سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی:

ترویج هنر متعالی و انقلابی از اهداف سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان است

کدخبر: 2169152

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: ترویج هنر متعالی و انقلابی، اشاعه سبک و سیاق زندگی امام حسین (ع) در جامعه به خصوص در بین جوانان و نوجوان، از جمله اهداف سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، علیرضا زجاجی شامگاه گذشته در آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان که به همت جهاددانشگاهی استان و به میزبانی سالن همایش حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان که امسال شاهد برگزاری سومین دوره آن هستیم، تلاش می‌کند تا بیش از اینکه یک رقابت فرهنگی باشد، خود را به عنوان تجمع و میعادی برای دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در محیط ‌های علمی و دانشگاهی معرفی کرده و دل‌های جوانان مشتاق و ارادتمند اهل‌بیت (ع) را در کنار هم و برای تعمیق هر چه بیشتر فرهنگ عاشورایی در میان نسل آینده‌ساز کشور گرد آورد؛ چراکه بر این باوریم که عاشورا الگوی مبارزه دائمی با دشمنان خدا و انسانیت و نیز شروعی سرخ بر جاده مستقیم عدالت‌خواهی است که پایان خوشی جز عدالت‌گستری سبز مهدوی ندارد.

وی افزود: در واقعه عاشورا همه نسل‌ها حضور دارند، همه مقاطع سنی در آن نقطه حساس به هم متصل می‌شوند، چون آنجا یک الگوی هماهنگ و متناسب و جاودانی ارائه و حجت برای همه تمام می‌شود و از عاشورا، الگویی جاودان و مستمر در طول زمان برای زندگی سعادتمند برای همه نسل‌ها و همه اعصار می‌سازد.

زجاجی تصریح کرد: اغراق نیست اگر بگوییم در طول قرن‌های متمادی، فرهنگ متعالی عاشورا عامل هویت‌بخشی و مقاومت‌پذیری جامعه ما بوده است و این دانشگاه بزرگ، نسل‌های زیادی برای حق‌طلبی و عدالت‌جویی تربیت کرده است و از این منظر، پرداختن مستمر به فرهنگ عاشورایی و تعمیق آن در میان نسل‌های بعدی، حتی بیش از آنکه وظیفه و مسئولیتی دینی تلقی شود، به عنوان مسئولیتی اجتماعی باید مورد توجه متولیان و دلسوزان فرهنگی قرار گیرد.

این مسئول در ادامه یادآور شد: سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان، دبیرخانه دائمی آن به واسطه اشتهار زنجان به پایتخت شور و شعور حسینی در زنجان قرار دارد، این برنامه تلاش می‌کند تا از طریق تشویق دانشجویان به تفکر و خلق آثار فاخر در بخش‌های مختلف در جهت تعمیق باورهای دینی و مذهبی در میان نسل آینده‌ساز کشور، گامی هر چند کوچک بردارد.

زجاجی خاطرنشان کرد: ترویج هنر متعالی و انقلابی، اشاعه سبک و سباق زندگی امام حسین (ع) در جامعه به‌ویژه در بین جوانان و نوجوانان، بدعت‌شناسی و آگاهی از زمینه‌های ورود بدعت و تحریف در فرهنگ عاشورایی، جهت بهره‌گیری موثر و مستمر و کاربردی قابل انعکاس در فضای جامعه، از دیگر اهداف این سوگواره به‌شمار می‌رود.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: نخستین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در سال ۹۳ توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور و جهاددانشگاهی استان زنجان و با همراهی ارزشمند حسینیه اعظم زنجان کلید خورد و طی برگزاری دو دوره قبلی این رویداد فرهنگی، بالغ بر ۷۵۰۰ اثر دانشجویی در بخش‌های شعر، عکس، پادکست و کلیپ‌های تصویری، جمع‌آوری و مورد داوری قرار گرفت.

وی گفت: سومین دوره این سوگواره ملی از ۲۱ شهریورماه امسال، مطابق با اول محرم‌الحرام ۱۴۳۹ هجری‌قمری در چهار بخش شعر، عکس (حرفه‌ای و آماتور)، قطعه‌های صوتی (پادکست) و کلیپ‌های تصویری فعالیت خود را آغاز کرد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار در این سوگواره تا اول آذرماه امسال‌ ادامه داشت.

زجاجی یادآور شد: بالغ بر ۳۱۶۱ اثر دانشجویی از ۲۸ استان و از ۵۹ دانشگاه دولتی، ۴۶ واحد دانشگاه آزاد اسلامی، ۸ دانشگاه علوم‌پزشکی، ۳۸ موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، ۳۱ واحد دانشگاه پیام‌نور و ۳۵ مرکز آموزش علمی‌کاربردی به دبیرخانه سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان، ارسال شده است.

این مسئول افزود: این رویداد ملی در حالی سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد که دبیرخانه آن با جمع‌آوری بیش از ۱۰ هزار اثر دانشجویی مرتبط با فرهنگ عاشورا در بخش‌های شعر، عکس، فیلم کوتاه و قطعات صوتی، گنجینه ارزشمندی از روایت ایستادگی و دلدادگی مردمان این مرز و بوم را فراهم آورده است. چاپ چهار جلد کتاب، تولید سه مجموعه نمایشگاهی و انتشار دو مجموعه چند رسانه‌ای، از جمله محصولات فرهنگی است که از میان آثار فاخر این رویداد ملی به جامعه عرضه شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: