کرمانشاه، ۱۳۲ روز پس از زلزله؛

ژانت ژان ئیرانه

کدخبر: 2183096

امروز حدود ۱۳۲ روز از زلزله کرمانشاه می‌گذرد که در این گزارش مروری بر روزهای تلخ دیار غیور مردان و زنان کُرد داریم.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، شامگاه 21 آبان ناگهان خبری ایران را داغدار کرد. زمین لرزه ای به بزرگی 7/3 ریشتر استان کرمانشاه حوالی ازگله را لرزاند. متاسفانه این زمین لرزه جان حدود 600 نفر از هم وطنانمان را گرفت.

امروز حدود 132 روز از زلزله کرمانشاه می گذرد؛ در این گزارش مروری بر روزهای تلخ دیار غیور مردان و زنان کُرد داریم.

آماده باش ارگان ها و انجام عملیات نجات بلافاصله بعد از وقوع زلزله

با وجود اینکه هفت شهر با حدود ۱۹۰۰ روستا آسیب جدی دیده بودند، نهادهایی همچون ارتش، سپاه، هلال احمر و مدیریت بحران کمتر از ۳۰ دقیقه پس از وقوع حادثه در حالت آماده باش درآمدند و صبح روز بعد از اولین زمین لرزه، حدود ۵۴ هواپیما برای امدادرسانی از سوی سازمان هواپیمایی کشور در فرودگاه آماده بودند.

کرمانشاه؛ 129 روز پس از زلزله/ژانت ژان ئیرانه

حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله زده

کرمانشاه؛ 129 روز پس از زلزله/ژانت ژان ئیرانه

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه 29 آبان در شهر سر پل ذهاب در مناطق زلزله زده حضور یافتند و از برخی نقاط آسیب دیده بازدید کردند. ایشان سپس در جمع مردم سر پل ذهاب حاضر شدند و دقایقی در جمع اهالی داغدار و مصیبت زده ی این شهر سخنرانی کردند. ایشان همچنین از چند روستای زلزله زده بازدید کردند و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت زلزله زدگان قرار گرفتند.

ایشان در جمع مردم شهرستان زلزله زده ی سرپل ذهاب کرمانشاه فرمودند: ما داغدار شدیم؛ عزیزانی رفتند -آن طوری که تاکنون آمارها بیان کرده اند، نزدیک به پانصد نفر از خانواده های این شهرها و این روستاها به لقاءاللّه پیوستند- این درد است، این مصیبت است، این سخت است؛ خانه هایی ویران شد؛ من البتّه به خانواده ها تسلیت عرض میکنم، به داغداران تسلیت عرض میکنم؛ همدردی خودمان را و غم خودمان را در کنار غم آن خانواده ها عرض میکنم؛ امّا عزیزان من ملاحظه کنید، ببینید این حادثه ای که برای شما به وجود آمد، چطور ملّت ایران را به حرکت وادار کرد.

ملّت ایران در همه ی مناطق کشور، احساس میکنند دلشان کرمانشاه است

کرمانشاه؛ 129 روز پس از زلزله/ژانت ژان ئیرانه

حضرت آیت الله خامنه ای بیان کردند: ملّت ایران در همه ی مناطق کشور، احساس میکنند دلشان کرمانشاه است؛ احساس میکنند به کرمانشاه مدیونند و باید وظیفه شان را ادا کنند و تا آن جایی که ما اطّلاع داریم، بسیاری از مردم به قدر وسع و توان خودشان به وظیفه ی خودشان عمل کرده اند. مسئولین هم -بخصوص در بعضی از بخشها- در این حادثه خوش درخشیدند؛ کار کردند، تلاش کردند. البتّه بنده قانع نیستم؛ بنده معتقدم مسئولین بخشهای مختلف بایستی مجاهدت خودشان را و تلاش خودشان را مضاعف کنند؛ همچنانی که در ساعات اوّل، ارتش در شهرها، سپاه در روستاها، به کمک در زیر آوار ماندگان شتافتند و حضور آنها مؤثّر بود و اگر نمی آمدند غصّه ی ما و داغ ما خیلی بیش از این میشد و تلفات ما خیلی بیش از این میشد؛ در ادامه ی راه، در ادامه ی کمکها، در ادامه ی یاری رساندن به مناطق زلزله زده هم بایستی مجاهدتها ان شاءاللّه مضاعف بشود؛ مسئولین تلاش کنند.

ماموریت دولت به دو تن از وزرای کابینه برای بررسی روند امداد رسانی

زلزله کرمانشاه حوالی ساعت 10 شب رخ داد فردای آن روز روحانی دو تن از وزرای کابینه یعنی وزرای بهداشت و کشور را به همراه رئیس هلال احمر راهی مناطق زلزله زده کرد تا به روند امدادرسانی به زلزله زدگان رسیدگی کنند. البته رئیس جمهور پس از وقوع زلزله در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستور داد تمام امکانات موجود کشور و بخصوص استان های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.

با همه اقدامات امدادرسانی که برای زلزله کرمانشاه صورت گرفت ظرف پنج ساعت نخست حضور نیروهای امدادی حوالی ظهر حدود ۲۷۰۰ گمشده از زیر آوار بیرون آورده شد.

توزیع 90 هزار چادر تا پایان روز اول زلزله

بنا بر اعلام وزیر کشور 90 هزار تخته چادر تا پایان روز اول امدادرسانی میان زلزله زدگان توزیع شد.

حضور رئیس جمهور در مناطق لزله زده

کرمانشاه؛ 129 روز پس از زلزله/ژانت ژان ئیرانه

همچنین رئیس جمهور 23 آبان به همراه رییس دفتر خود، وزرای نفت و راه و شهرسازی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس بنیاد مسکن انقلاب و معاون پارلمانی به منظور بررسی اوضاع مناطق زلزله زده وارد سرپل ذهاب شد. وی اعلام کرد: دولت برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله، کمک بلاعوض و وام بلند مدت اعطا خواهد کرد و همه امکانات دولت برای کاهش سریع مشکلات مردم بسیج شده است. روحانی همچنین در بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه حاضر شد و از مصدمان این حادثه ملاقات کرد.

روحانی در جریان این بازدید در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه حضور یافت و بیان کرد: سخنان و خواسته های مردم را شنیدیم که عمدتاً در راستای تأمین نیازهای اولیه، رسیدگی به مجروحان و جبران خسارت ها بود و حق طبیعی مردم آسیب دیده؛ رسیدگی به نیازهای آنان ، اسکان موقت و کمک به بازسازی منازل است.

موافقت هیئت دولت با اختصاص مبلغ 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 659 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش­ های خسارت دیده

از سوی دیگر هیئت دولت یک روز بعد از سفر رئیس جمهور به کرمانشاه یعنی در 24 آبان تشکیل جلسه داد و پس از استماع گزارش دستگاه ­های اجرایی از بازدیدهای میدانی به عمل آمده از مناطق آسیب­ دیده و خسارات وارده به منازل مسکونی شهرها و روستاها و واحدهای تولیدی استان، با اختصاص مبلغ 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 659 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش­ های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد. به موجب این تصمیم، برای احداث 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد مبلغ 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 25 میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد اختصاص یافت.

دولت همچنین برای احداث 4500 واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد مبلغ 6 میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف 35 میلیون تومان تسهیلات با سود 5 درصد اختصاص داد. کمک­ های بلاعوض شامل کمک جهت مرمت و تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و واحدهای تجاری به ازای هر واحد 2 میلیون تومان، کمک جهت تأمین لوازم خانگی تعداد 15 هزار و 500 واحد مسکونی به ازای هر واحد 2 میلیون تومان، کمک جهت تأمین اسکان موقت 11 هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد 3 میلیون تومان و کمک بلاعوض جهت تأمین اسکان موقت 4500 واحد شهری به ازای هر واحد 5 میلیون تومان از دیگر موارد مصوب هیات وزیران برای کمک به زلزله ­زدگان استان کرمانشاه در این جلسه بود.

با تصویب دولت، برای تعمیر 15 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری تا سقف 12 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد و برای تأمین لوازم خانگی و سایر هزینه­ های ضروری برای 15 هزار و 500 واحد مسکونی تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات به صورت قرض الحسنه اختصاص یافت.

آغاز بازسازی ها و اسکان با کانکس

بنا بر اعلام مقامات مربوطه در جریان اسکان زلزله زدگان بیش از 14 هزار کانکس توزیع شد. همچنین هم زمان با اسکان موقت بازسازی منازل تخریب شده مردم از 4 آذر آغاز شد. ذکر این نکته ضروری است که مقامات این استان اخیرا از همکاری ضعیف بانک ها در روند بازسازی ها انتقاد کردند و امید است مسئولان مربوطه به این مهم رسیدگی کنند.

از سوی دیگر استاندار کرمانشاه از شروع روند بازسازی 77 هزار واحد مسکونی آسیب دیده مناطق زلزله زدگان خبر داد و گفت: بانک های عامل باید ظرف 45 روز با صاحبان این تعداد واحد مسکونی عقد قرارداد کنند.

عیدی جمعیت هلال احمر به زلزله زدگان

جمعیت هلال احمر اعلام کرد که از آنجایی که در ایام نوروز قرار داریم و هدیه دادن رسم دیرینه ما است به عنوان عیدی مبلغ ناچیز 200 هزار تومان به هر کدام از خانواده های زلزله زده کرمانشاه کمک می شود.

حضور مجدد روحانی در کرمانشاه

کرمانشاه؛ 129 روز پس از زلزله/ژانت ژان ئیرانه

همچنین رئیس جمهور روز گذشته و در آستانه سال جدید، بار دیگر به کرمانشاه سفر کرد و ضمن افتتاح خط راه آهن این استان، در جریان روند بازسازی ها قرار گرفت. وی در جمع مردم روستای زلزله زده میرمیرو گفت: دولت تا رفع همه مشکلات مردم مناطق زلزله زده، در کنار آنها خواهد بود باید تلاش کنیم همه منازل آسیب دیده این منطقه تا پایان تابستان 97 تکمیل شود.

به هر حال در جریان زلزله 7/3 ریشتری کرمانشاه انتقاد زیادی به عملکرد دولت برای مدیریت بحران صورت گرفت و امید است مسئولان مربوطه تلاش بیشتری برای حل مشکلات مردم این خطه داشته باشند.

گزارش از سحر بخشی روشن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: