آیا روسیه می‌تواند در مذاکرات صلح خاورمیانه به عنوان میانجی جایگزین آمریکا شود؟

کدخبر: 2167168

کارشناسان بر این باورند به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نشان می‌دهد آمریکا در مذاکرات صلح به موضع صهیونیست‌ها توجه بیشتری دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که از این پس واشنگتن را به عنوان واسطه در مذاکرات صلح خاورمیانه نخواهد پذیرفت. وی خواستار یک گروه میانجی برای ادامه مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل است و آمریکا می تواند یکی از مهره های این گروه محسوب شود. عباس در حالی میانجی گری آمریکا را رد کرده است که چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی انتقادآمیز، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

در همین ارتباط، «اسرائیل شمیر»، نویسنده و روزنامه نگار روسی الاصل مقیم سوئد و کارشناس روابط عرب و یهود معتقد است روسیه می تواند در مذاکرات صلح خاورمیانه، به عنوان میانجی جایگزین آمریکا شود.

او گفت: اظهارات محمود عباس نشان می دهد آمریکا نمی تواند تنها واسطه مذاکرات صلح خاورمیانه باشد و برای حل این مناقشه به میانجی بزرگتری نیاز است. عباس همچنین رضایت خود را از اظهارات دلگرم کننده پوتین اعلام کرد. این موضوع حاکی از آن است که عباس تمایل زیادی به میانجی گری روسیه در خصوص مناقشه فلسطین و اسرائیل دارد. در واقع، یک احساس عمومی در خاورمیانه وجود دارد که نقش روسیه را بزرگ تر و بزرگ تر نشان می دهد. نمونه آن سرنگون کردن جنگنده اسرائیلی در سوریه بود که منجر شد نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین تماس تلفنی داشته باشد. مقامات رژیم صهیونیستی نیز به این باور رسیده اند که پوتین از نفوذ بالایی مخصوصا در خاورمیانه برخوردار است ولی در خصوص اینکه آیا می تواند صلح را میان فلسطین و اسرائیل برقرار کند باید تردید داشت.

این کارشناس معتقد است فقط یک کشور است که می تواند اسرائیل را مجبور کند و آن آمریکاست و قطعا آمریکا نیز بدون توافق با اسرائیل اقدامی انجام نمی دهد. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نیز نشان می دهد آمریکا در مذاکرات صلح به موضع صهیونیست ها توجه بیشتری دارد. وی ادامه داد: تا زمانی که واشنگتن از تفکر و اقدام مستقل ناتوان باشد نباید نسبت به پیشبرد مذاکرات صلح با میانجیگری آمریکا امیدوار بود.

شمیر در خصوص میانجیگری روسیه در مذاکرات صلح خاورمیانه گفت: یک مکانیسم به نام «کوارتت» وجود دارد. در باره مذاکرات صلح خاورمیانه نیز «کوارتت خاورمیانه» متشکل از روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل ضروری است. با این حال، می توان به همه این مذاکرات پایان داد در صورتی که اسرائیل سیاست های آپارتاید و نژادپرستانه خود را کنار گذاشته و ضمن احترام به حقوق شهروندان فلسطینی با ایجاد دولت فلسطین موافقت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: