باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

وابستگی صنعت پولساز اسباب بازی به واردات/یکه تازی چین در بازار ایران

کدخبر: 2177058

صنعت اسباب بازی از نمونه فعالیت های اقتصادی و تولیدی بسیار پولساز است که با وجود ظرفیت های بسیار در داخل کشور، به شدت نیازمند واردات است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت اسباب بازی از نمونه فعالیت های پایین دستیِ وابسته به صنعت پتروشیمی به شمار می رود که گردش مالی، درآمد و سود آوریِ آن، بسیار جذاب، قابل توجه و برجسته است.

در این میان، تقاضای نسبتا مطلوب داخلی برای خرید و تهیه اسباب بازی می تواند به اشتغالزایی منتهی شود که به طور یقین حصول این امر، تنها با اتکای به تولید داخلی محقق خواهد شد. موضوعی که در حال حاضر، آنچنان که زیبنده ظرفیت های کشور است، به دست نیامده و انتظار می رود با برنامه ریزی و توجه هر چه بیشتر به این فرصت عظیم، مستعد اما مغفول مانده، بستر کسب توفیقات اقتصادی هر چه بیشتر در این بخش،به نحو شایسته تری هموار شود.

طبق گزارش های منتشر شده، در حال حاضر قریب به 12 هزار واردکننده در ورود اسباب بازی خارجی به کشور نقش آفرینی می کنند و این حجم انبوه از فعالان حوزه واردات، به تنهایی موید جایگاه برجسته چنین محصولاتی در بازار کشور است، اقلام و کالاهایی که در سایه بسیاری از فعالیت های اقتصادی خواسته یا ناخواسته نادیده گرفته شده و همین غفلت،کشور را از کسب سودهای کلان و قابل توجه و سرمایه گذاری های سازنده، محروم کرده است.

طبق آمار تنها در سال 1395، حدود 200 میلیون دلار اسباب بازی وارد کشور شده است.

صنعت اسباب بازی از جذابیت اقتصادی تا تاثیرات آموزشی و فرهنگی

با در نظر گرفتن مخاطب و جامعه هدف اسباب بازی ها، بیش از پیش به اهمیت و تاثیرگذاری و حساسیت بالایی که نسبت به این محصولات وجود دارد، پی خواهیم برد.

در صورتیکه حساسیت های به حق فرهنگی نیز به موازات اتخاذ تدابیر اقتصادی و تولیدی در این عرصه (تولید اسباب بازی) مورد توجه قرار می گرفت؛ علاوه بر افزایش هر چه بیشتر فرصت های شغلی، دغدغه های کمتری در خصوص رشد و تکوین شخصیتی و آموزشی کودکان شاهد بودیم.

کم نیستند کارشناسانی که معتقدند باید نظارت بر نوع واردات اسباب بازی های خارجی تشدید شود، زیرا امروزه اسباب بازی ها به ابزاری تاثیرگذار در نوع و کیفیت آموزشی، پرورشی و تربیتی کودکان تبدیل شده و هرگونه غفلت از حساسیت ها و ملاحظات موجود در این عرصه، با تبعات و عواقب ناخوشایند فرهنگی و اجتماعی همراه خواهد شد که جبران آن بسیار سخت، دشوار، هزینه ساز و زمان بَر خواهد بود.

به موازات تمامی تهدیدهای مذکور، نباید منافع اقتصادی قابل توجه صنعت اسباب بازی نادیده گرفته شود و این مهم با پیش بینی تمهیدات لازم و برنامه ریزی هدفمند، به فرصتی کم نظیر مبدل خواهد شد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، می تواند توسعه صادرات هر چه بیشتر را نیز در پی داشته باشد و به طور قطع با تسخیر بازار کشورهای منطقه، سود هر چه بیشتری از این فعالیت نصیب کشور خواهد شد.

یِکِه تازی چین، در بازار اسباب بازی جهان

چین را می توان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان اسباب بازی در جهان نام نهاد که تولیدات این کشور با کیفیت های مختلف و قیمت های متفاوت به بازار اقصی نقاط جهان صادر می شود.

اگرچه برخی گمان می کنند کُلیَتِ اسباب بازی های چینی، بی کیفیت و نامرغوب هستند اما به واقع کیفیت اسباب بازی وارداتی را خریدار تعیین می کند و به میزان پولی که برای خرید اسباب بازی پرداخت می شود،کیفیت تولیدات و اقلام این چنینی نیز با اُفت و خیز همراه خواهد بود. در صورتیکه واردکنندگان اقدام به خرید محصولات باکیفیت کنند، خرابی زود رس و کیفیت نامطلوب برخی اسباب بازی ها نیز مرتفع خواهد شد.

اما مساله اصلی در حال حاضر ناظر بر کیفیت اسباب بازی های چینی موجود در بازار نیست ( این قاعده در خصوص تمامی محصولات چینی از اسباب بازی تا تجهیزات صنعتی است) بلکه موضوع مهم این است که باید با توجه به تولید داخلی، ضریب ساخت و عرضه اسباب بازی های ایرانی و داخلی با تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی تقویت شود و با چنین رویکردی می توان بخش زیادی از تبعات و پیامدهای فرهنگی اسباب بازی های غیر سازنده را مهار و کنترل کرد.

با عنایت به نفوذ اسباب بازی های آموزشی در خانوارها و خرید و تهیه آن از سوی والدین برای فرزندان، این ضرورت بیش از پیش الزام آور می شود و امید است با نظارت شدیدتر و همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی و انتقال فناوری های و تجهیزات نوین برای تولید اسباب بازی در کشور، تهدیدات فعلی به فرصت هایی کم نظیر در عرصه اقتصادی، تولیدی، فرهنگی تبدیل شود.

چالشی تحت عنوان گرانی مواد اولیه

احمد رضا پورکاوه، یکی از فعالان حوزه تولید اسباب بازی در استان البرز در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر نافذ آن در قیمت تمام شده تولیدات، اظهار کرد: این در شرایطی است که واسطه ها و دلال ها، موجبات افزایش قیمت تمام شده را فراهم می سازند و برخی تولیدکنندگان با برخورداری از رابطه های خاص، مواد اولیه را با قیمت نازل تری خریداری و تامین می کنند که این ما به التفاوت قیمت، ناشی از حذف برخی از لایه های دلالی و واسطه گری است.

وی افزود: معضل دیگر به استهلاک و قدیمی بودن برخی دستگاه ها و تجهیزات مرتبط با تولید اسباب بازی باز می گردد که در صورت جایگزین سازی و خرید دستگاه های نوین و پیشرفته تر، علاوه بر کاهش مصرف برق، شاهد ارتقای کمی و کیفی هر چه بیشتری در بخش تولید اسباب بازی داخلی خواهیم بود.

پورکاوه در خاتمه یادآور شد: متاسفانه هرگاه سخن از مقابله با واردات و مهار و کنترل آن سخن به میان می آید، عده ای گمان می کنند هر نوع وارداتی از اصل و اساس غیرسازنده و مخرب است، در صورتیکه با واردات دستگاه ها و تجهیزات تولیدیِ به روز، نه تنها شاهد بروز خلل در اقتصاد کشور نخواهیم بود بلکه چنین وارداتی به تسریع حرکت اقتصاد کشور در مسیر پیشرفت و شکوفایی نیز ختم خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: