اسماعیلی در مناظره «جمهوریت نظام»:

بی‌توجهی مسئولان به رفع مشکلات معیشتی مردم دلیل شکل‌گیری اعتراضات اخیر است/ شباهت حوادث اخیر با اعتراضات مردم به سیاست‌های دولت هاشمی

کدخبر: 2166666

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بی‌توجهی مسئولان به رفع مشکلات معیشتی مردم دلیل شکل‌گیری اعتراضات اخیر است، گفت: جنس اعتراضات اخیرا از جنس اعتراضات سال ۷۱ بود که سیاست‌های اقتصادی دولت هاشمی مردم را در تنگنا قرار داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مهدی اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مناظره " جمهوریت نظام " که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: جمهوریت جزو لاینفک اعتقادی در حوزه نظام اسلامی است و هیچ حکومتی مقبولیت و امکان فعلیت ندارد مگر این که پشتیبانی اکثریت مردم را داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به برخی شایعات پیرامون عدم اعتقاد برخی اندیشمندان انقلاب به جمهوریت، ادامه داد: ما در میان اندیشمندانی که در صحنه انقلاب هستند کسی را نداریم که معتقد باشد بدون حضور مردم امکان تاسیس حاکمیت وجود دارد. من تمام آثار آیت الله مصباح را خوانده ام و در تمامی آثار وی اندیشمندان و علمای دیگر کسی نیست که اعتقاد داشته باشد حاکمیت بدون نظر مردم امکان دارد. البته یکسری بحث ها سر تداوم حاکمیت وجود دارد که یک بحث مبنایی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به شکل گیری دوران مشروطه تصریح کرد: در دوره هایی در تاریخ قبل از انقلاب مجلس ما برخواسته از مردم بود و علیرغم بسیاری از افت و خیزها و دخالت مجالس آزادی را هم شاهد بوده ایم ولی هرجایی به دیکتاتوری رضاخان و محمدرضا شاه می رسیم آنجا خفقان حاکم می شود و رای مردم به حاشیه می رود اما در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب، اصل شکل گیری حاکمیت جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با یک رای عمومی شکل گرفته است. برای قانون اساسی جمهوری اسلامی انتخاب نمایندگان مردم بوده و توسط آنها نوشته شده است و از تمام گروه های سیاسی داوطلب مجلس خبرگان قانون اساسی بوده اند. و بی سابقه ترین مدل مردمی در انقلاب اسلامی اجرا شد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش، تاکید کرد: یک زمان برخی دوستان به ماجرای دوم خرداد می گفتند جنبش دوم خرداد، در صورتی که جنبش نیست، جنبش چیزی است که خارج از حاکمیت شکل می گیرد ولی وقتی مردم در چارچوب قانون اساسی آمده اند و رای داده اند دیگر جنبش نیست.

وی تصریح کرد: مردم ما همانهایی هستند که در دوره های مختلف به نامزدهای جناح های متفاوت رای داده اند پس نباید گفته شود که مردم در فلان انتخابات انتقام فلان موضوع را گرفتند. سال 88 در میان نامزدها فکر کردند احمدی نژاد اصلح است به وی رای دادند، سال 92 با 25 هزار بیشتر از حد نصاب رای آورد و صبح روز بعد از اعلام نتایج رقبا رفتند و تبریک گفتند، پس چه انتقامی؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگرچه نقدهای جدی ای به آقای روحانی داریم ولی به عنوان رئیس جمهور کشور به وی احترام می گذاریم، ما صحنه انتخابات را خارج از ساختار نظام و دعوای حق و باطل نباید بدانیم.

اسماعیلی افزود: مردم ما مردم سالاری دینی را انتخاب کردند. در نقاط مختلف دنیا هم مردمسالاری براساس مسائل بومی و مسائل دیگر آنها اتفاق می افتد مانند آمریکا که می بینیم رئیس جمهوری انتخاب می شود که رای وی 2میلیون 700 هزار تا از نفر دوم کمتر است. در کشورهای دیگر هم مدل های دیگری ممکن است باشد. پس ما مردمسالاری دینی داریم که متناسب با اقتضائات کشورمان است.

وی در ادامه با اشاره به شایعاتی در خصوص پرداخت مبالغ هنگفت از بودجه به برخی نهادهای حاکمیتی، گفت: اصلا چنین چیزی وجود ندارد که بودجه آنچنانی به نهادهایی که آقای زیباکلام و دوستانشان اسم می برند، پرداخت شود، در کل از 420 میلیارد هزار تومان بودجه کشور 2 هزار میلیارد تومان به نهادهایی مانند نهاد رهبری در دانشگاه ها و حوزه علمیه پرداخت می شود که این مبلغ هم در رابطه با مسائل فرهنگی و مسائلی از این دست می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نباید آدرس غلط و اطلاعات نادرست به مردم داد. تمام بودجه کشور در اختیار دولت است و طبق مصوبات بین نهادهای مختلف توزیع می شود و دیوان محاسبات هم نظارت می کند، همان دیوان محاسباتی که در تلفیق بودجه سال 95 گفت دولت 80 درصد تخلف بودجه ای دارد.

اسماعیلی در ادامه در خصوص اغتشاشات اخیر هم خاطرنشان کرد: در این رابطه نظرسنجی صداوسیما که در تمام دنیا جزو معتبرترین نظرسنجی ها است مشخص کرده که 89/9 درصد پاسخگویان بی توجهی مسئولان برای رفع مشکلات معیشتی مردم را دلیل شکل گیری اعتراض دانسته اند. البته در این موضوع مجلس هم مقصر است ولی اجرا با دولت است.

وی گفت: در بودجه 97 اگرچه اقدام خوبی در خصوص یارانه انجام شد ولی چنان این موضوع بدون اطلاع رسانی و بسته رسانه ای انجام شد که مردم را نگران کرد. خیلی از مردم دارند با یارانه زندگی خود را سامان می دهند و این موضوع که گفته می شود برای حذف 50 درصد یارانه مردم، سازوکاری وجود ندارد مردم را نگران می کند.

این استاد دانشگاه گفت: جنس اعتراضات اخیرا از جنس اعتراضات سال 71 بود که سیاست های اقتصادی دولت هاشمی مردم را در تنگنا قرار داد، الان هم این اتفاق در دولت روحانی رخ داد و خواستگاه ها و شعارهای مشترکی در این دو وجود دارد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: