دانشگاه در کنار تولید علم باید برای توسعه و انتقال دانش هم برنامه داشته باشد

کدخبر: 2169137

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به دو موضوع تولید و انتقال دانش گفت: «دانشگاه‌ها باید در این دو موضوع بسیار جدیت از خود نشان دهند، در کنار تولید علم و محتوا باید توسعه و انتقال هم صورت داده شود».

به گزارش ایسنا، دکتر نیلی احمد آبادی در اولین جشنواره یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران که با هدف تبیین برنامه دانشگاه در حوزه یادگیری الکترونیکی و رونمایی از دستاوردهای مرکز برگزار شد، با بیان اینکه آموزش یکی از مهم‌ترین مقوله‌های بشری برای توانمندسازی انسان‌هاست، گفت: «ما به دنبال ایجاد رضایت بیشتر در مردم جامعه هستیم. البته باید اذعان کرد افزایش رضایت، رفاه و توانمندسازی وظیفه حکومت‌هاست و بهترین روش‌ها برای تحقق این امور طبیعتاً آموزش است. لذا در حیطه آموزش باید سرمایه‌گذاری وسیعی صورت گیرد و کشورهایی موفق بوده که توجه کافی به این حیطه داشته و سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌اند».

رئیس دانشگاه تهران با تصریح اینکه مقوله آموزش مستقل از تکنولوژی آموزش نیست، افزود: «کاری که حاکمیت‌ها باید انجام دهند این است که دسترسی به آموزش را افزایش دهند. یعنی ما در حین کیفیت‌بخشی به امور آموزشی باید دسترسی به آن را هم افزایش دهیم و این کاملاً به موازات تکنولوژی صورت می‌گیرد».

دکتر نیلی احمد آبادی با اشاره به دو موضوع تولید و انتقال دانش گفت: «دانشگاه‌ها باید در این دو موضوع بسیار جدیت از خود نشان دهند، در کنار تولید علم و محتوا باید توسعه و انتقال هم صورت داده شود».

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «تکنولوژی‌های جدید دسترسی به آموزش را افزایش داده است و این دسترسی امکان تولید محتوای با کیفیت را بیشتر خواهد کرد. آنچه ما دنبال می‌کنیم استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای آموزش‌های کلاسیک است و در واقع آموزش‌های الکترونیک، استفاده از ابزار نوین برای یادگیری گسترده‌تر و عمیق‌تر است».

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ما انتظار داریم که ابزار در خدمت آموزش قرار گیرد و نه آموزش در خدمت ابزار، افزایش دسترسی و افزایش کیفیت آموزش را دو موضوع در جهت قرار گرفتن ابزار در خدمت آموزش برشمرد.

دکتر نیلی احمدآبادی افزود: «هر تکنولوژی‌ای که باعث کاهش کیفیت شود از هدف خود دور شده است. لذا زمانی که بحث آموزش‌های الکترونیکی مطرح شد هدف این بود که ما در هر نقطه‌ای از دنیا بتوانیم بهترین استاد را مرتبط به یادگیرنده و دانشجو کنیم و دراین راستا حق انتخاب بیشتری را برای دانشجو و دانش‌آموز فراهم و آموزش با کیفیت بالاتری ارائه دهیم. از طرف دیگر هر زمان فرد اراده کرد بتواند به فضای مجازی دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند».

وی با عنوان اینکه استفاده از ابزار نوین و کیفیت‌بخشی آموزش‌های الکترونیکی در دنیا به سرعت در حال گسترش است، گفت: «ما امروزه نقش آموزش‌های الکترونیکی را بیشتر مشاهده می‌کنیم. دانشگاه تهران با زیرساخت‌های اولیه که ایجاد کرد رشد خوبی را در این زمینه به انجام رساند و این یک سرمایه برای دانشگاه تهران محسوب می‌شود».

دکتر نیلی احمدآبادی یادآور شد: «دانشگاه توانست دانش آموختگان خوبی را در حوزه آموزش‌های الکترونیکی تقدیم جامعه کند و من تاکید دارم هر مدرکی که دانشگاه تهران صادر می‌کند دارای اعتبار و ارزش است. اما همانگونه که ما آموزش‌های کلاسیک راباید ارتقا کیفیت دهیم، آموزش‌های الکترونیک هم باید از کیفیت و ارتقا لازم بهره‌مند شود».

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: «اگر در دورانی که ما در آموزش‌های الکترونیکی از رشد قابل قبول برخوردار نبودیم به دلیل پذیرش بیش از حد ظرفیت دانشجو در این دوره‌ها بوده است. سرانه دانشجوهای الکترونیکی به یکباره در دانشگاه تهران افزایش پیدا کرد. هم‌چنین در بحث آموزش‌های الکترونیکی باید به ارتباط استاد و دانشجو توجه کنیم».

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزش کلاسیک ما در جایی ضبط و نگهداری نمی‌شود، گفت: «ما باید استادان خود را تشویق کنیم تا حداقل یک درس را در دوره‌های آموزش الکترونیکی ارائه دهند تا کلاس‌های آنها به یادگار در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شوند».

دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در این جشنواره گفت: «آنچه مسلم است با ورود بحث فناوری اطلاعات به مقوله آموزش در دنیا یک انقلاب در آموزش حاصل شده است، که آموزش الکترونیکی یکی از نتایج این انقلاب است».

وی افزود: «با پدیده جهانی شدن، نسل نو، امکانات و تجهیزات و جوانانی که در این حوزه وارد شده‌اند بستر و شرایطی فراهم آمده تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بتوانند در این حوزه ورود جدی داشته و بهره‌مندی بیشتری را عاید خود کنند».

دکتر حسینی با بیان اینکه دانشگاه تهران جز اولین دانشگاه‌هایی است که به حوزه آموزش الکترونیکی ورود پیدا کرده است، گفت‌: «با توجه به زیرساختی که دانشگاه تهران برای حوزه فناوری اطلاعات در دهه ۷۰ فراهم کرد مطابق آن در سال ۱۳۸۰ به سمت ایجاد مرکز آموزش‌های الکترونیکی گام برداشت که با اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی باید اذعان کرد که در این راستا توانست مجوز منحصر به فردی را دریافت کند».

معاون آموزشی با اشاره به اینکه جمع بزرگی از دانشجویان در این حوزه پذیرفته شده‌اند، بیان کرد: «اگر چه ممکن است این دوره‌ها انتقاداتی را به‌همراه داشته باشد اما توانسته در ۱۴۰ رشته بیش از ۱۲ هزار دانش‌آموخته تحویل جامعه دهد».

وی با اظهار اینکه ما در آموزش الکترونیکی به دنبال یک شبکه تعامل هستیم، گفت: «بخشی از آن بحث زیرساخت‌ها، فناوری اطلاعات، تولید محتوا و همکارانی است که باید در این موضوع ورود پیدا کنند. یکی از زیرساخت‌هایی که باید بیش از گذشته به آن توجه کنیم مسئله زیرساخت‌های فرهنگی و ترویجی است».

به گفته دکتر حسینی در دانشگاه تهران باید مجموعه تلاش‌هایی انجام شود تا یادگیری الکترونیکی به‌عنوان یک آموزش درجه دو محسوب نشود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: «در همه حوزه‌ها کیفیت آموزش مورد توجه است، بنابراین در حوزه آموزش الکترونیکی هم تمام توجهات باید معطوف ارتقای کیفیت شود. هم‌چنین در دوره‌های آموزش الکترونیکی باید پذیرش دانشجو محدود شود البته این بدان معنا نیست که راه پذیرش دانشجو در این دوره‌ها را مسدود کنیم».

وی تغییر و بازنگری قوانین مربوط به آموزش‌های الکترونیکی، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزش آزاد الکترونیکی، تشویق استادان برای بهره‌گیری از روش یادگیری تلفیقی را از جمله اقدامات و مأموریت‌ها در این زمینه برشمرد.

دکتر حسینی با اشاره به ورود مرکز آموزش‌َهای اکترونیکی برای برگزاری دوره‌های کهاد در دانشگاه گفت: «یکسری از دوره‌ها در دانشگاه باید در سطح گسترده‌تری ارائه شوند. از جمله برنامه‌هایی که اخیراً مطرح شده و امیدواریم با کمک دانشکده‌های کارآفرینی، مدیریت، مر کز آموزش‌های الکترونیکی و دیگر واحدها بتوانیم در این حوزه ورود کنیم، ارائه دوره کهاد کارآفرینی جزء ماموریت‌های مرتبط بابرنامه سوم دانشگاه است».

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: «ورود مرکز به بحث دوره‌های بین‌المللی الکترونیکی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از دوره‌ها هستند که باید از این طریق ارائه شوند و اخیراً نیز در این راستا دانشکده مطالعات جهان پیگیر برگزاری دوره کارشناسی ارشد ایران‌شناسی است که متقاضیان خاص خود در خارج از کشور را دارد که باید شرایط آن فراهم تا این آموزش به خوبی برگزار شود».

دکتر سید امید فاطمی، رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران نیز در این جشنواره بیان کرد: «آن‌چیزی که در دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی محسوب می‌شود، این است که متخصصان، استادان و دانشجویان آن در فعالیت یاددهی و یادگیری شرکت می‌کنند».

وی افزود: «ما در مرکز خدمات تخصصی این کار را در اختیار کاربران قرار می‌دهیم تا از این خدمات برای برگزاری دوره‌های رسمی یادگیری تلفیقی و استفاده از فناوری اطلاعات در کنار کلاس حضوری استفاده شود و هم‌چنین استادان و دانشجویان و افراد مختلف دانشگاه تهران بتوانند تخصص و مهارت خود را به جامعه ایران و جامعه دانشگاهی تحت عنوان دوره‌های تخصصی و آزاد ارائه دهند».

رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی خاطر نشان کرد: «امروزه بحث اجتماع یادگیری نقش مهمی دارد و ما به‌دنبال این هستیم در دانشگاه تهران به‌عنوان یک سازمان یادگیرنده متحول و نوآور شبکه یادگیری را شکل دهیم».

دکتر فاطمی در ادامه تصریح کرد: «برای این کار در مرکز وظیفه خود می‌دانیم که با استفاده از فناوری اطلاعات و امکاناتی که در اختیار داریم و با کمک همه عوامل دانشگاه از جمله پژوهش، آموزش، دانشجویی، بین‌الملل، به اضافه فعالیت‌های اصلی که در مرکز فناوری اطلاعات فضای مجازی است، این شبکه اجتماع یادگیری را شکل دهیم».

وی در ادامه با اشاره به اینکه محتوای الکترونیکی دانشگاه تهران محتوای بسیار غنی است، اظهار کرد: «ما در مرکز خدمات مدیریت محتوا، ایجاد نظام مدیریت دانش و تهیه محتوای ارزشمند دانشگاه تهران را ارائه می‌دهیم و در این راستا سعی ما بر این است تا محتوای دانشگاه تهران جمع‌آوری، مدیریت، پردازش و در اختیارکاربران قرار داده شود».

در ادامه این جشنواره که با حضور مدیران، استادان، متخصصان، دانشجویان و دانش‌آموختگان مرتبط با یادگیری الکترونیکی برگزار شد، دکتر محمد رضا زالی، رئیس دانشکده کارآفرینی و دکتر طهمورث حسنقلی پور، رئیس دانشکده مدیریت به عنوان ارائه دهنده‌های دوره‌های مجازی و دکتر دارا معظمی، استاد دوره فراگیر سخنرانی کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، پخش کلیپ‌های مختلف، رونمایی از لایت بورد و هولوگرام و رونمایی از سایت‌های رسانه، شبکه اجتماعی شعاع، سامانه موک از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود. در پایان این جشنواره از استادان پیشرو در یادگیری الکترونیکی، دانشجویان برتر، کارشناسان همکار، دانش‌آموختگان موفق، پیمانکاران مرکز و دستیاران نمونه با اهدای لوح و هدایا تقدیر به‌عمل آمد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: