طرح تازه برای مقابله با آلودگی هوا در لندن

کدخبر: 2172899

طرح نخستین منطقه فوق کم انتشار (ULEZ) برای مقابله با آلودگی هوا از آوریل ۲۰۱۹ در مرکز لندن عملیاتی خواهد شد. پیش از این در سال۲۰۰۹ طرح منطقه کم انتشار در این شهر به اجرا در آمده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در روزهایی که تهران منتظر اجرای طرح جدید ترافیکی برای ساماندهی ترافیک و آلودگی هواست، خبر رسیده که طرح نخستین منطقه فوق کم انتشار (ULEZ) برای مقابله با آلودگی هوا از آوریل ۲۰۱۹ در مرکز لندن عملیاتی خواهد شد. پیش از این در سال۲۰۰۹ طرح منطقه کم انتشار در این شهر به اجرا در آمده بود و هر چند سال یکبار، طرحی جدید تلاش می‌کند شهروندان را به ترافیک و آلودگی هوای کمتر دعوت کند.

مریم نادری مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: شهرداری لندن طی بیانیه رسمی اعلام کرده که به تازگی تعرفه جدیدی برای مالیاتی که اهالی لندن بابت ورود به منطقه کم انتشار پرداخت می‌کنند وضع شده است. طبق این اقدام، در مرکز لندن به منظور جلوگیری استفاده از وسایل نقلیه آلوده‌تر و قدیمی‌تر و تشویق به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی طرح ULEZ رسما معرفی شد. طرح جدید برخلاف طرح قبلی که فقط شامل روزهای کاری هفته بود، در ۲۴ساعت شبانه روز و ۳۶۵روز سال اجرا می‌شود. باتوجه به معرفی اولیه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سراسر لندن در مناطقی که آلاینده دی اکسید نیتروژن بیش از حد مجاز است زندگی نخواهند کرد، طرح ULEZ ، ۲۴ ساعته و استانداردهای سخت‌گیرانه تری جایگزین خواهند شد که این موارد بر روی ۶۰هزار وسیله نقلیه موثر خواهد بود. طبق طرح جدید، تخمین زده شده که در سال ۲۰۱۹ انتشار گازهای اکسید نیتروژن به میزان ۲۰ درصد در مرکز لندن کاهش خواهد یافت.

به گفته نادری، ۲ نوع سطح شارژ برای طرح جدید وجود دارد؛ نخست ۱۲.۵پوند در روز برای خودروها، ون‌ها و موتورسیکلت‌ها و ۱۰۰ پوند در روز برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها. این هزینه‌ها علاوه بر هزینه شارژ روزانه خواهد بود، به‌طوری که اتومبیل‌ها و ون‌های بیشتر آلوده‌کننده ۲۴ پوند در روز و کامیونها ۱۱۱.۵پوند می‌پردازند.

درآمد طرح کجا مصرف می‌شود؟

تمام درآمد حاصل از این طرح برای کمک به حفظ ناوگان حمل و نقل سبز و کاهش آلودگی در سراسر شبکه حمل و نقل لندن استفاده خواهد شد. این مهمترین وجه شباهت طرح لندن و تهران است. شهردار لندن با تمام توان خود در حال پاکسازی هوای آلوده لندن است و طرح ULEZ را یک سال زودتر از زمان برنامه‌ریزیشده وارد کرده است. صادق خان همچنین تصمیم گرفته که اتوبوس‌های هیبرید- دیزل الکتریکی جدید شهر لندن را از سال ۲۰۱۹ وارد ناوگان حمل و نقل کند. طرح ULEZ تنها بخشی از اقدامات سختگیرانه‌ای است که شهردار برای بهبود کیفیت هوا در لندن معرفی می‌کند. او در حال توسعه پیشنهادات برای استاندارد یورو ۶ برای اتوبوسها، مینی‌بوس‌ها و کامیون‌ها در سال ۲۰۲۰ و گسترش منطقه ULEZ برای همه وسایل نقلیه (از جمله اتومبیل ها، ونها و موتور سیکلت‌ها) تا جادههای دایره شمالی و جنوبی در سال ۲۰۲۱ است.

نتایج طرح در یک دوره میان مدت

با اجرای اقدامات طرح ULEZ انتظار می‌رود انتشار دی اکسید نیتروژن از وسایل نقلیه سنگین ۵۰ درصد کاهش یابد. انتشار گازهای اتوبوس‌های مسافربری و مینی‌بوس‌ها، یک سوم کاهش ‌یابد. انتشار خودروها ۸ درصد و انتشار ونها ۱۲ درصد کاهش یابد. بیش از ۳۰ هزار نفر در مرکز لندن و ۱۰۰ هزار نفر در سراسر لندن در جاهایی که انتشار دی اکسید نیتروژن بالای حد مجاز هستند زندگی نخواهند کرد. ۱۹ مدرسه در مرکز لندن و ۴۲ مدرسه در سراسر لندن در مناطق بالای حد مجاز آلاینده نخواهند بود. ۴۵ درصدی انتشار آلاینده‌ها در جاده‌ها کاهش یابد.

موافقت ۶۰ درصدی مردم

بر اساس نظرسنجی‌ها، تقریبا ۶۰ درصد شهروندان لندنی (۱۱۰۴۱ نفر) از این طرح شهردار حمایت کردند. صادق خان شهردار لندن در این باره می‌گوید: هوای مرگبار لندن یکی از بزرگترین چالش‌های بهداشتی این نسل است. ما نمی‌توانیم تنفس را در هوای سمی ادامه دهیم زیرا به رشد ریه کودکان آسیب میرساند و باعث بیماری مزمن و مرگ زودرس می‌شود. من مصمم به اقدام جسورانه‌ای برای رسیدگی به این آلودگی‌ها یک بار و برای همه هستم. بنابراین خوشحال هستم که تأیید کنم که از ۸ آوریل ۲۰۱۹ استانداردهای سختگیرانه برای وسایل نقلیه دیزلی در مرکز لندن اعمال خواهند شد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: