاطر و شادمانی کرده و زمینه پیشرفت برای همه آنها فراهم باشد.

وی با بیان اینکه جامعه باید فضایی را ایجاد کند که افراد با شرایط متفاوت در اجتماع از حق زندگی، حق مشارکت، مسئولیت پذیری و همدلی برخوردار باشند، عنوان کرد: در نگاه به تفاوت ها نمی آیند مدرسه و محل سوادآموزی افراد را از همدیگر جدا کنند بلکه در محتوا و نوع آموزش تفاوت هایی را درنظر می گیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره راه های تشخیص دانش آموزان دارای بهره هوشی پایینتر افزود: باید صبر کنیم تا کودک به سن 6 سالگی برسد. البته در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوبه داریم که طبق آن کودک از سن پنج سالگی هم می تواند تحت غربال قرار بگیرد. کودکان مورد ارزیابی و سنجش شنوایی، بینایی و آمادگی تحصیلی قرار می گیرند و اگر در نرم هوشی 50 تا 70 قرار بگیرند به سمت مدارس استثنایی هدایت می شوند. در مقوله آموزش فراگیر، گروه های آسیب دیده بینایی، شنوایی و معلولین جسمی حرکتی وارد مدارس عادی می شوند. علاوه بر این دانش آموزانی را در مدارس عادی داریم که مشکل هوشی ندارند اما در یک یا دو زمینه درسی دچار مشکل می شوند و مبتلا به اختلالات یادگیری اند که این افراد هم در سیستم فراگیر تحت پوشش ما هستند.

وی به فعالیت مراکز ویژه اختلالات یادگیری اشاره کرد و گفت: وقتی معلمان ما این اختلال ها را تشخیص می دهند دانش آموز را به مراکز اختلالات یادگیری ارجاع می دهند و ما روی آنها کار می کنیم و در راستای پیشگیری از افت تحصیلی آنها تلاش می کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: افراد با بهره هوشی 50 تا 70 تا سن پنج سالگی در مراکز بهزیستی تحت پوشش قرار می گیرند و به سن مدرسه که برسند به آموزش و پرورش استثنایی هدایت می شوند. ما زمینه تحصیل را برای بچه های با نمره هوشی 50 تا 70 تا مقطع دیپلم فراهم کرده ایم و جالب است بدانید امسال تعدادی از دانش آموزان ما در کنکور قبول شدند.

قدمی افزود: در حال حاضر در سنجش به اگر مشخص شود کودک مشکل بینایی دارد به خانواده اعلام می کنیم که کودک شما می تواند در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت شما ثبت نام کند در عین حال مدرسه خاص نیز وجود دارد و ما به شما توصیه می کنیم که کودک شما در آنجا ثبت نام کند. پیشرفت تحصیلی افرادی که در مدارس خاص ثبت نام کردند را با افرادی که در مدارس عادی ثبت نام کردند با یکدیگر مقایسه کردیم، در کنکور افراد خاص بیشترین درصد قبولی را دارند.

قدمی با بیان اینکه 140 هزار دانش آموز را تحت پوشش داریم عنوان کرد: 75 هزار نفر در مراکز خاص ما تحصیل می کنند، از این تعداد 55 هزار نفر کودکان در نرم هوشی 50 تا 70 هستند. ما هنوز در حوزه کودکان کم توان ذهنی به سمت آموزش فراگیر نرفته ایم، زیرا انعطاف لازم هنوز ایجاد نشده است؛ البته در برخی روستاها این کار را شروع کرده ایم.

وی افزود: کار در حوزه مدارس استثنایی بسیار سخت است و تبعات روحی و جسمی دارد. ما تلاش کردیم برای معلم عادی مشوق ها و جاذبه های مادی نیز در نظر بگیریم روش های تدریس در کلاسی که یک دانش آموز با نیاز ویژه هم داد از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و معلم باید زمان و انرژی بیشتری در کلاس درس صرف کند.

قدمی با بیان اینکه رشد هوشی تا پایان 18 سالگی است، گفت: از 18 سالگی به بعد تجارب به فرد افزوده می شود و باید برای زندگی در اجتماع آماده شود. وقتی فرد تیزهوش را جدا سازی می کنیم یک فرد منزوی می شود و معمولا پدیده مهاجرت در آنها بیشتر دیده می شود و این خطای ماست زیرا او را جدا می کنیم و وی با خود تصور می کنند در این جامعه نمی گنجند و باید بروند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: معتقدیم در طرح آموزش فراگیر و تلفیقی نظام آموزشی باید منعطف باشد و در مدارس عادی دانش آموز با نیازهای ویژه در کنار دانش آموز عادی قرار بگیرد و البته زمینه های تقویت آموزشی وی فراهم شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه نظام آموزشی باید به سمت تغییر در بدنه خود حرکت کند نه اینکه مدرسه را جدا کند، گفت: هر نوع آموزش برای کودکان باید در بستر آموزش و پرورش رسمی صورت بگیرد و خط قرمز آنجایی است که کودک نتواند در مدارس عادی از خدمات آموزشی استفاده کند و نظام نیز نتواند محتوا را برای او فراهم کند. وی ادامه داد: تجربه در سایر کشورها این است که کودک استثنایی را در کنار یادگیر و یا دستیار معلم قرار می دهند و این موضوع باعث بالارفتن عزت نفس کودکان شود و می تواند به عنوان کمک معلم به افرادی که از درس جا ماندند کمک کند و حتی این امر برای خود او نیز مفید است. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: ما باید نگاه جدا سازی را کنار بزنیم و این مشکلی است که در اصل مشکل مسئولین و جامعه است و مشکل فرد محسوب نمی شود و باید به سمت انعطاف در محتوا، آموزش معلم، مناسب سازی و جهت گیری ها برویم و از آن طرف نیز تامین منابع، برگزاری المپیادها، طرح شهاب و پژوهش سراها و چند خط را پیش بگیریم.طرح تلفیق موفق بوده است و خوب است در حوزه تیزهوشان نیز از این تجارب استفاده شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: