فهرستی از حملات تروریستی در فرانسه؛ از شارلی ابدو تا شانزلیزه

کدخبر: 2182977

علی‌رغم اعلام و تمدید وضع اضطراری در فرانسه، این کشور بار‌ها هدف حملات تروریستی مرگبار قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری اسپوتنیک در پی تیراندازی اخیر در جنوب فرانسه در گزارشی نوشت، علی رغم اعلام وضع اضطراری در فرانسه، این کشور در دهه اخیر با بدترین بحران های امنیتی مواجه شده است. اخیرا نیز در نتیجه یک گروگانگیری در جنوب فرانسه ، دو نفر بر اثر تیراندازی کشته و ده ها نفر زخمی شدند. گفته شده عامل حمله اعلام کرد به گروه تروریستی داعش وفادار است.

اسپوتنیک در گزارش خود فهرستی از مرگبارترین حملات تروریستی در فرانسه از شارلی ابدو تا شانزلیزه را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: اولین حمله تروریستی در 7 ژانویه 2015 با حمله ای خونین به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو در پاریس شروع شد. دو مرد مسلح به دفتر مجله یورش بردند و کارمندان آن را به رگبار بستند. این حمله 12 کشته بر جای گذاشت. عاملان این حادثه دو روز بعد در جریان حمله پلیس کشته شدند. گفته می شود این دو نفر از پیروان القاعده در شبه جزیره عربستان بودند. دومین حادثه دلخراش، حمله یک مرد مسلح به فروشگاه مواد غذایی در روز 9 ژانویه بود که موجب مرگ 4 گروگان و یک پلیس زن شد. عامل این حمله که دو روز بعد از واقعه به ضرب گلوله پلیس کشته شده، با انتشار ویدئویی در اینترنت وفاداری خود را به داعش اعلام کرد. به گفته مقامات فرانسه، این دو حمله از نظر زمانی با یکدیگر هماهنگ شدند تا تاثیر بیشتری از خود برجای بگذارند.

حملات زنجیره ای تروریستی در نوامبر 2015 در پاریس به یک فهرست مرگبار در تاریخ فرانسه تبدیل شد. مردان مسلح و بمب گذاران انتحاری تقریبا به طور همزمان حملات مختلفی در مکان های متفاوت انجام دادند: بیرون از مسابقه فوتبال فرانسه و آلمان در استادیوم دو فرانس در سن-دنی، تئاتر بتکلان و کافه های فرانسه حملاتی صورت گرفت که در مجموع 130 کشته و 268 زخمی به جای گذاشت. داعش مسئولیت این حملات را به عهده گرفت و گفت این اقدام تلاشی برای تلافی حملات هوایی فرانسه علیه گروه های تروریستی سوریه و عراق بوده است. عاملان این حملات شهروندان فرانسوی و بلژیکی بودند که بیش از این به عنوان مظنونان تروریست مورد سوءظن قرار داشتند.

در واکنش به این حملات، دولت فرانسه وضع اضطراری سه ماهه اعلام کرد که به مدت 2 سال پابرجا باقی ماند.

«صلاح عبدالسلام»، مظنون اصلی این حملات تروریستی و تنها عاملی که جان سالم به در برده است، در حال حاضر منتظر محاکمه خود به اتهام قتل است. مهاجم ناشناسی که امروز 23 مارس 2018 چندین نفر را در جنوب فرانسه گروگان گرفت، قبل از تیراندازی خواستار آزادی عبدالسلام بود.

اسپوتنیک در ادامه فهرست مرگبار حوادث تروریستی فرانسه حمله کامیون به مردم در روز 14 جولای 2016 را یادآور شد. داعش مسئولیت این حمله را که باعث مرگ 86 نفر و آسیب دیدن 434 نفر شد، نیز به عهده گرفت. مجرم این حادثه که یک مرد تونسی مقیم فرانسه بود از سوی پلیس کشته شد.

در حالی که مقامات فرانسوی می گویند او به گروه به داعش وابسته بوده است، وی برای سرویس های امنیتی فرانسه ناشناس ماند و هیچ شواهدی مبنی بر سازماندهی این حمله از سوی داعش یافت نشد. پس از این حادثه رئیس جمهور فرانسه وضع اضطراری را در این کشور تمدید کرد.

در آوریل 2017 نیز یک مامور فرانسوی از سوی یک مظنون تروریستی شناخته شده، در شانزلیزه به قتل رسید و دو زن توریست نیز زخمی شدند. پلیس این مجرمان را کشت. این حمله سه روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه صورت گرفت. داعش مسئولیت این حمله را نیز پذیرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: