عرضه سامانه‌ای برای انتقال داده‌های ترابیتی/رقابت ناعادلانه شرکت‌ها با شرکت‌های خارجی

کدخبر: 2177277

در راستای تامین امنیت داده‌های تولید شده در کشور گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی سامانه‌ای برای انتقال نوری ترابیتی عرضه کردند.

لطف‌اله بیگی عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان طرح اجرا شده را "سامانه انتقال نوری POTN ترابیتی" دانست و گفت: سامانه انتقال نوری POTN ترابیتی فناوری Coherent با ظرفیت ارسال یکصد گیگا بیت داده بر روی هر طول موج است.

وی کاربرد اصلی این سامانه را در بستر زیر ساخت کشور برای انتقال داده‌ها با نودهای ترابیتی دانست و ادامه داد: به عنوان مثال برای انتقال کلیه داده‌ها اینترنتی، ‌بانکی و همه داده‌ها در حوزه‌های مختلف در نهایت تجمیع می‌شود و برای انتقال آنها در فاصله‌های طولانی میان استانی و یا حتی بین‌الملل نیاز به بستری دارد که این جا به جایی صورت گیرد.

بیگی با بیان اینکه سامانه تولید شده برای این طراحی و عرضه شده است، تاکید کرد: این سامانه برای ظرفیت 9.6 ترابیت بر ثانیه طراحی و تولید شده است و قابل استفاده در توپولوژی‌های نقطه به نقطه حلقه و مش است.

مجری طرح خاطرنشان کرد: این سامانه قابلیت انتقال همزمان 96 کانال 100 گیگابیت بر ثانیه به وسیله فناوری Coherent را دارد ضمن آنکه این سامانه به دلیل استفاده از Muxponder امکان تجمیع و ارسال همزمان انواع مختلف سیگنال‌ها را در کنار هم فراهم می‌آورد.

وی فناوری ایجاد شده را شامل بخش‌های الکترونیک، مخابرات نوری، نرم افزار و بخش‌های مکانیکی دانست و اظهار کرد: این سامانه از نیازهای اصلی کشور است و در این تحقیقات توانستیم آن را تولید پایلوت‌هایی در حوزه مخابرات اجرایی کنیم.

این محقق حداکثر فاصله ارسال بدون بازسازی الکتریکال ( Regeneration ) با استفاده از این فناوری را 2400 کیلومتر ذکر کرد و افزود: کاربرد این فناوری منجر به منعطف شدن و استفاده بهینه از ترافیک شبکه خواهد شد و امکان Add/Drop برای هر یک از گروه‌های شبکه قابل پیاده سازی است.

بیگی پشتیبانی از حفاظت در سمت کانال و لاین را از دیگر مزایا و قابلیت‌های سامانه‌ طراحی شده نام برد و گفت: این قابلیت موجب می‌شود که امکان سوئیچ خودکار عملیات به کارت دوم محافظ برای جایگزینی در زمان به وجود آمدن مشکل برای کارت اصلی را فراهم می‌شود.

به گفته این محقق در این سامانه هر کدام از بخش‌های پارو و کارت‌های کنترل به شکل دوتایی طراحی شده‌اند تا در صورتی که بخشی دچار مشکل شد، خللی در عملکرد سامانه ایجاد نشود.

بیگی با اشاره به اهمیت این فناوری در حفظ امنیت داده‌های تولید شده در کشور، یادآور شد: بومی شدن کامل این فناوری و استفاده از آن باعث می‌شود امنیت و استقلال کشور افزایش یابد؛ چرا که داده‌هایی که از حوزه‌های مختلف تجمیع می‌شوند داده‌های بسیار مهمی هستند و در صورتی که شرکت‌های خارجی این بستر را کنترل کنند، احتمال وارد شدن آسیب‌های امنتی به آنها وجود دارد.

این محقق در عین با اشاره به چالش‌های بومی سازی و کاربردی کردن آن در کشور اظهار کرد: در پروژه‌هایی که تاکنون اجرایی کردیم بزرگترین چالش ما رقابت ناعادلانه با شرکت‌های خارجی است.

وی در این باره توضیح داد: زمانی که قرارداد عملیاتی که با تولید کنندگان داخلی امضا می‌شود به صورت ریالی و با پیش پرداخت 25 درصد است در صورتی که در قراردادهای شرکت‌های خارجی 90 درصد ال سی می‌گیرند و ارزی است.

بیگی نوسانات ارزی را از دیگر چالش‌های فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: با تغییر نرخ ارز سود ما از بین خواهد رفت ولی هیچ خطری برای شرکت‌های خارجی در این زمینه وجود ندارد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه ما باید با شرکت‌های خارجی چون هوآوی، زد تی ای و نوکیا رقابت کنیم، خاطرنشان کرد: در داخل کشور رویکرد خوبی نسبت به تولیدات ایرانی وجود ندارد و اعتقادی به تولیدکنندگان داخلی نیست که امیدواریم این نگاه‌ها تغییر کند و با دقت، حساسیت و اعتماد بیشتر همراه شود.

این طرح از سوی دکتر مصطفی بیگی، مصطفی نوربخش، جلال هادیان و محمدعلی کلخورانی اجرایی شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: