نایب رئیس کمیسیون انرژی در گفت‌و‌گو با فارس:

تولید کالای ایرانی مورد بی مهری قرار گرفته است/ «کیفیت« و «قیمت» دو شاخص اصلی برای حمایت

کدخبر: 2182952

نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه نامگذاری سال جاری به «حمایت از تولید کالای ایرانی» نشان می‌دهد این مقوله با بی‌مهری مواجه بوده است، گفت: شمولا ین شعار متوجه همه است و دولت به عنوان میدان‌دار اصلی باید دو اقدام اساسی را انجام دهد.

علی ادیانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تصریح کرد: در نامگذاری سال 97 برای «حمایت از کالای ایرانی» چند نکته وجود دارد، نخست اینکه تولید کالای ایرانی مورد بی‌مهری واقع شده است و مقام معظم رهبری از روی انذار و هشدار سال پیش رو را اینگونه نامگذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه کالاهای خارجی به بازار داخلی شبیخون زده‌اند و مجموعه تصمیم‌گیرانی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند و بخش خصوصی که بدون توجه به تولید داخلی اقدام به واردات می‌کند، این وضعیت را تقویت کرده‌اند.

ادیانی یادآور شد: مسئله سوم فرهنگی است که در مراودات خرید و فروش کالا حکم شده است و بر اساس آن حتی تولید باکیفیت داخلی تحت عنوان برند خارجی به مردم عرضه می‌شود. متاسفانه این بزرگترین خودباختگی فرهنگی و به تاراج گذاشتن قابلیت‌های اقتصادی در تولید و خلق کالا است.

ادیانی شمول نامگذاری سال 97 برای «حمایت از کالای ایرانی» را دامنگیر آحاد مردم و هم مسئولان ادانست و افزود: مجلسی‌ها لازم است یک واکاوی و بازخوانی قوانین و مقررات مرتبط با تولید را داشته باشند و چنانکه نیازمند تنقیح و تکمیل قانون است و یا نیاز به قانون جدید داریم، اقدام کنند.

وی وجه دیگر مسئله را متوجه دولت دانست وگفت: در این رابطه دولت میدان‌دار است و دو اقدام اساسی را پیگیری کند، دو اقدامی که اگر عملی و اجرایی شود حمایت از کالای ایرانی را به معنای واقعی محقق خواهد کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اقدام نخست را «جلوگیری از قاچاق کالا» دانست و اظهار داشت: دومین اقدام دولت باید «ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی» به جز کالاهای خاص از جمله کالاهای سرمایه‌ای باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته استقلال اقتصادی به آن معنا نیست که تمام کالاها را خودمان تولید کنیم، اما اینکه دستگاه‌ها می‌گویند ما کالای خارجی می خریم چون کیفیت آن بهتر و قیمت آن پائین‌تر است توجیه‌پذیر نیست.

ادیانی در این رابطه به موفقیت کارخانه صباباتری اشاره کرد که محصولات آن با افزایش تعرفه واردات نوع مشابه و کمک به تولید مورد حمایت قرار گرفت و اکنون باکیفیت‌ترین محصول را تولید و و به بازار عرضه می‌کند.

وی هشدار داد: باید در عین حال مراقب بود که از آن‌سوی پشت‌بام نیفتیم، چرا که حمایت از کالای ایرانی به معنای خرید هر کالای بنجل داخلی نیست بلکه خرید کالای باکیفیت‌تر و با هزینه کمتر است.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: در واقع شاخص حمایت اینجاست که از تولید کالاهایی حمایت کنیم که محصول باکیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تر به مردم ارائه می‌کنند و در این راستا تمام ظرفیت و امکانات کشور هم به کمک مردم بیایند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: