برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها برای اجرای طرح ارتقای بین‌المللی در سال ۹۷

کدخبر: 2183084

وزارت علوم در طرحی ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه را برای اجرای طرح ارتقا به تراز بین‌المللی انتخاب کرده و دانشگاه‌های برگزیده در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ارتقای بین‌المللی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، وزارت علوم طرحی با عنوان ارتقای دانشگاه ها به تراز بین المللی دارد که این طرح با هدف ارتقای جایگاه ایران در نظام علم و فناوری دنیا، افزایش رقابت دانشگاه های کشور در سطح بین المللی، حرکت دانشگاه ها از دانشگاه پژوهش محور به جامعه محور و افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی نظام علم و فناوری اجرا می شود.

از زمان ابلاغ این پروژه از سوی معاون اول رئیس جمهور در اردیبهشت ماه سال جاری، موضوع در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار گرفت و از دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور خواسته شد که طرح های خود را به وزارت علوم ارائه کنند.

پس از ارزیابی برنامه های ارسالی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور، برنامه 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برای ارتقاء به تراز بین المللی مورد تایید قرار گرفت و کمیته نظارت بر این پروژه با عضویت صاحبنظران برتر کشور شکل گرفت.

هم اکنون 250 میلیون دانشجو در 26000 دانشگاه در سراسر دنیا تحصیل می کنند و 1/7 درصد جمعیت دانشجویی جهان در حدود 2500 موسسه آموزش عالی در ایران مشغول به تحصیل هستند.

وزارت علوم برنامه ریزی کرده است تا 10 سال آینده بتوانیم قرار گرفتن نام حداقل 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه کشور را در فهرست 200 دانشگاه و مرکز پژوهشی برتر دنیا شاهد باشیم.

دانشگاه های برگزیده وزارت علوم نیز برای دستیابی به این هدف برنامه ریزی کرده اند.

علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی می گوید: اگر دانشگاهی در این برهه وارد بین المللی سازی نشود در چند سال آینده به جایگاه مناسبی نمی رسد.

وی تشکیل معاونت بین الملل در دو سال گذشته، تدوین سند بین الملل دانشگاه، آغاز برنامه های بین المللی سازی با جذب دانشجویان خارجی و اساتید از سال های گذشته، علم سنجی و رتبه بندی، ارائه فرصت مطالعاتی به دانشجویان دکتری و تثبیت جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه های سطح یک را از برنامه های دانشگاه خواجه نصیر برای آغاز طرح ارتقاء به تراز بین المللی دانسته و می گوید: ستاد اقتصاد مقاومتی کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور چندین سال است که تشکیل شده و چند پروژه در حوزه آموزش عالی تعریف کرده است که در یکی از پروژه ها بحث این است که پنج دانشگاه یا پژوهشگاه کشور در طول مدت زمان خاص به تراز بین المللی برسند.

به گفته وی، یکی از شاخص های بین المللی شدن این است که دانشگاه ها در بین 200 دانشگاه برتر دنیا باشد که برای این پروژه نیز مبلغی حدود 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، از دانشگاه ها برنامه خواستند که ما نیز طرح هایمان را اعلام کردیم و یک کارگروه تشکیل دادند که برنامه های دانشگا ها مطالعه شد و سومین دانشگاهی بودیم که طرح مان پذیرفته شد، در این طرح 42 شاخص وجود دارد و در آخرین مرحله، جلسه ای در وزارت علوم برگزار شد که بر این اساس روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های منتخب در قراردادی با وزارت علوم ورود به حوزه بین المللی شدن را متعهد شدند.

به گفته خاکی صدیق، هفت میلیارد و نهصد میلیون تومان برای فاز اول این پروژه به دانشگاه خواجه نصیر اختصاص یافته است.

همچنین سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفته است:

یکی از اهداف برنامه راهبردی دانشگاه ارتقای جایگاه و رتبه بین المللی است که براین اساس تا سال 1404 در جمع 100 دانشگاه برتر جهان باشیم. اکنون دانشگاه در تمام رتبه بندی های بین المللی وجود دارد به طور مثال براساس رتبه بندی تایمز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در میان دانشگاه های بزرگ کشور رتبه اول را کسب و در رتبه بندی شانگهای بعد از دانشگاه تهران قرار دارد. به گفته معتمدی، براساس آمارهای موجود 37٫5 درصد کل پتنت های بین المللی ایران مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران هم می گوید: بین المللی شدن چندین شاخص دارد، یکی از این شاخص ها جذب تعداد بیشتری دانشجوی غیرایرانی به داخل کشور است که این امر را در دستور کار دانشگاه تهران قرار داده ایم. همچنین برای دیده شدن بهتر دانشگاه در فضای بین المللی نیز برنامه های ویژه ای داریم.

وی می گوید: دانشجویان خود را برای حضور 6 تا 9 ماه در دانشگاه های معتبر دنیا آماده کردیم و تعداد هم افزایش یافته است و اعضای هیأت علمی را برای همکاری با محققان علمی بین المللی تشویق کرده ایم، همچنین سعی می کنیم منابع مالی برای کارهای پژوهشی را بیشتر داشته باشیم و اعتبارات مشترک برای پژوهش با کشورهای دیگر گذاشتیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: