وضعیت تخصیص بودجه مدیریت بحران مناسب نیست

کدخبر: 2167552

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با طرح برخی چالش‌های مدیریت بحران در کشور گفت: با این وضع تخصیص بودجه نمی‌توانیم به جایی برسیم چرا که اساسا با روح مدیریت بحران در تضاد است؛ وضع تخصیص بودجه مدیریت بحران مناسب نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شانزدهمین نشست مدیران بحران کلانشهرها با هدف ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه کلانشهرها، هماهنگی و تعیین استان های معین تهران برای پوشش هر یک از مناطق شهر تهران در زمان حادثه برگزار شد.

در این نشست احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران با اشاره به اینکه در دنیای امروز به مدیریت بحران به عنوان یک مسئله منفی نگاه نمی کنند و نگاه مدیریت بحران یک نگاه بخشی با یک متولی خاص نیست، گفت: رویکرد مدیریت بحران امروز نمی تواند یک تصمیم گیری از بالا به پایین باشد و همچنین نمی توان بحران و خسارات آن را کاهش یا مدیریت کرد مگر این که یک نگاه جامع به مدیریت کلان جامعه داشت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: واژه توسعه پایدار به یک کلید واژه مهم در ادبیات مدیریت کلان کشور و مدیریت محلی و شهری تبدیل شده است.

وی با اشاره به این که متاسفانه هنوز هستند کسانی و همچنین سازمان هایی که مدیریت بحران را در پرداخت خسارات ناشی از آن خلاصه کرده اند و از طرف دیگر به دنبال برنامه ریزی برای توسعه پایدار هستند، افزود: هسته مرکزی توسعه پایدار، توجه به موضوع مدیریت خطر حوادث و بلایاست و بدون در نظر گرفتن آن، اساسا توسعه ای شکل نخواهد گرفت و نکته دیگر این که قطعا تحقق هدف توسعه پایدار از تغییر نگاه به مدیریت بحران از مدیریت پاسخ و پرداخت خسارت به نگاه تاب آوری جامعه می گذرد.

جانشین شهردار تهران در شورای هماهنگی مدیریت بحران گفت: باید در کلان شهرها سعی کنیم نگاهی جامع به مدیریت بحران داشته باشیم، پایش تاب آوری شهر تا سطح محلات شهر و همچنین تدوین و برنامه ریزی برای کاهش خطر شهر تا سطح محلات با توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی باید در دستور کار قرار گیرد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه باید رویکرد واکنشی گذشته نگر به رویکرد پیش کنشی آینده نگر در مدیریت بحران تغییر کند، گفت: مشکلات اقلیمی موجود ناشی از غفلت از این اصل است و پروژه های هشدار سریع زلزله، تدوین برنامه جامع آموزش همگانی مدیریت بحران و برنامه پیشگیری از سیلاب دقیقا باید با همین رویکرد در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم یکپارچگی در مدیریت بحران گفت: در حوزه مدیریت بحران، نظام سطح بندی حادثه و تقسیم وظایف هنوز به یکپارچگی نرسیده است و همچنین هنوز از قانون جامع مدیریت بحران برخوردار نیستیم و در برنامه توسعه ششم توجه جدی به موضوع مدیریت بحران نشده است.

صادقی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های اصلی باید فرآیندسازی و یکپارچه ساختن نظام مدیریت بحران باشد، فرایندی که از مدیریت بحران مبتنی بر جامعه شروع و تا سطح مدیران محلی و مدیران ملی تداوم یابد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ابراز امیدواری کرد که نقش مردم در فرآیند مدیریت جامع بحران مشخص شود و تکالیف حاکمیت و مردم در این زمینه روشن شود.

در ادامه این نشست اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور با طرح برخی چالش های مدیریت بحران در کشور گفت: با این وضع تخصیص بودجه نمی توانیم به جایی برسیم چرا که اساسا با روح مدیریت بحران در تضاد است؛ وضع تخصیص بودجه مدیریت بحران مناسب نیست.

نجار با تاکید بر این که بزرگترین بحران کشور زلزله است، تصریح کرد: زلزله مهم است چراکه هر سال یک زلزله بالای 6 ریشتر و هر ده سال یک زلزله بالای 7 ریشتر داریم. به همین خاطر باید خیلی این موضوع را جدی بگیریم.

وی ادامه داد: در مدیریت بحران اساس کار پیشگیری است، کما اینکه سیاست های ابلاغی مقام رهبری هم بر این موضوع تاکید دارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور این سوال را طرح کرد که چرا در زلزله سرپل بیمارستان دولتی از رده خارج شد و در این باره تاکید کرد: همه می دانیم که اگر ساختمان ها را فقط کمی بهتر می ساختیم، بسیاری از حجم کار کمتر می شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مشکل اصلی و بزرگ ما فقدان مدیریت یکپارچه است، اظهار کرد: هدف این است هم افزایی داشته باشیم. وقتی نمی توانیم امکانات و اعتبارات ایده آل را داشته باشیم، دست کم از آن چه موجود است و توان داریم نهایت استفاده را ببریم تا در حد وسع خود بدون نقص کارها را انجام دهیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: