احسان قاضی‌زاده در گفت‌وگو با فارس:

مسئولان وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه به خاطر منافع مالی‌شان برای تلگرام انحصار ایجاد کردند

کدخبر: 2193737

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسئولان مرتبط حوزه زیرساخت در وزارت ارتباطات در چند سال گذشته بعلاوه مدیران عامل و مسئولان اپراتورهای تلفن‌های همراه به خاطر منافع مالی‌شان، تلگرام را در داخل کشور تبلیغ و برای آن انحصار عملی به وجود آوردند.

سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مسائل و مشکلات پیش آمده در ارتباط با بحث تلگرام در کشور گفت: آنچه در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که چه شد تلگرام به یک پیام رسان و اپلیکیشن با بیش از 40 میلیون مخاطب تبدیل شد و علت آن این است که انحصار عملی برای تلگرام در کشور ما به وجود آمد.

وی افزود: پیام رسان های قبلی مثل وی چت و وایبر عملاً بدون اینکه بعضاً فیلتر قانونی شوند، پهنای باند کمتری در اختیارشان قرار داده شده بود و یک پهنای باند و خدمات وسیعی برای تلگرام به وجود آمد و عملاً تلگرام در کشور تبلیغ شد و با اینکه دیگر پیام رسان ها حتی به روزرسانی هم شدند اما درنهایت این تلگرام بود که موقعیتش را در کشور ما تثبیت کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اپراتورهای تلفن همراه در کشور به علت نگاه اقتصادی و پولی و درآمد هنگفت و سرشاری که از بابت خرید ترافیک تلگرام نصیبشان می شد، بیش از دو سال تلاش کردند تا سرورهای تلگرام را از هلند به ایران منتقل کنند که قریب به بیش از یک سال است که موفق به انجام این کار شده اند.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: الان 60 درصد هزینه اینترنت مردم ایران بابت استفاده از تلگرام به جیب اپراتورها می رود و این درحالی است که تا دو سال پیش بابت خرید ترافیک اینترنت، این پول به دلیل عدم وجود سرورهای تلگرام در داخل کشور به خارج منتقل می شد و حدود 500 میلیارد تومان به عنوان هزینه ترافیک به خارج از کشور می رفت و این در حالی است که در آن زمان تلگرام تا به این حد در کشور ما فضا پیدا نکرده بود.

وی ادامه داد: اپراتورهای تلفن همراه برای اینکه این میزان پول به جیب خودشان برود، با پیگیری بسیار زیاد سرورهای تلگرام را به داخل کشور منتقل کردند و وقتی سرورها به داخل کشور منتقل شد، نه تنها تلگرام گسترش بیشتری پیدا کرد، بلکه پهنای باند و امکانات بیشتر نیز در اختیارش قرار گرفت و به نفع تلگرام همه چیز همانند فیس بوک و توئیتر فیلتر شد و وایبر و وی چت از بین رفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: تا حدود دو سال پیش تلگرام در رتبه بندی پیام رسان های جهان حتی رتبه 20 و 30 را هم نداشت و امروز هم که به پیام رسان اول کشور ما تبدیل شده، جزو 10 پیام رسان اول جهان نیست.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سرورهای پیام رسان های دیگر در آمریکاست و اپراتورهای تلفن همراه ما برای انتقال این سرورها به داخل کشور دسترسی نداشتند، ولی سرور تلگرام در هلند بود و اپراتورهای تلفن همراه کشورمان با انجام مذاکرات، آن را به داخل کشور وارد کردند.

وی افزود: مسئولان مرتبط حوزه زیرساخت در وزارت ارتباطات در چند سال گذشته بعلاوه مدیران عامل و مسئولان اپراتورهای تلفن های همراه به خاطر منافع مالی شان، تلگرام را در داخل کشور تبلیغ و برای آن انحصار عملی به وجود آوردند، امروز هم اگر قرار باشد جابجایی در بحث پیام رسان ها ایجاد شود، صرفاً با فیلتر قانونی انجام نمی شود، بلکه در ارتباط با پهنای باند، سرعت و نوع تسهیلات و خدمات نیز باید تغییرات انجام شود و آنچه که در مورد وایبر، وی چت، فیس بوک و توئیتر انجام شد، در مورد تلگرام نیز باید اجرایی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: امیدوارم در ارتباط با بحث پیام رسان ها، اپراتورها منافع مالی خود را به دیگر موضوعات ترجیح ندهند و شرایط برای پیام رسان ها رقابتی شود و مسئولان ذی ربط در حوزه ارتباطات و همچنین اپراتورهای ما باید دست به دست هم دهند که کوچ و جابجایی از پیام رسانی همچون تلگرام به دیگر پیام رسان ها، یک کوچ واقعی باشد و انحصار عملی به وجود نیاید و این انحصار عملی در اختیار هیچ پیام رسان دیگری هم نباید قرار گیرد.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در کشور عادت داریم که یک چیز را خیلی بزرگ می کنیم و بعد می گوییم این چیزی که بزرگ شده تنظیم و متعادل شود.

وی با بیان اینکه مردم باید انتخاب کنند که از چه پیام رسانی استفاده کنند، افزود: باید یک رقابت بین تمام پیام رسان ها شکل بگیرد و از یک سطح برابر زیرساخت و امکانات برخوردار شوند تا هریک از پیام رسان ها که توانست تسهیلات بیشتر و کیفیت بهتر برنامه را ارائه دهند، سهم بیشتری از بازار را به خودشان اختصاص دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مسائل مربوط به امنیت تلگرام، اظهار داشت: وقتی برنامه نویسان و هدایتگران اصلی به تمام اصلی مردم دسترسی دارند و از سوی دیگر هیچ تعلق خاطری به هیچ یک از مردم ما ندارند، امنیت و زیرساخت آن شبکه را به طور کامل زیر سؤال می برد.

قاضی زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بر روی پیام رسان های داخلی با قدرت رقابت خدمات و تسهیلات جذاب برای مردم کار و ایجاد کنیم و هر یک از آنها که توانستند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند، برند و برجسته شوند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: